Senaste nytt

SAS köps av KLM/Air France med avsikt att lämna Star Alliance för Skyteam

Bra försök till sammanställning men helt felaktig på åtminstone en punkt.

AF/KLM har en option EFTER MINST två år att bli majoritetsägare.

Reuters (som kopierat pressmeddelande rakt av): https://www.reuters.com/markets/dea...ment-firms-become-top-shareholder-2023-10-03/

”Air France-KLM said its stake may be increased to grant it control after a minimum of two years, subject to regulatory conditions and financial performance.”

Med andra ord så behöver de inte öka ägandet inom två år.

Helt felaktig är att ta i. Men ja, du har rätt i att det saknas ett par "från och med" :)
 

lillemannen

Medlem
Bra försök till sammanställning men helt felaktig på åtminstone en punkt.

AF/KLM har en option EFTER MINST två år att bli majoritetsägare.

Reuters (som kopierat pressmeddelande rakt av): https://www.reuters.com/markets/dea...ment-firms-become-top-shareholder-2023-10-03/

”Air France-KLM said its stake may be increased to grant it control after a minimum of two years, subject to regulatory conditions and financial performance.”

Med andra ord så behöver de inte öka ägandet inom två år.

Det var mer ett allmänt uttryck när jag använde det iaf, som ett svep mot alla tvärsäkra uttalanden. Exempelvis har jag hela tiden sagt och tolkat uttalanden kring hela denna affären att AF/KLM ville h möjligheten att gå in som majoritetsägare.

Jag har fått så många emot mig som berättat för mig hur fel jag hade och det nu verkar vara precis som jag sa.

Men jag tänker inte leta upp och citera varje gång någon säger emot mig och det sen visar sig jag hade rätt. Det är lite väl småaktigt, onödigt och skrivande på näsan för min del. Det handlar inte om att tvunget ha rätt, det handlar om att ha ett vettigt samtal med en mängd olika åsikter (i detta fall iaf, sen finns det trådar där det är viktigare att ha objektivt rätt typ i EU-tråden).
Jag tackar för infon.
 

Kimmen00

Medlem
Sen är inte Senator-Loungerna jag besökt något extra jag kommer sakna. Förvisso är det samplet ganska litet, men ändå.
LHR, FRA Panorama och Z-gates (non-Schengen) och kanske någon till. Hoppas hinna med lite besök till innan bytet (MUC, kanske FCL/FCT och Zürich/Swiss "Whisky-lounge"), men jag tror det jag kommer mest ångra är att jag inte hann testa Uniteds Polaris.
Polaris ORD och EWR är helt klart i toppen av sta alliance lounger.. Men det finns många bra, Anas på Narita, Uniteds first som de hade på Narita, Turkish i Istanbul, Eva Airs i Bangkok etc etc.
Och jag tycker att vilken lufthansa Senator lounge som helst slår Crown Loungerna på Schiphol. Nu var det 2 år sen jag besökte Amsterdam senast med KLM men iaf..
 

lillemannen

Medlem
I dagens Di citerar man Anko ”Vårt mål är för närvarande att slutföra rekonstruktionsförfarandena omkring halvårsskiftet 2024”, skriver Anko van der Werff.


 

palmen

Moderator
Nu har Anko gått ut och dementerat uppgifterna som AF/KLM gick ut med tidigare. Byte till Skyteam kommer inte ske i Q2 enligt honom.

Nedan citat är från dn.no

Men selve flyttingen fra Star Alliance til Skyteam er en annen prosess, og dette rekker likevel ikke fellesferien i juli.

– Nei, det skjer ikke. Vi er under en taushetsklausul her og kan ikke si eksakt hva som vil skje når. Vi må også avvente den siste rettslige høringen i USA, sier han.

Så legger han til:

– Men, jeg tror flyttingen vil skje i løpet av sommersesongen, slik den er definert av flybransjen, men samtidig etter «peak» midt på sommeren, sier Anko van der Werff.
 

bvs

Medlem
Nu har Anko gått ut och dementerat uppgifterna som AF/KLM gick ut med tidigare. Byte till Skyteam kommer inte ske i Q2 enligt honom.

Nedan citat är från dn.no

Känns vettigt att inte gå in och peta allt för mycket mitt i sommaren med tanke på hur viktig perioden är. De ska väl också gå igenom en rekonstruktion med SAS AB efter Chapter 11.

Men slutsatsen vi kan dra är väl att det är klart med flytten innan vintertabellen drar igång i alla fall.
 
Toppen