Senaste nytt

Vikt skidpaket

John Mack

Medlem
Jag insåg när jag packade ihop skidpaketet (2 vuxen- & 2 barnskidor) att de nog väger mer än 23 kg. Brukar de kolla vikten vid specialbagaget och vara hårda på att följa den?
 

John Mack

Medlem
Paketet väger 25 kg konstaterade jag. Känns lite opraktiskt med ytterligare ett paket när man redan har 4 stora väskor och ett riktigt stort skidpaket...
 

Johan F

Medlem
Åker du med SAS så är det viktigt att du har bokat plats för skidorna, för några år sedan pratade jag med några som inte hade gjort det och de blev nekade och fick skicka hem skidorna med taxi. I samband med sportlov kan det nog bli trångt med specialbaggage
 

Hvergang

Medlem
Värt att nämna att det är emot reglerna att ha mer än ett par skidor i väskan. Jag har mest flugit Swiss till alperna och de har inte bett att få kika i väskan ens när jag haft tre par i den.

På väg hem från Genève för några veckor sedan höll det dock på att gå illa när damen i KLM-incheckningen bad att få kika i väskan. Som tur var kom hon av sig lite och glömde kika. Jag misstänker att hon var nyfiken för att vi åkte två stycken med ett skidbagage, trots att jag vad tydlig med att det var mina skidor och pjäxor vid incheckningen. Tidigare har vi haft ett skidbagage per person, och jag tror kanske inte det slagit dem in att en person kan vilja ha med sig två-tre par.
 

Hvergang

Medlem
Jag tror kanske dock att du kommer undan med 25 kg om max är 23. När det ska vägas brukar man få hålla skidväskan upprätt, för det är bara den närmsta, mindre delen av bandet som har våg. Om du lyfter två-tre kilo när du håller det över bandet så borde du inte se ansträngd ut och väskan väger in på 22-23 istället för 25. Tror alltså det är större problem med antalet skidor i än vikten i sig.
 
Toppen