Senaste nytt

Tips: Boka Lufthansa First med Eurobonus-poäng

JPE

Medlem
Ok, ja då är det boka om som jag vill göra. Verkar vara 08 797 40 40 som gäller, måndag-fredag 09.00-17.00. Är det någon som vet att det stämmer? Behöver man ringa Amex 2f1 bokningen för att boka om? Har på omvägar hört att de med Guld-kort även kan ringa och boka om på helger med Amex 2f1, någon som vet ifall det stämmer?
Jag har lyckats boka LH First (inte boka om) med 2f1 på helgen. Jag sa att det var kort varsel (resan skulle gå på måndagen) så agenten gjorde ett undantag. Är det en ny bokning kan oftast agenten man pratar med ställa ut biljetten direkt men är det ombokning med omräkning av skatter m.m. så ställs biljetten i princip alltid ut av "eurobonusavdelningen" och de jobbar (vad jag vet) bara på vardagar.
 

squeezen

Medlem
Jag har lyckats boka LH First (inte boka om) med 2f1 på helgen. Jag sa att det var kort varsel (resan skulle gå på måndagen) så agenten gjorde ett undantag. Är det en ny bokning kan oftast agenten man pratar med ställa ut biljetten direkt men är det ombokning med omräkning av skatter m.m. så ställs biljetten i princip alltid ut av "eurobonusavdelningen" och de jobbar (vad jag vet) bara på vardagar.
Exakt samma erfarenhet, nybokning går relativt lätt på helgen, omräkning av skatter etc gör det ofta mer komplext och dedikerad EB avdelning ska blandas in.
 

Båtens

Medlem
Bra att veta! Hur är det med ombokning är det senast dagen innan vid midnatt som man kan omboka? Givet att det behöver hanteras av EB-avdelningen så antar jag att det är dagen innan senast kl 17 då supporten stänger eller har någon varit med om att det går att omboka från LH Business till LH First samma dag som bokning gäller?
 

JPE

Medlem
Bra att veta! Hur är det med ombokning är det senast dagen innan vid midnatt som man kan omboka? Givet att det behöver hanteras av EB-avdelningen så antar jag att det är dagen innan senast kl 17 då supporten stänger eller har någon varit med om att det går att omboka från LH Business till LH First samma dag som bokning gäller?
Samma dag ska inte gå. Ombokning går att göra fram till 24 h innan avgång.
 

spritfet

Medlem
Jag har lyckats boka LH First (inte boka om) med 2f1 på helgen. Jag sa att det var kort varsel (resan skulle gå på måndagen) så agenten gjorde ett undantag. Är det en ny bokning kan oftast agenten man pratar med ställa ut biljetten direkt men är det ombokning med omräkning av skatter m.m. så ställs biljetten i princip alltid ut av "eurobonusavdelningen" och de jobbar (vad jag vet) bara på vardagar.
Bra input. Har ett scenario där jag med största sannolikhet kommer behöva boka under helgen innan (avresa tisdag), skulle de vägra får de väl göra vanlig bokning och sedan ringer man Amex-numret och applicerar 2-4-1 på måndagen(?)
 

JPE

Medlem
Bra input. Har ett scenario där jag med största sannolikhet kommer behöva boka under helgen innan (avresa tisdag), skulle de vägra får de väl göra vanlig bokning och sedan ringer man Amex-numret och applicerar 2-4-1 på måndagen(?)
Ja, har man bara poängen så är det helt klart en lösning. Det enda är väl om kundtjänst öppnar senare än 24 h innan avgång och de menar att det räknas som att ändra i en bokning. Om man startar i Sverige är det ju ganska vanligt att man tar ett tidigt flyg till Tyskland.
 

Båtens

Medlem
Samma dag ska inte gå. Ombokning går att göra fram till 24 h innan avgång.
Om jag förstår rätt så innebär det att det inte går att boka någon av de platser som släpps i First samma dag som avgång, ifall man redan har en bokning i business för samma avgång? D.v.s enda sättet att kunna boka om från business till first är att boka om senast 24h innan avgång?
 

JPE

Medlem
Om jag förstår rätt så innebär det att det inte går att boka någon av de platser som släpps i First samma dag som avgång, ifall man redan har en bokning i business för samma avgång? D.v.s enda sättet att kunna boka om från business till first är att boka om senast 24h innan avgång?
Ja, det är iaf min bild av det hela. :)
 

graphite

Medlem

Thai F och ANA kan du göra under Explore och sen united. Exempelvis kan du ändra till LHR, HND, BKK i slutet på adressen. https://seats.aero/united/arriving/bkk
Bara notera att det händer att seats.aero dröjer med uppdateringar ibland, åtminstone för LH. T.ex. dök platser upp på LH511 mån 25 mars hos SAS kring kl 12 lördag, men syns ännu inte hos seats.aero . Fortfarande tre platser kvar via sök hos United.
 
Jag har lyckats boka LH First (inte boka om) med 2f1 på helgen. Jag sa att det var kort varsel (resan skulle gå på måndagen) så agenten gjorde ett undantag. Är det en ny bokning kan oftast agenten man pratar med ställa ut biljetten direkt men är det ombokning med omräkning av skatter m.m. så ställs biljetten i princip alltid ut av "eurobonusavdelningen" och de jobbar (vad jag vet) bara på vardagar.
Min erfarenhet är att de även jobbar dagtid på helgen med biljettering av ombokningar.
 
Toppen