Senaste nytt

All-inclusive charter utan charter Ikos Oceania

airac

Medlem
Det började med reklam på BC eller Facebook/Insta, ibland hjälper kakor hitta rätt. Innan lilltjejen åkte vi på olika äventyr och det var roligt att uppleva småkrogar och lokala restauranger. Nu med henne i förskoleåldern finns det värde i att mycket eller allt är ordnat så att man faktiskt kan slappna av. Ikos hittade oss som sagt. En kedja av ultra all-inklusive hotell i Grekland och Spanien. Vi åkte till Ikos Andalusia i Marbella trakten i höst och det gav mersmak. Imorgon åker vi hem från Ikos Oceania. Jag har inte läst mycket om kedjan här men det finns fler småbarnsföräldrar, så en liten rapport. Främst text, hojta om vad som önskas bild på!

IMG_3032.jpeg IMG_3030.jpeg
 

airac

Medlem
Det är lite knöligt i vintertidtabellen att ta sig till Thessaloniki (SKG) på ett småbarnsvänligt sätt. Vi hade två vouchers som skulle gå ut så det blev:
ARN-VIE Austrian business
25 min byte
VIE-SKG Austrian business

SKG-MUC Lufthansa business
1t25 byte
MUC-ARN Lufthansa business

30.000 poäng/pers efter voucher plus dryga tusenlappen skatt/pers. Vi fick alltså 3 T&R i Plus inom EU (FlyPremium) i besparingar med 2 voucher, så ok värde eftersom de skulle gå ut.

Austrian levererade fint, smidigt byte i Wien. Pursern på första flighten var lite frånvarande men det störde ej mycket. A321 på första flighten hade också fasta bord på mellanstolarna, så vi kunde ej sitta ihop med lilla familjen. Det gick bra på A320 flighten efter. Austrian har det skrivits nog om annars. Lufthansa kanske ännu mer så det slipper ni också.
 

airac

Medlem
Ikos koncept kallar de själva för ultra all-inklusive. Det innebär att, utöver vanlig mat och läsk, det ingår samtliga drycker inkl över 200 viner, aktiviteter, hyra av utrustning, en dagshyra av en Tesla och lite till.

Ankomst
Bokar man direkt och stannar minst 5 nätter, hämtas man i en Mercedes. Våra prio-taggade väskor kom snabbt från Austrian flyget i Thessaloniki. Vi mötas upp i ankomsthallen med namnskylt, informeras om körtiden (30 min) och frågas om något behövs innan vi åker. En representant från Ikos och föraren eskorterar oss till bilen. Barnstol finns (framåtvänd som ofta i Europa), babyskydd och bälteskudde fixas om det behövs. Våran tur blev i en E-klass kombi denna gång. Turerna i höstas i Spanien och för större sällskap körs med Merca buss. Vatten erbjuds och förarna upplevs mer som limo-företags chafförer än banditerna man för ofta träffar i vanliga taxi.

Tjejen hann somna under korta åkturen, och vi möts av en liten välkomstkommitté vid ankomst. Bagaget hanteras och levereras senare direkt till rummet. Vi leds till baren i entrén där incheckningen sköts sittande. Välkomstdryck erbjuds, vi får en genomgång av resorten, och etablerar kontakt med vår concierge på Whatsapp. Sedan skjutsas vi till rummet 100m bort i golfbil.

Rummen och service
Vi bokade direkt och blir uppgraderad en nivå till panorama jr suite. Uppgraderingen nämns ej, det hanteras som mycket här diskret och med fokus på kundnöjdhet. Rummet i sig är inget utöver det man väntar sig på en genomsnitts 4-5* resort, aningen större kanske. Rummen ligger utsprid i olika byggnader på berget och därmed har nästintill alla havsutsikt. Ultra inklusive betyder här att minibaren och rumsservice ingår, önskar man något lyfter man luren eller chattar med sin concierge genom Whatsapp och en stund senare knackas det på dörren. Daglig städning, och turn-down service som standard. Turn-down schemaläggs på ens bokade middagssittning.

20240329_130125349_iOS.jpg
 

JacobGBG

Medlem
Härligt! Kommer att åka till Halkidiki i sommar och har haft ögonen på Sani/Ikos gruppen. Tyvärr så var jag så pass sent ute att de ville ha €800/natt för min familj så det får bli en annan gång. Regionen finns definitivt på kartan däremot.
 

airac

Medlem
Härligt! Kommer att åka till Halkidiki i sommar och har haft ögonen på Sani/Ikos gruppen. Tyvärr så var jag så pass sent ute att de ville ha €800/natt för min familj så det får bli en annan gång. Regionen finns definitivt på kartan däremot.
De vet hur man tar betalt, jag är lite tveksam om deras högsäsong priser passar produkten. Den är bra men många produkter klassas ej som lyx i min värld, mycket vanliga stormärken på samtliga drycker, viner mer utsökt. Bokar man på vintern ges early booker rabatt med +/- 20%.

Sani har jag också tittat på närmare nu, men jag är tveksamt. 5-6€ för en vanlig Coca Cola är mycket saftigt i Grekland, men det är Sanis prisnivå. Maten är lika spektakulärt prissatt där, men det kan man gå rund med fullboard i viss mån.
 

airac

Medlem
Poolen och stranden
Två barnpooler, tre blandade pooler, en vuxen-only pool och en pool för deluxe gäster. Alla uppvärmda till 27-29c. Strikt policy med att obevakade saker hämtas in till poolbaren efter 20-30 min så inget boka-solplats-race. Det behövs inte heller, platser i överflöd. Enligt conciergen är de redan fullbelagda nu i första veckan (vi ankom på öppningsdagen). Senaste två dagar är det varmare och fler samlas kring poolen, men lika lätt att hitta en rimlig plats.

Liknande situation på stranden, såklart utan uppvärmning av havet. Sanden krattas flera gånger om dagen. Vissa vattenlek som kayak ingår, motoriserade leksaker kostar extra. Hela resorten ligger på en bergkant, så det är trappor och branta backar upp och ner till stranden. Conciergen, receptionen eller strandpersonalen fixar skjuts med golfbil på förfrågan som vi främst använd för att åka till beach club för middagar.

Både vid poolen och stranden finns handduk service, beroende på folkmängden mer eller mindre proaktivt. Både har egen bar med snacks och drycker, som såklart också ingår. Slushies och glass finns till yngre och äldre barn. Personalen går i varv för att ta beställning och serverar vid solstolen.
IMG_3035.jpeg IMG_3037.jpeg
 

airac

Medlem
Mat
Sex restauranger varav bara en klassas som 'vanlig' all-inklusive, den stora buffén 'Flavor'. Det små tråkiga är att varje Ikos resort har samma restaurang koncepter (inte alla finns på alla resort dock). Grekiska restaurangen heter Ouzo på samtliga till exempel. Priser finns på menyn för skrämma bort externa gäster. Vi upplevde maten som bättre på Ikos Oceania än på Andalusia trots mycket högre priser per natt i Spanien. Oceania är moderskeppet och var första resorten så det spelar nog roll. Allt håller bra nivå men inget är extremt bra eller lyx, det är storkök bakom mycket trots allt. Om man vill käka utanför gränserna så har Ikos vad de kallar dine-out på några lokala restauranger (två nära Oceania) där man får välja från en set meny.

Det är mycket familjeliv på resorten i allmänhet och såklart på middagstider för nordeuropeiska barn. Barnstolar i överflod, anpassade menyer, och vill man något annat så lösas det, gurkstavar utan skal, en skål med jordgubbar eller morötter, smör utan kryddor, allt är ett vink bort. Några restauranger har separate avdelningar för vuxna om man störs av det och vill äta tidiga luncher och middagar. Middagsittningar är enbart enligt bokning (som ska göras i god tid!). Primära syftet verkar vara att sprida gästerna över restauranger och tid. Ofta har det varit tillräckligt med bort lediga en bra bit in på även andra sittningen. Det skapar ett lugn och hjälper hålla servicenivån. Resortens prissättning spelar nog också en roll i att det är behagligt. Det är färre stora släktträffar, och riktigt bortskämda barn bor på 'riktigt' lyx.

tempImageBH7MfY.png
20240329_163530579_iOS.jpeg

20240329_163539469_iOS.jpeg 20240329_163549434_iOS.jpeg 20240329_163604076_iOS.jpeg 20240329_163612715_iOS.jpeg 20240329_163932373_iOS.jpeg 20240329_163940078_iOS.jpeg 20240329_163947663_iOS.jpeg 20240329_164305966_iOS.jpeg
 
Last edited:

airac

Medlem
Extra all-inklusive
Tennis, pingis, air hockey, en cykeltur, eller bara en liten sparkcykel för att springa efter barnet på resorten. Mycket finns, allt ingår i priset. Tjejen uppskattar att få cykla omkring på egen cykel på resorten. Hon älskar en tur till byn bakom pappa lika mycket. Vissa dagar är det högre efterfrågan på t ex cyklar, men då finns det något annat att välja ifrån. Det är skönt att bara kunna ta en kort cykeltur till lokala byn och handla eller fika utan att en taxi hade varit billigare eller enklare. Teslan ingår för en dag (bokas också i god tid, kan göras direkt efter reservering), vi tog en tur till stan (Thessaloniki) och körde tvätten till kemtvätten i byn (tvätt är en av få saker som inte ingår, 15€ för allt versus 9€ per större del på resorten). Barnstolar ingår även här. Tyvärr med lite varierande kvalitet, men det går oftast att byta.

Tack för att ni hängde med! Vi har redan bokat en tur till Ikos Andalusia på sen hösten för att tanka lite sol när det är grått och regnig hemma i Sverige. Vi trivs bäst när temperaturen är lagom, så på sommaren blir det Visby, besök hos vänner i Norden, och väst- eller högakusten.

20240329_102852970_iOS 1.jpeg 20240330_162327796_iOS 1.jpeg 20240330_162346781_iOS 1.jpeg
 

HenrikAI

Medlem
Har sneglat på Ikos tidigare (också via reklam här på BC) men det har aldrig blivit någon bokning.. stort tack för recensionen, blir nog en bokning framöver. :)
 
Toppen