Senaste nytt

Vilket kreditkort använder ni utomlands?

Kalfinans

Medlem
Hej!
När jag är utomlands brukar jag oftast använda mitt SAS Amex-kort för att tjäna poäng och undvika kontanter. Det är smidigt och ger poäng samtidigt. Hur gör ni vanligtvis för att tjäna poäng utomlands? Äger bara SAS Amex classic
 

Johan F

Medlem
SAS AMEX eller SAS MC, tycker det fungerar bra. Nog en liten övervikt för MC för jag upplever, rätt eller fel, att AMDX har rätt höga påslag
 

mrestes

Medlem
Inga poäng. Kostnadsfritt debitkort med mycket låg valutapåslag. Man kan även ta ut en hel del kontanter utan avgift.
 
Beroende på resa och resmål, men om jag tänker mig att jag vill ha försäkringsskyddet ser jag till att använda Amex på själva resan plus hotell (dessa kostnader tar jag, om det går, i SEK för att undvika valutaväxlingspåslaget som är rejält). Övriga uttag uteslutande med Curve, debiterar mot ett tillfälligt kort så att jag kan flytta transaktionerna till SAS MC på dubbelpoängshelg. Man hade kunnat optimera mer genom att ha ett kort med bättre växlingskurs på helgen, men för mig är det för mycket jobb till för lite nytta, många utgifter kan man ju ändå planera till vardagar.
 

Berlinkid

Medlem
Vad tycker folk om Klarnas kort?

Jag använder Klarna när jag betalar utomlands och för kontantuttag Norwegian.
Hotell och flyg betalas med Amex om jag betalar i förväg.

Vill då främst minimera kostnader, poängsamlandet blir sekundärt.
 
Toppen