Senaste nytt

Amex Platinum, framtiden?

Vad säger ni, planerar ni uppsägning av kortet?
Alla har vi olika förutsättningar, för mig är kortet väl värt pengarna i form av Pontus-loungen (utgår alltid från Arlanda), Priority Pass (Fru Insane och jag har minst 10 avgångar per år från en liten flygplats med bara PP-lounge), och Hilton-guld. Det sistnämnda betalar nästan kortet i sig själv, jag sparar in priset för 2-3 hotellnätter per år den vägen.

Sen tillhör jag kanske en minoritet, men jag tycker Dining by Amex-förmånen är ganska trevligt. Att få en gratismiddag är en behaglig liten vardags-guldkant varannan månad, då behöver det inte vara michelinnivå för att uppskattas.
 
Tack för all input!

Det känns som att det här kortet borde passa mig, men det är som några i tråden påpekat, man bör utgå från Stockholm. Det bättre utbudet vad gäller Dinner for Two och tillgången till Pontus vid varje resa hade helt klart räckt för att motivera kortet.

Kanske AMEX kan skruva lite på sitt utbud för oss i söder?
Jag hoppas!

...

Bara spekulerar lite (som man gör på forum), jag läste följande:

"SkyTeam till skillnad mot Star Alliance, är en mycket mindre allians vilket gör att SAS kommer att kunna spela en betydligt mer viktig roll. Anledningen till att AF/KLM anser det intressant att vara medägare i SAS är att Amsterdam kommer att se en minskning av flygoperationer de kommande åren. Politikerna i Holland vill begränsa flygtrafiken på Schiphol, och kommer att införas fler skatter och avgifter på flygresor till, från och via Amsterdam. Det i sig, kommer att ge en större möjlighet för Kastrup i Köpenhamn att växa och bli en viktigare knutpunkt än vad flygplatsen redan är idag. Inte bara för skandinaver, men också för kunder från andra länder, som kan välja att flyga via Köpenhamn istället för via Amsterdam eller Paris. SAS har offentligt redan gått ut med att de satsar på Köpenhamn som sin viktigaste hub, även att både Sverige och Norge kommer fortsätta med långdistansrutter."

Om nu SAS blir en viktigare spelare i nya alliansen och Kastrup skall växa, hade det inte känts vettigt att AMEX etablerade sig på Kastrup?
Likt ARN, egen Lounge och kanske Fast Track?
 
American Express-kortet dog i Danmark när man införde Dan-kortet som inte fick ta ut kortkostnader vid köp. Det var svårt att att betala även med ett svenskt Amex. Numera tar de större kedjorna Amex. Det finns ett grönt American Express Corporate kort i Danmark för företag.
 

Attachments

  • IMG_0317.jpeg
    IMG_0317.jpeg
    407,5 KB · Visningar: 29

mrestes

Medlem
American Express-kortet dog i Danmark när man införde Dan-kortet som inte fick ta ut kortkostnader vid köp. Det var svårt att att betala även med ett svenskt Amex. Numera tar de större kedjorna Amex. Det finns ett grönt American Express Corporate kort i Danmark för företag.
Kommer ihåg hur flera ställen i Danmark lade på några procent på inköpet om man betalade med ett utländskt kreditkort (eller kanske alla kreditkort). Riktigt irriterande.
 
Haha.. ja, Dan-kortmaffian slog ut all konkurrens.

Förr i tiden var det kontanter som gällde som svensk, de tog inte ens Mastercard eller VISA.
Idag funkar AMEX på många ställen, iaf i områden där turister vistas (CPH).

Oavsett, AMEX får gärna bygga en lounge som tillhör deras Centurion Lounge Network på Kastrup!
 
Toppen