Senaste nytt

"Enhancement" på Arlanda Express

SK989

Medlem
Reste nyligen med ett ungdomslag i basket - 4 vuxna + 11 stycken 17-åringar för 620kr. 41kr per resenär (blir 47kr efter prishöjning). Lagom. :cool:
Helt sant - grupprabatterna och rabatterna för barn (d.v.s. de under 18 år) gör att priset per passagerare inte blir lika högt som för den som reser ensam. Redan den vanliga grupprabatten för 2 personer gör att enkelpriset per person är 230 kr, d.v.s. det är samma pris som för flygtåget i Oslo som inte har några grupprabatter. En barnfamilj bestående av t.ex. två vuxna och två tonåringar betalar totalt 115 kr per person.

När det gäller höjningen med 20 kr så kan jag ju konstatera att min arbetsgivare inte bryr sig det minsta om en Arlanda Express-biljett kostar 320 kr eller 340 kr. Det blir ändå billigare än en taxi hela vägen är resonemanget.
 
Last edited:
  • Gilla
Reactions: hco

fcx

Medlem
Varför inte slå till med 499 kronor på en gång? De enda som betalar 340 kronor idag är de som inte betalar med sina egna pengar, och priskänsligheten i det segmentet är erkänt låg. Att det är så strategin ser ut från Expressens sida märker man på de relativt extrema grupprabatterna som visar hur lågt man egentligen är beredd att gå på den konkurrensutsatta delen av marknaden (dvs de som betalar ur egen ficka).

Man kan tycka att det minsta de kunde göra är att ge alla som köper singelbiljett garanterad seatblock.
 

BAS

Medlem
Återinför helgrabatten - som passar privata resenärer - så protesterar inte jag om de höjer ordinarie pris till 499.
 

guwonder

Medlem
Varför inte slå till med 499 kronor på en gång? De enda som betalar 340 kronor idag är de som inte betalar med sina egna pengar, och priskänsligheten i det segmentet är erkänt låg. Att det är så strategin ser ut från Expressens sida märker man på de relativt extrema grupprabatterna som visar hur lågt man egentligen är beredd att gå på den konkurrensutsatta delen av marknaden (dvs de som betalar ur egen ficka).

Man kan tycka att det minsta de kunde göra är att ge alla som köper singelbiljett garanterad seatblock.
499 SEK? Bara en fråga om när.
 

igelkotten

Medlem
From the 15th floor of a skyscraper in the heart of the City of London, some 30 employees carry out investment research for its owner, China's State Administration of Foreign Exchange. Their advice helps direct how a portion of $3 trillion in Chinese foreign reserves is invested.
Ginkgo Tree Investment är alltså helägt av kinesiska staten! Men det har det varit väldigt tyst om att jämföra med debatten om MTR och dess ägare i Hongkong.
Spelar ju ingen roll vem som äger A-Train (förutom om så klart svenska staten skulle köpa upp det). Det är en otroligt populär infrastruktur att investera i just pga avtalet med staten, och vilken privat ägare som helst skulle försöka maximera vinsten.
 

igelkotten

Medlem
Om det är världena dyraste flygtåg vet jag inte men det kan ju verkligen vara det! Jag tänkte först att Heathrow Express ju är dyrare men det är det inte sedan Arlanda Express höjde till 340 kr (om man inte åker 1 klass med Heathrow Express till normalpris, då är det faktiskt dyrare än Arlanda Express).

Jag undrar vad Europas billigaste spårbundna förbindelse mellan centrala stan och flygplatsen kan vara. Tallinn kan ligga bra till, en spårvagnsbiljett mellan city och flygplatsen kostar 2 euro.
Heathrow Express säljer ju billigare ”early bird” biljetter för £15. Dessutom finns det flera olika rail cards i Storbritannien, t ex för olika åldersklasser och liknande.
 

fcx

Medlem
Heathrow Express säljer ju billigare ”early bird” biljetter för £15. Dessutom finns det flera olika rail cards i Storbritannien, t ex för olika åldersklasser och liknande.
Arlanda express hade förköp tidigare, men det försvann vid förra prishöjningen. Då var det närmare 100 kronor för en singelbiljett.
 
Toppen