Senaste nytt

Zikavirus och Thailand

AABack2ARN

Medlem
För husfridens skulle tror jag du skall föreslå ett resmål fritt från dessa virus. Tror personligen inte semestern skulle bli så avkopplande.
 

Rickard_O

Medlem
Med tanke på att du tar upp det här, har jag svårt att tro att du helt kommer att bortse från den minimala risk som finns väl på plats. Kommer blir jobbigt att noja över myggbett, så kanske spara Thailand eller andra "Zika-destinationer" och satsa på annat denna gång. Det är min rekommendation. Vi var i färd att resa till Mexiko 2019 när jag och min sambo planerade för barn, men valde istället Sydafrika pga av just detta.

Är Mexiko ens jämförbart med Thailand?
Har inte jättekoll, men fått intrycket att central-sydamerika är fruktansvärt mycket störra risk.

Vi har också varit i samma situation och vi valde bort Thailand. Det finns viktigare saker än en bonusresa. Bättre att välja en annan destination (tycker jag).

Och precis som @JohanGE säger, med tanke på att du tar upp det och försöker argumentera med dig själv att det är lugnt så tror jag inte du är helt lugn.

Tror ni kommer få en mycket trevligare och lugnare resa på annan destination.

Så har jag resonerat tidigare och hade gjort samma sak om situationen uppstod igen. :)

Har blivit mer och mer trygg i beslut om att åka då jag inte hittar några avrådan från att åka, finns inga speciella utbrott och risken att få det verkar vara väldigt låg.


För husfridens skulle tror jag du skall föreslå ett resmål fritt från dessa virus. Tror personligen inte semestern skulle bli så avkopplande.
Husfriden är kanon, har en bra dialog! Kommer inte tvinga någon till något och lämnar gärna veto till annat resmål om det är så.
Ett skämtsamt resonemang sambon hade va att "Kan ju lika gärna ligga på ett hotellrum i Asien än att sitta på soffan hemma", man får spendera tiden under vatten eller i rum med AC :D
Jag är inte så orolig av mig, tror det skulle vara avkopplande ändå! Hade ju gått runt och varit orolig så fort man åkt buss eller taxi i Stockholm så fall, risken att något händer där måste va så mycket högre!
Men du får väl pallra dig in till kontoret och övertala henne att inte åka om du är orolig för vår husfrid ;)
 

011430121

Medlem
Tänk vad man fåt lära sig här på BC, under mina vistelser i Thailand har jag aldrig hört om Zikaviruset trotts fler än 15 resor till landet, däremot har jag fått myggspray att ha på mig trotts det blivit stucken.

@Rickard_O om jag förstår är ni i välsignelse, om det är så får jag gratulera och trevligt med ytterligare en AIK medlem.
 

Rickard_O

Medlem
Tänk vad man fåt lära sig här på BC, under mina vistelser i Thailand har jag aldrig hört om Zikaviruset trotts fler än 15 resor till landet, däremot har jag fått myggspray att ha på mig trotts det blivit stucken.

@Rickard_O om jag förstår är ni i välsignelse, om det är så får jag gratulera och trevligt med ytterligare en AIK medlem.
Ska man vara riktigt krass så kan Zikaviruset även påverka om man försöker få barn, så teoretiskt behöver inte frågeställningen gälla att det är klart så att säga :)
Men jag tackar ödmjukast, det är tidigt så ska väl inte ropa hej än kanske!
Även om det inte är "offentligt" bland vänner och familj så kände jag ändå att jag behövde ta upp frågeställningen och söka av hur folk tänker och resonerar och behövde göra det i närtid pga lite tidspress.


Sen skulle jag nog vilja tillägga att det kanske låter som att jag slår dövörat till i mitt förra inlägg, inte så jag resonerar.
Handlar mer om att det är intressant att höra folk tankar och åsikter då jag personligen inte är speciellt oroligt lagd och går runt och oroar mig för minsta risk eller stora grejer, så får jag helt enkelt göra en sammanställd riskanalys senare!
 

Doctor-X

Medlem
Jag och Mrs Doctor-X skulle själv åkt nu i januari i 4v till Sydostasien och Maldiverna med toppen bonusbiljetter och 10 award-nätter på Conrad Maldivierna (lyckades boka overwater villa för poäng), men bokade av allt då hon blev gravid. Vi är båda läkare (inte virolog eller inom infektionssjukdomar, men efter att konsulterat kollegor inom detta område) var vår samlade bedömning att fanns det inte på kartan att åka - inte bara på basis av Zika men även att vara gravid i länder där vård för gravida kan vara begränsad. Finns såklart vård som är betydligt bättre än i Sverige i Thailand på sina håll, men det handlar inte bara om att det är bra vård utan om flertalet andra faktorer. Långa flygresor är inte heller att föredra som gravid tex.

Ang. just Zika resonerade vi så att vi aldrig skulle kunna förlåta oss själva om vi skulle blivit smittade bara för att få åka till Asien/Maldiverna, risken är liten - men infektionen har fatala konsekvenser.

Det är 9 månader och Thailand finns kvar efter det.
 

Rickard_O

Medlem
Jag och Mrs Doctor-X skulle själv åkt nu i januari i 4v till Sydostasien och Maldiverna med toppen bonusbiljetter och 10 award-nätter på Conrad Maldivierna (lyckades boka overwater villa för poäng), men bokade av allt då hon blev gravid. Vi är båda läkare (inte virolog eller inom infektionssjukdomar, men efter att konsulterat kollegor inom detta område) var vår samlade bedömning att fanns det inte på kartan att åka - inte bara på basis av Zika men även att vara gravid i länder där vård för gravida kan vara begränsad. Finns såklart vård som är betydligt bättre än i Sverige i Thailand på sina håll, men det handlar inte bara om att det är bra vård utan om flertalet andra faktorer. Långa flygresor är inte heller att föredra som gravid tex.

Ang. just Zika resonerade vi så att vi aldrig skulle kunna förlåta oss själva om vi skulle blivit smittade bara för att få åka till Asien/Maldiverna, risken är liten - men infektionen har fatala konsekvenser.

Det är 9 månader och Thailand finns kvar efter det.
Tack för bra inlägg i "debatten", om du bortser från hela "det är jobbigt att flyga som gravid" så bör man ju vara safe om man åker till Sydkorea och Japan?
CDC har dom länderna lika grönt listade som Sverige och dom snittemperaturerna kan väl omöjligen en sketen liten mygga överleva? :D
 

Doctor-X

Medlem
Tack för bra inlägg i "debatten", om du bortser från hela "det är jobbigt att flyga som gravid" så bör man ju vara safe om man åker till Sydkorea och Japan?
CDC har dom länderna lika grönt listade som Sverige och dom snittemperaturerna kan väl omöjligen en sketen liten mygga överleva? :D

Det jag menar med faran för långa flygresor som gravid är ffa att graviditet innebär en cirka 10 gånger ökad risk för venös trombos (svenska: propp i benen / lungorna) - den biten ska man inte förnimma.
Tyvärr har jag svårt att uttala mig om just Zika i Japan och Sydkorea, CDC är ju en bra källa till säker information - så skriver de att det är "safe" kan man sannolikt utgå från att det är säkert.
Frågan du ska ställa dig och din respektive (som då inte just gäller Zika) är hur skulle ni uppleva behöva söka vård för ev. graviditetskomplikationer i ett land som är långt bort hemifrån och där det kan föreligga vissa språkbarriärer. Med det vill jag poängtera att det är generellt säkert att resa som gravid och inget man ska vara rädd för, dock reagerar alla olika under en graviditet och symtom så som illamående/kräkningar, foglossning, etc kan uppstå när som.

Vi har gjort bedömningen utifrån våran yrkesroll men även på ett personligt plan att vi håller oss inom Skandinavien under dessa 9 månader.
 

Rickard_O

Medlem
Det jag menar med faran för långa flygresor som gravid är ffa att graviditet innebär en cirka 10 gånger ökad risk för venös trombos (svenska: propp i benen / lungorna) - den biten ska man inte förnimma.
Tyvärr har jag svårt att uttala mig om just Zika i Japan och Sydkorea, CDC är ju en bra källa till säker information - så skriver de att det är "safe" kan man sannolikt utgå från att det är säkert.
Frågan du ska ställa dig och din respektive (som då inte just gäller Zika) är hur skulle ni uppleva behöva söka vård för ev. graviditetskomplikationer i ett land som är långt bort hemifrån och där det kan föreligga vissa språkbarriärer. Med det vill jag poängtera att det är generellt säkert att resa som gravid och inget man ska vara rädd för, dock reagerar alla olika under en graviditet och symtom så som illamående/kräkningar, foglossning, etc kan uppstå när som.

Vi har gjort bedömningen utifrån våran yrkesroll men även på ett personligt plan att vi håller oss inom Skandinavien under dessa 9 månader.
Tack så mycket!
Har bara läst på 1177, gissar på att min sambo har läst bra mycket mer än mig, men jag hade läst mig till att det bara var en något ökad risk för proppar, men 10x låter ju inte som "något ökad"! :)
 
Toppen