Senaste nytt

Zikavirus och Thailand

Sebbeh

Medlem
Vi har också valt att avstå resor under graviditet till länder med zika-virus av den enkla anledning att vi aldrig skulle ha kunnat förlåta oss själva om något hänt. Vi är inte oroliga av oss.
Sedan finns det erfarenheter som vi fått under graviditeter som gör att vi skulle avstå av andra orsaker som man inte kan påverka. Till exempel att föda prematurt.
Så resonerar vi och man måste ta sitt egna beslut.
 

Rickard_O

Medlem
Sambon var för orolig för att åka, vilket jag har full förståelse för!
Mycket pro's and con's har vägts på vad vi skulle göra istället, ska vi försöka boka om och åka till Seoul och Tokyo?

Det landade på att istället så åker jag själv med polaren som skulle med, har krigat hela natten och morgonen att pussla sträckor då mycket försvunnit, men hittade en riktigt bra routing till slut :cool:
Jag och sambon får nästan en hel vecka tillsammans när jag kommer hem så kan vi hitta på något då så hon inte blir helt utan att göra något kul och gå miste om en rolig resa!

Bonusprogram: Eurobonus
Flygbolag: Thai Airways, EVA Air och Brussels Airlines
Kabinklass: Business
Avreseort: Stockholm
Destination: Bangkok
Enkelresa eller Tur&retur: Tur/retur
Antal poäng (per person): 82500 inkl 2-4-1 voucher
Skatter&avgifter (per person): 1247:- + 150:- ombokningsavgift + 150:- ombokningsavgift + 568:- i nya skatter
Antal resenärer: 1
När (avresans tidpunkt): Feb
Bokad: Feb
Hur hittades tillgänglighet: Awardhacks
Kunde du boka enligt vad du såg tillgängligt: Nej.
Antal erforderliga HUACA (vid telefonbokning): 0

Pga nya omständigheter så bokade jag av sambon som måste stanna hemma, beslut togs igår hittade en ny flight hem BKK-CPH med Thai så jag skulle komma hem 4 dagar tidigare än planerat.
Den flighten försvann under kvällen, så inatt lyckades jag hitta en ny flight via Seoul-Frankfurt-Stockholm som skulle vara perfekt då jag skulle vara hemma en vecka tidigare än ursprungliga bokningen.
När jag sen vaknade imorse vid 11 fanns där inga platser kvar i business mellan BKK-ICN otroligt nog...

Skam den som ger sig, upp på hästen och va kreativ!
Lyckades hitta ännu bättre grejer och jag är riktigt nöjd med bolag men rutt är inte optimal i hänsyn till ett morgonflyg från Taipei jag är orolig för att lyckas komma upp på morgonen för att hinna med :D
Rutten i sig är optimal med 5 teoretiska ben, 6 st om man räknar i praktiken pga det tekniska stoppet i Bangkok.
Blir en ordentlig backtrack denna rutt när man räknar in de tekniska stoppet :cool:

ARN-BKK - Thai Airways - A350-900 - Business

BKK-HKG - Thai Airways - A350-900 - Business
HKG-TPE - EVA Air - B787-9 - Business
TPE-LHR - EVA Air - B777-300ER - Business (Technical stop BKK 1h20min)
LHR-BRU - Brussels Airlines - A320 - Business
BRU-LHR - Brussels Airlines - A319 - Business

Inte ofta man lyckas få med samma flygplats två gånger i samma sträcka :D
Känns nästan lite surt att åka på backtrackingen, men fanns ingen biljett BKK-LHR direkt med EVA tyvärr.
Mest surt för att flighten från TPE till BKK/LHR avgår 08:40 på morgonen då jag inte är en morgonmänniska.
 

TP12

Medlem
Det hör fick mig att tänka till lite. Är i liknande situation, sambon skulle kunna bli gravid innan vår resa till Sri Lanka (som jag förstår inte haft några utbrott iofs) i juni/juli. Hade helt missat att ta med detta i beräkningarna.
 

CoooC

Medlem
Sambon var för orolig för att åka, vilket jag har full förståelse för!
Mycket pro's and con's har vägts på vad vi skulle göra istället, ska vi försöka boka om och åka till Seoul och Tokyo?

Det landade på att istället så åker jag själv med polaren som skulle med, har krigat hela natten och morgonen att pussla sträckor då mycket försvunnit, men hittade en riktigt bra routing till slut :cool:
Jag och sambon får nästan en hel vecka tillsammans när jag kommer hem så kan vi hitta på något då så hon inte blir helt utan att göra något kul och gå miste om en rolig resa!

Bonusprogram: Eurobonus
Flygbolag: Thai Airways, EVA Air och Brussels Airlines
Kabinklass: Business
Avreseort: Stockholm
Destination: Bangkok
Enkelresa eller Tur&retur: Tur/retur
Antal poäng (per person): 82500 inkl 2-4-1 voucher
Skatter&avgifter (per person): 1247:- + 150:- ombokningsavgift + 150:- ombokningsavgift + 568:- i nya skatter
Antal resenärer: 1
När (avresans tidpunkt): Feb
Bokad: Feb
Hur hittades tillgänglighet: Awardhacks
Kunde du boka enligt vad du såg tillgängligt: Nej.
Antal erforderliga HUACA (vid telefonbokning): 0

Pga nya omständigheter så bokade jag av sambon som måste stanna hemma, beslut togs igår hittade en ny flight hem BKK-CPH med Thai så jag skulle komma hem 4 dagar tidigare än planerat.
Den flighten försvann under kvällen, så inatt lyckades jag hitta en ny flight via Seoul-Frankfurt-Stockholm som skulle vara perfekt då jag skulle vara hemma en vecka tidigare än ursprungliga bokningen.
När jag sen vaknade imorse vid 11 fanns där inga platser kvar i business mellan BKK-ICN otroligt nog...

Skam den som ger sig, upp på hästen och va kreativ!
Lyckades hitta ännu bättre grejer och jag är riktigt nöjd med bolag men rutt är inte optimal i hänsyn till ett morgonflyg från Taipei jag är orolig för att lyckas komma upp på morgonen för att hinna med :D
Rutten i sig är optimal med 5 teoretiska ben, 6 st om man räknar i praktiken pga det tekniska stoppet i Bangkok.
Blir en ordentlig backtrack denna rutt när man räknar in de tekniska stoppet :cool:

ARN-BKK - Thai Airways - A350-900 - Business

BKK-HKG - Thai Airways - A350-900 - Business
HKG-TPE - EVA Air - B787-9 - Business
TPE-LHR - EVA Air - B777-300ER - Business (Technical stop BKK 1h20min)
LHR-BRU - Brussels Airlines - A320 - Business
BRU-LHR - Brussels Airlines - A319 - Business

Inte ofta man lyckas få med samma flygplats två gånger i samma sträcka :D
Känns nästan lite surt att åka på backtrackingen, men fanns ingen biljett BKK-LHR direkt med EVA tyvärr.
Mest surt för att flighten från TPE till BKK/LHR avgår 08:40 på morgonen då jag inte är en morgonmänniska.

Klokt beslut! Tänk på att Zikaviruset är sexuellt överförbart och att du kan vara smittsam även om du är symptomfri. Så vill du och din sambo vara på den säkra sidan så bör ni undvika oskyddat sex ett par månader efter hemkomst.

Källa:
 

CoooC

Medlem
Det hör fick mig att tänka till lite. Är i liknande situation, sambon skulle kunna bli gravid innan vår resa till Sri Lanka (som jag förstår inte haft några utbrott iofs) i juni/juli. Hade helt missat att ta med detta i beräkningarna.

Värt att tänka på är att Zikaviruset kan vara kvar i kroppen flera månader efter infektion och att man bör undvika länder med Zika inte bara om man redan är gravid, utan även om man planerar att bli gravid i närtid.
 

JacobGBG

Medlem
Utifrån siffrorna som finns i första posten så är riskerna att smittas av Zika-viruser ungefär i paritet med andra smittsamma sjukdomar som kan påverka graviditet (t. ex. Listeria)
 

CoooC

Medlem
Utifrån siffrorna som finns i första posten så är riskerna att smittas av Zika-viruser ungefär i paritet med andra smittsamma sjukdomar som kan påverka graviditet (t. ex. Listeria)

Ja, och det känns ju rimligt att undvika kallrökt lax, tryffelsalami och gorgonzola som gravid.
 

Rickard_O

Medlem
Klokt beslut! Tänk på att Zikaviruset är sexuellt överförbart och att du kan vara smittsam även om du är symptomfri. Så vill du och din sambo vara på den säkra sidan så bör ni undvika oskyddat sex ett par månader efter hemkomst.

Källa:
Yes det har jag koll på, 3 månaders karantän för män efter det!
 
Toppen