Senaste nytt

Stämmer verkligheten priset?

När vi letar flyg så har det viktigaste bra flygtiderna (från Landvetter) och priser och då har det alltid landat på finnair, Turkish och Lufthansa. Åkte en gång med airfrance och bytet i Paris var den värsta jag varit med om, han knappt med trots 2,5 tim. Då är det bara KLM kvar :(
Men nu har ju inte SAS bytt allians än. När det har skett så kommer det ju finnas helt andra resvägar ut i världen från GOT som vi inte har klart än.
 

ekf

Medlem
Så här står det i Folksams "resebevis", jag har klippt ut relevanta delar:

Olycksfall:
"The insurance covers necessary and reasonable costs for accidental injury or acute illness."

Ansvarsförsäkring:
"Folksam's Travel policy contains a liability insurance if you cause injury to another person or property and you may be liable to pay damages, maximum amount SEK 5 000 000. Not valid for damages related to your work/ profession or use of a motorized vehicle or watercraft."
 

pep

Medlem
Den dagen sas går in i Skyteam kommer nog en del saker ändras. Byte AF till AF ska vara relativt smidigt nu vad jag hört. Men många avskyr just CDG av olika anledningar....
CDG har forbedret sig kolossalt de senere aar. Der går tog mellem hovedterminalerne. Bedre logik, skiltning, timing, effektivitet gør at jeg nu ikke er nervøs. Maksimal tid for vanskelige terminalskift er nu 70 minutter....Tror næppe, at AMS, LHR og FRA er bedre?
 
Last edited:
  • Gilla
Reactions: BJi

Hachans

Medlem
Den dagen sas går in i Skyteam kommer nog en del saker ändras. Byte AF till AF ska vara relativt smidigt nu vad jag hört. Men många avskyr just CDG av olika anledningar.

Det enda du behöver tänka på just nu är att SAS högst troligt under 2024 går till Skyteam. Du hinner dock inte få ihop poäng till dess för resor så finns tid att utvärdera vad det nya är som erbjuds framöver. Just nu är det ett stort svart hål för alla då ingen info finns.

CDG har blivit mycket mycket bättre de senaste åren. Jag har tagit bort dem från min shitlist och ännu bättre är det när man har Sky Priority.
 

Alex H

Medlem
När vi letar flyg så har det viktigaste bra flygtiderna (från Landvetter) och priser och då har det alltid landat på finnair, Turkish och Lufthansa. Åkte en gång med airfrance och bytet i Paris var den värsta jag varit med om, han knappt med trots 2,5 tim. Då är det bara KLM kva

Den dagen sas går in i Skyteam kommer nog en del saker ändras. Byte AF till AF ska vara relativt smidigt nu vad jag hört. Men många avskyr just CDG av olika anledningar.

Det enda du behöver tänka på just nu är att SAS högst troligt under 2024 går till Skyteam. Du hinner dock inte få ihop poäng till dess för resor så finns tid att utvärdera vad det nya är som erbjuds framöver. Just nu är det ett stort svart hål för alla då ingen info finns.
Mitt mål med kortet är att samla poäng i några år (ca 4-500k/år) och sen kunna uppgradera till first. Det jobbiga är att vi bara kan åka till Asien över jul och nyår, läst att det är svårt då.
 

Alex H

Medlem
CDG har blivit mycket mycket bättre de senaste åren. Jag har tagit bort dem från min shitlist och ännu bättre är det när man har Sky Priority.
Var nog 8-9 år sen, var så mkt strul att jag inte njöt av åka min första och enda first (bokade business men fattade inte att jag fått first förrän de stängde dörren)
 

TP12

Medlem
Känns som det är en hel del olika frågor och inriktningar nu.

Fråga 1 rör väl då den resa du avser boka nu dvs. en ren revenueresa för pengar. Om du har ambitionen att börja samla poäng så kan det vara en god idé att skaffa ett Amex SAS Elite för att betala denna samt att säkerställa att flygen är i rätt allians samt att bokningen av flygen sker på ett sådant sätt (typsikt via flygbolagen direkt) att ni får poäng för flygningarna med registrering av era Eurobonus-nummer osv (om det nu är Eurobonus ni kommer ha - men det är väl rimligt om ni använder SAS Amex).

Då får du välja om ni ska ge instruktioner till er resebyrå så de kan lösa detta och hotellen åt er för att slippa lägga egen tid och möda på det - men då också (vilket är helt rimligt) betala lite mer. Eller så struntar ni i resebyrå och löser detta själv. Av dina resonemang nu om flygbolag, hotell osv. så känns det inte som att dialogen/förtroendet till resebyrån är på topp, då kanske det är bättre att lösa det själv eller vända sig till en annan resebyrå.

Andra frågan är hur ni ska göra med framtida resor och tänka kring poäng osv.
 

ekf

Medlem
Mitt mål med kortet är att samla poäng i några år (ca 4-500k/år) och sen kunna uppgradera till first. Det jobbiga är att vi bara kan åka till Asien över jul och nyår, läst att det är svårt då.
Om du menar att "uppgradera" som i att köpa en biljett för riktiga pengar och sedan använda poängen för att uppgradera till första klass, så kan du i princip lägga ner den idén.. Det är nära noll i sannolikhet att lyckas.

Om du menar att köpa en poängbiljett i första klass så är sannolikheten att lyckas högre, men fortfarande relativt svårt och kräver att du sätter dig in i ämnet. Det kräver även väldigt många poäng.

Som andra redan sagt, du behöver räkna på att ditt val av kreditkort ger dig den kickback du förväntar dig inom den tidsram du satt upp. Annars är det stor risk att du bränner pengar på ett dyrt kort utan att få något tillbaka.
 

palmen

Moderator
Mitt mål med kortet är att samla poäng i några år (ca 4-500k/år) och sen kunna uppgradera till first. Det jobbiga är att vi bara kan åka till Asien över jul och nyår, läst att det är svårt då.
Att uppgraderad till First med Eurobonus kommer högstadiet troligt vara så nära omöjligt som det går att bli.
Att boka first med poäng kommer eventuellt gå. Men när du har de poängen har sas högst troligt bytt allians och ingen vet vilka möjligheter till First som kommer att finnas. Det vi vet i dagsläget att från Europa är det främst Air France som erbjuder detta, och där kommer det högst troligt var extremt svårt eller nära omöjligt att boka First med Eurobonus. Nu finns det ju möjlighet att eurobonus går in i Flying Blue, men det är spekulation och om jag kommer ihåg rätt behöver man ha väldigt hög status i Flying Blue för att ens kunna boka.
 
Toppen