Senaste nytt

Byte på Kastrup under Minimum Connection Time?

Plus

Medlem
MCT gäller väl bara om du har en genomgående resa i Med två pnr har du ingen transfer utan två enkelresor. Så egentligen ska du väl ut genom filter och sedan tillbaka in igen. Såklart en välvillig agent kan saxa ihop resan men du kommer inte att räknas med i händelse av IRR.
Går inte Göteborgslegget att bokas om?
Varför skulle man behöva gå ut genom tullfiltret för att man har två enkelresor?
För att checka in sitt bagage som jag utgick från att personen hade. Reser den utan behövs givetvis inte det.
 

Filip

Medlem
MCT gäller väl bara om du har en genomgående resa? Med två pnr har du ingen transfer utan två enkelresor. Så egentligen ska du väl ut genom filter och sedan tillbaka in igen. Såklart en välvillig agent kan saxa ihop resan men du kommer inte att räknas med i händelse av IRR.
Går inte Göteborgslegget att bokas om?
Ok, jag skulle varit mer tydlig. Förutsatt att dom är villiga att checka in hela vägen. Vilket jag gjort på BKK några gånger.

(Har faktiskt aldrig varit med om att bli nekad de senaste 20 åren. Men du har helt klart rätt i sak)
 
Last edited:

henke12

Medlem
Mina (jättegamla) kunskaper/erfarenheter
- incheckningssystemet varnar inte för för låg MCT (MCT är för biljetteringstidspunkten), så tekniskt sett inga problem
- En riktigt trött agent orkar inte med nåt extra och säger nej
- En vass agent gör det utan problem, men kommer ifrågasätta då det är väl tajt mellan avgångarna (stor risk för merjobb/kostnad för bolaget)
- En agent som tror den är vass kommer göra det för att ge bra service ovetande om att det är "riskfyllt"

Så jag ger det 28% chans att lyckas med tanke på att det är från BKK och personalen är vana med dessa önskemål


Bästa chansen skulle jag säga är att köra på endast handbagage om det är möjligt
 

jsn

Medlem
Som @henke12 skriver så skulle jag, om jag var flygbolag eller agent, vara väldigt restriktiv med att tillåta eller acceptera att checka bagage hela vägen, just för att risken att det driver extra arbete eller kostnad är hög. Antingen om bagaget kommer med men inte du, då behövewr bagaget lastas av, eller att du kommer med men inte bagaget med följd att bagaget behöver köras hem till dig.

Men är det så viktigt att vara i Gbg vid en viss tidpunkt så du måste köpa en extra enkelbiljett CPH-GOT? En longhaul kostar ju inte (mycket) mer oavsett om du har ett sista kort ben eller inte. Kan du boka BKK-CPH-ARN-GOT och komma fram i tid?

Har du bara handbagage så kan du, om du anländer i tid till CPH fråga i loungen om de kan boka om dig till en tidigare avgång, det brukar funka.
 

Filip

Medlem
Som @henke12 skriver så skulle jag, om jag var flygbolag eller agent, vara väldigt restriktiv med att tillåta eller acceptera att checka bagage hela vägen, just för att risken att det driver extra arbete eller kostnad är hög. Antingen om bagaget kommer med men inte du, då behövewr bagaget lastas av, eller att du kommer med men inte bagaget med följd att bagaget behöver köras hem till dig.

Men är det så viktigt att vara i Gbg vid en viss tidpunkt så du måste köpa en extra enkelbiljett CPH-GOT? En longhaul kostar ju inte (mycket) mer oavsett om du har ett sista kort ben eller inte. Kan du boka BKK-CPH-ARN-GOT och komma fram i tid?

Har du bara handbagage så kan du, om du anländer i tid till CPH fråga i loungen om de kan boka om dig till en tidigare avgång, det brukar funka.

Tack för svar!
Nej inte särskilt bråttom. Men 6 h till nästa direktflyg och tyvärr ingen bra lösning via ARN.
Jag gör helt enkelt så att jag bokar sista benet för sig med en öppen biljett. Får jag ett nej så blir det att avboka och ta snigeltåget.
 

Filip

Medlem
Mina (jättegamla) kunskaper/erfarenheter
- incheckningssystemet varnar inte för för låg MCT (MCT är för biljetteringstidspunkten), så tekniskt sett inga problem
- En riktigt trött agent orkar inte med nåt extra och säger nej
- En vass agent gör det utan problem, men kommer ifrågasätta då det är väl tajt mellan avgångarna (stor risk för merjobb/kostnad för bolaget)
- En agent som tror den är vass kommer göra det för att ge bra service ovetande om att det är "riskfyllt"

Så jag ger det 28% chans att lyckas med tanke på att det är från BKK och personalen är vana med dessa önskemål


Bästa chansen skulle jag säga är att köra på endast handbagage om det är möjligt
Tack för svar!
 

Plus

Medlem
Som @henke12 skriver så skulle jag, om jag var flygbolag eller agent, vara väldigt restriktiv med att tillåta eller acceptera att checka bagage hela vägen, just för att risken att det driver extra arbete eller kostnad är hög. Antingen om bagaget kommer med men inte du, då behövewr bagaget lastas av, eller att du kommer med men inte bagaget med följd att bagaget behöver köras hem till dig.

Men är det så viktigt att vara i Gbg vid en viss tidpunkt så du måste köpa en extra enkelbiljett CPH-GOT? En longhaul kostar ju inte (mycket) mer oavsett om du har ett sista kort ben eller inte. Kan du boka BKK-CPH-ARN-GOT och komma fram i tid?

Har du bara handbagage så kan du, om du anländer i tid till CPH fråga i loungen om de kan boka om dig till en tidigare avgång, det brukar funka.

Har verkligen passageraren rätt att få bagaget hem när den har köpt två enkelbiljetter? Jag vet att vid resebyråbokningar när illegal connections är ihopsaxade till en bokning, så gäller inga rättigheter vid IRR (ombokning, bagage m.m). Just eftersom att det är biljetterat som två enkelbiljetter på en PNR.
Här borde ju ansvaret ligga passageraren som har köpt en biljett till CPH och sedan en ny biljett till Göteborg.
Frågar för att jag inte har full koll.
 

henke12

Medlem
Har verkligen passageraren rätt att få bagaget hem när den har köpt två enkelbiljetter? Jag vet att vid resebyråbokningar när illegal connections är ihopsaxade till en bokning, så gäller inga rättigheter vid IRR (ombokning, bagage m.m). Just eftersom att det är biljetterat som två enkelbiljetter på en PNR.
Här borde ju ansvaret ligga passageraren som har köpt en biljett till CPH och sedan en ny biljett till Göteborg.
Frågar för att jag inte har full koll.
Helt riktigt,
Ingen rättighet, men kan gå med rätt agent!
Väldigt vanligt att det funkar, speciellt i Asien
 
Toppen