Senaste nytt

Seychellerna, i @Mattias Holméns fotspår (feb 2024).

Mr Basic

Medlem
Detta blir i huvudsak en bildrapport med lite kommentarer.
Resan inleddes med ET715 ARN-ADD den 30/1.
B789 med 1-2-1, ca 10 månader gammal och väldigt fräsch. Ngt av slumpen vilken kärra man får då linjen dagen innan trafikerades med en betydligt äldre B772 (med 2-2-2).
Mkt behaglig incheckning och säkerhetskontroll (även om fasttrack inte ingår i business för Ethiopian). Pga av den sena avgångstiden (21.20) hade SAS businesslounge stängt för dagen så vi fick lite guldkant på tillvaron med vin på flaska, jo man tackar.

IMG_5412.jpeg


IMG_5414.jpeg


IMG_5416.jpeg


IMG_5427.jpeg

Riktigt gott om bra förvaringsmöjligheter.

IMG_5415.jpeg

Stor skärm som kunde kontrolleras både genom touch och fjärr (använde bara touch-funktionen så vet inte hur enkel/bra fjärrkontrollen är).

IMG_5417.jpeg

Champagne serverades innan avgång.

IMG_5426.jpeg

Det enda som störde lite var att jag upplevde glipan mellan sittdyna och ryggstöd som väldigt stort, vilket gjorde att kudden jag hade som stöd för ländryggen gled ner där. Hade dock inga problem att hitta både bekvämt sitt- och sovläge.

Meny och dryckeslista.
IMG_5419.jpeg


IMG_5420.jpeg


IMG_5421.jpeg


IMG_5422.jpeg


IMG_5423.jpeg


IMG_5424.jpeg


IMG_5425.jpeg


IMG_5430.jpeg

Laxen till förrätt och den var bra. Även räkorna var förvånansvärt bra, inte blaskiga. Drack det etiopiska vita vinet Rift Valley till både för- och huvudrätt (gott).

IMG_5431.jpeg

Ragout marinara fish till huvudrätt. Helt ok även om både broccoli och ärtor var mjuka och blaskiga.

IMG_5432.jpeg

Valde denna efterrätt och fruktkompotten var ok men kakan trist…..

IMG_5433.jpeg

….så skulle med facit i hand valt samma som frk Basic, betydligt godare.

IMG_5434.jpeg

Gott kaffe och avec.

IMG_5436.jpeg

Måltiden rundades av med ett par goda praliner.
Servicen var mkt bra/trevlig och dryck fylldes på löpande.

Återkommer med fortsättningen.
 
Last edited:

Brunello

Medlem
Flög samma rutt och kabiner med kärrningen fram och tillbaka i buizz förra april, det var mycket behagligt och tvärvärt 105k poäng för 2p.
 

Mr Basic

Medlem
Del 2.
IFE hade ett bra utbud och jag kollade på The Equalizer 3 innan John Blund dök upp. Tyvärr sov jag lite väl länge varpå jag fick skynda mig till wc innan den möjligheten stängdes. Därefter fick jag kasta i mig en croissant, en muffin och en kopp kaffe (men inga bilder) innan vi tog mark.
Totalt sett en mkt bra flygning inalles.

Efter en hysterisk men relativt snabb säkerhetskontroll gick vi till Cloud Nine lounge. Blev lite lättare frukost men mest vatten. Både i loungen men framförallt i terminalen började det bygga på med folk, morgon-peaken var helt klart i antågande på Bole.
Efter ca 2 tim var det dags att bege sig till gate A12 vilket är en hiss ner till business-bussar. Vi var totalt 4 pers i business och eco var väl ca halvfull.

IMG_5438.jpeg

På väg ut till vår kärra, en B737 Max8 (premiär för mig med Max-modellen).

IMG_5439.jpeg

Mycket fräsch kabin.

IMG_5440.jpeg

Gott om plats, bra skärm med samma utbud som på Dreamlinern. Kollade ”Three billboards outside Ebbing, Missouri” (sett den tidigare men tål att ses igen).

IMG_5441.jpeg

Champagne serverades innan avgång.

Menyer. Dryckesutbudet var detsamma som ARN-ADD.
IMG_5442.jpeg


IMG_5443.jpeg


IMG_5444.jpeg


IMG_5445.jpeg

Förrätten var så pass god att jag glömde fota. Därefter serverades injera, extremt gott och kladdigt.

IMG_5446.jpeg

Valde pasta till huvudrätt och bannade mig själv att jag inte bad om mer injera istället, totalt smaklöst och tråkigt.

IMG_5447.jpeg

Frk Basic valde denna huvudrätt och var mkt nöjd, kycklingen var inte torr och såsen smakrik.

IMG_5449.jpeg

Dessertkakan var god och avnjöts med ett glas portvin, följdes upp med gott kaffe och praliner (ej på bild).

IMG_5450.jpeg

Inflygning till Mahé (SEZ).
Även denna flygning får med beröm godkänt.

IMG_5451.jpeg

Immigration gick snabbt och smidigt. Därefter gick vi till inrikesterminalen (samma byggnad) för vidare färd med denna kärra. Väldigt längesedan jag flög Twin Otter.

IMG_5452.jpeg

15 minuters flygning SEZ-PRI (Praslin).

IMG_5460.jpeg

Efter landning fanns bagaget på bandet redan när vi steg in i terminalen. Utanför väntade kille från MC Rent a Car, mkt smidigt. Första ggn i vänstertrafik för min del och det klart svåraste var att använda höger hand för att slå på blinkers, var nog den enda som körde med vindrutetorkarna på i strålande sol….
Bilen var för övrigt en Hyundai Grand i10 automat och var perfekt för 2 pers med tanke på vägarna.
Les Lauriers Eco Hotel ligger vid Anse Volbert.

IMG_5474.jpeg

Vårt rum upp till höger. Bra boende med bra utgångsläge och fri parkering under tak inne på hotellområdet. Här skulle jag definitivt bo igen om jag återvänder.

IMG_5459.jpeg

Denna landade fint efter en välbehövligt dusch. Därefter blev det buffé på hotellets restaurang.

Följande dag begav vi oss till Anse Lazio vilket var en otrolig strand men så här års drar sjögräset in (inga jättemängder) och det kom dessutom en del kraftiga regnskurar (vilket kan vara orsaken till att jag tog noll bilder). Pga regnet tog vi oss tillbaka hemåt för sen lunch och därefter lite häng på Anse Volbert. Detta blev sedan vårt upplägg, besöka en mer avlägsen strand efter frukost för att återvända för sen lunch och runda av på Anse Volbert.

IMG_5463.jpeg

Anse Volbert.

IMG_5468.jpeg

Den överlägset bästa/vackraste stranden vi besökte var Anse Marie-Louise, vi var helt ensamma.

IMG_5472.jpeg

Ok, inte helt ensamma. Jag som helst ligger i skuggan hittade en riktig sweet spot men när jag tittade rakt upp hängde denna i väntan på ngt gott. En ömsesidig misstro uppstod omedelbart varpå jag vek ner mig och flyttade till ett annat träd.

Återkommer med en sista del om La Digue, Mahé och hemresa.
 
Efter landning fanns bagaget på bandet redan när vi steg in i terminalen. Utanför väntade kille från MC Rent a Car, mkt smidigt. Första ggn i vänstertrafik för min del och det klart svåraste var att använda höger hand för att slå på blinkers, var nog den enda som körde med vindrutetorkarna på i strålande sol….
Bilen var för övrigt en Hyundai Grand i10 automat och var perfekt för 2 pers med tanke på vägarna.
Les Lauriers Eco Hotel ligger vid Anse Volbert.

Kul att se att du blivit inspirerad av min resplan. Vi bodde på samma hotell, använda samma hyrbilsföretag, och hade samma bilmodell.
Hoppas du är nöjd med hyrbilsföretaget, det var vi, men se upp för fallande cocosnötter när du parkerar bilen :)

Synd med sjögräset och vädret på Lazio, men det är som du säger den tiden på året. Jag tror du har bättre chans till lugna och fina stränder på syd/sydvästra kusten under er resa. Ser fram emot att följa er resa!
 

Mr Basic

Medlem
Del 3.
Efter några dagar på Praslin tog vi båten Cat Rose (15 min) från Praslin till La Digue. Väl på plats hade vi beställt transfer genom hotellet (Villa Source D’argent). Hotellet kändes nytt och fräscht och låg ca 20 minuters promenad från huvudorten/färjeläget, att hyra cyklar känns som ett måste. Hotellet serverade endast frukost så efter det får man leta sig ut för mat/dryck. Ett snabbköp fanns mkt nära vilket var praktiskt.

IMG_5488.jpeg

Hotellet och hyrcyklar.

IMG_5489.jpeg

Hotellets pool (kändes tryggt med dubbla livbojar).
Till höger i bild pågick byggnation av vad jag hoppas blir ngn form av poolbar.

IMG_5479.jpeg

Första dagen orkade vi inte dra iväg så långt utan blev ett besök på Anse L’union som ligger i en nationalpark och tar SCR150 pp i inträde. Inne på området, och i anslutning till stranden, finns wc och (rimligt prissatt) café. Vi var i princip själva på stranden vilket kan ha berott på det mulna vädret eller att det var söndag eftermiddag. Extremt långgrunt vilket innebar att vattnet var kring 35 grader varmt, kändes nästan som att krypa ner i ett varmt bad.

IMG_5483.jpeg

Dagen efter begav vi oss mot Grand Anse, Petite Anse och Anse Cocos. Jag hade nog orimliga förväntningar på framförallt Anse Cocos efter @Mattias Holmén rapport. Var extremt mkt folk och vågorna/havsbotten föll oss inte i smaken. Promenaden till Petite Anse och Anse Cocos var svettig i +30 och sol. Att samtliga 3 stränder var vackra råder det dock ingen tvekan om.
Nu började paret Basic komma in i riktig semester-mode varpå antalet tagna bilder i princip minskade till noll.
Vi lämnade så småningom La Digue och via Praslin (båt-taxi-flyg-taxi) tog vi oss till Mahé och Kempinski Seychelles Resort.

IMG_5505.jpeg

Dubbelrum Lagoon view.

IMG_5507.jpeg

Badrummet med gigantisk dusch.

IMG_5494.jpeg

Utsikt över lagunen.

IMG_5496.jpeg


IMG_5500.jpeg

Det här räcker långt för mig.

IMG_5502.jpeg

Den större båten la till och enligt personalen var det en saudisk prins som hade ett ”litet” semesterhus öster om hotellet.
Vad ska jag säga om Kempinski? Otroligt vackert, välordnat och servicen var ”second to none” men det kostar. Rum inkl frukost ca 5000kr/natt och sedan tillkommer lunch, middag och dryck. Fördelen är att man verkligen kan slappna av i en mkt trivsam miljö.

Då vårt flyg skulle gå först efter 17 så bad vi om senare utcheckning vilket inte var ngt problem. Vi spenderade förmiddagen i solstolarna och precis när vi skulle gå började det regna, vilket gjorde det lite lättare att lämna.

Efter taxifärd, en smidig incheckning, säkerhetskontroll samt passkontroll tog vi plats i loungen på flygplatsen. En väldigt trevlig lounge med bra mat och dryckesutbud.

IMG_5510.jpeg

Flighten SEZ-ADD hade blivit ändrad från (ny) B737 Max8 till en riktigt sliten gammal B738. Min stolsrygg satt lite halvlöst och bordet gick inte att fälla ut, så vi fick byta från rad 2 till 3. Ingen IFE fanns heller. Däremot var servicen på topp. Det var 2 CC som hade hand om business och totalt var vi 6 pers. 2 kvinnor på rad 4 bäddade ner sig omgående och det äldre tyska paret ville ha juice, dessert, ost och kex omedelbart och sedan märkte man inte av dom. Således fick vi all uppmärksamhet, mkt bra.

Meny SEZ-ADD (samma dryckesutbud som tidigare).


IMG_5515.jpeg


IMG_5511.jpeg

Riktigt god kalkon till förrätt. Salladen i bakgrunden var trött och trist.

IMG_5513.jpeg

Helt ok, inte mer.
IMG_5512.jpeg

Samma här, helt ok enligt frk Basic.

IMG_5516.jpeg

God choklad- och apelsinkaka, portvin, kaffe och praliner.
En väldigt trevlig flight och jag saknade inte IFE alls.

Vid ankomst var det hysteriskt mkt folk i transfer security men det fanns en fast track för Cloud Nine och *Gold.
Vår hemresa var SEZ-ADD-FRA-ARN med 1.10 i Frankfurt klockan 05.45-06.55.
När vi kom till loungen frågade kvinnan om vi föredrog att åka direkt till ARN, då blev jag glad, fan va skönt!

Sista flighten ADD-ARN var lugn och händelselös (med en äldre B789). Jag drack lite Champagne före start och ett glas juice innan jag somnade.

IMG_5517.jpeg

Helt ok stol om än med lite sämre förvaringsmöjligheter….

IMG_5518.jpeg

….och väldigt lite utrymme för fötterna vid sömn.

Menyer ADD-ARN.
IMG_5519.jpeg


IMG_5520.jpeg


Nu tänkte jag avsluta med att jag gick på @ekf råd om att nyttja MCB-automaterna när jag tog ut kontanter och de tog ingen avgift.

Har ni några frågor är det bara ställa dessa i tråden så ska jag svara efter bästa förmåga.
Skulle gärna återvända men skulle då fokusera på Praslin som jag tyckte var bäst (men då ska tilläggas att vi inte utforskade Mahé alls).
 

Combo

Medlem
Kul att se att du blivit inspirerad av min resplan. Vi bodde på samma hotell, använda samma hyrbilsföretag, och hade samma bilmodell.
Hoppas du är nöjd med hyrbilsföretaget, det var vi, men se upp för fallande cocosnötter när du parkerar bilen :)

Synd med sjögräset och vädret på Lazio, men det är som du säger den tiden på året. Jag tror du har bättre chans till lugna och fina stränder på syd/sydvästra kusten under er resa. Ser fram emot att följa er resa!
Du har inspirerat många :), jag håller som bäst på och förhandlar hyrbil med MC Rent A Car.
Verkar vara något dyrare hyrbilspriser i år, €50/dygn är det bästa budet jag har fått!
(Många ligger på €60)
 
Toppen