Senaste nytt

SAS Presenterar: Destination Unknown

Det känns som att det inte ingår boende och i ärlighetens hade väl det varit lite för bra för att vara sant med tanke på priset.

Jag skulle dock önska att de gav en fingervisning om hur mycket ”fickpengar” som kan tänkas behövas. Det ger ju även en känsla för ”nivån” på eventet. Kanske kommer det mer info innan måndag?

De skriver ju:
  • Mer information om boende och aktiviteter kommer
Jag tycker också det hade varit lite för ”billigt” men samtidigt tycker jag det är konstigt då man inte får chansen o boka hotell innan avgång ens isåfall.
 

Hachans

Medlem
Det kan nog även skapar lite badwill om kunder från Sverige och Norge undrar varför de är mindre välkomna till festen.
Jag är inte medlem i SAS Största Fans-klubben på något vis.

Men det är på tiden att de börjar tänka på sin vinst och tar beslut på kommersiell basis istället för om människor känner sig upprörda över att just de inte fick en viss flyglinje denna gång. Kanske kan de besluten hjälpa dem komma på rätt köl. Det kan ju innebära att man skippar Oslo och Stockholm vid såna här event därför att det är enklare för dem att organisera från Köpenhamn. Blir det stark efterfrågan kanske liknande anordnas i från Stockholm och Oslo i framtiden.

Såna här beslut tas efter vad man tror marknaden är villig att göra och betala, och i Köpenhamn verkar man få bäst Bang for the buck. Och visst kan man rikta utskicken, men vad är poängen med att göra såna här jippon om folk inte vet vad de missar?
 

palmen

Moderator
SAS har ju allas hemadress. De har även flyghistorik. Hade varit relativt enkelt för dem att välja bort kunder som bor långt ifrån Köpenhamn och har noll historik att flyga därifrån i samband med utskicket. Jag sålde verktyg för detta, och betydligt mer avancerade urval, redan för 15 år sedan.

Visst kan det finns ett fåtal kunder som kan tänka sig bekosta resan till CPH själv till exempel de med mer än 200k Eurobonus poäng, också det en lätt urval att göra. SAS verkar istället har valt ett massutskick till alla kunder. Det kan nog även skapar lite badwill om kunder från Sverige och Norge undrar varför de är mindre välkomna till festen.

Visst är det en avvägning men jag är inte säker att SAS vägde rätt. Särskilt när det är uppenbarligen inte kristallklart att anslutningsflyg från Stockholm, Oslo ingår inte. Det blir även onödigt jobb för kundtjänst ("som för tillfället har många ärenden...")
Håller absolut inte med om detta. Varför skulle inte vi som bor norr om Skåne, på Jylland i Danmark, i Norge eller i annat land få detta erbjudande?
Kan meddela dig att det finns väldigt många "galna" personer utspridda i hela Sverige som gärna hoppar på dessa typer av aktiviteter. Läser man lite på facebook och andra ställen så är intresset för detta event stort och min personliga gissning är att långt ifrån alla kommer få chansen att åka med även fast de är villiga att betala alla kostnader själva.
Vi körde ett inofficiellt event i Danmark på Mikkeller kontoret för en massa år sedan och folk flög dit över dagen och bekostade allt själva för att kunna vara med och då kunde ändå inte alla komma med som önskade då platserna tog slut.

SAS har aldrig varit kristallklara i sin kommunikation om något. Men till deras försvar här så står inget om att connections ingår, det är något som någon fått för sig själv trots att det inte står något om att det skulle ingå. Självklart kunde de varit tydligare i detta som det mesta andra de skickar ut info om.

Hela denna aktivitet är ju "reklam" för appen och att fler ska ladda ner den, då vill man självklart nå alla eurobonuskunder, inte bara de som bor nära Köpnehamn.
Du kan ju tex titta på stormen i vattenglaset varje gång sas skickar ut info om en kampanj och alla inte får mailet samtidigt (för att det inte ska gå i spam väggen om man mass mailar 5M samtidigt). Blir ju halvt uppror då varje gång för att vissa inte fått mailet när andra fått det.
 

adhoc76

Medlem
Jag är inte medlem i SAS Största Fans-klubben på något vis.
Haha nej det har ju framgått tidigare och i allt övrigt håller jag med dig. Dessutom tror jag inte att det ger badwill för kunder i Sverige och Norge. Tror de flesta som lägst tycker det är en kul grej oavsett var man bor och oavsett om man har vilja och möjlighet att delta eller ej.
 

Hachans

Medlem
Haha nej det har ju framgått tidigare och i allt övrigt håller jag med dig. Dessutom tror jag inte att det ger badwill för kunder i Sverige och Norge. Tror de flesta som lägst tycker det är en kul grej oavsett var man bor och oavsett om man har vilja och möjlighet att delta eller ej.

Ja, men precis. Det är en rolig grej. Jag sitter inte och blir sur när det körs en aktivitet någonstans jag inte kan eller vill vara med på själv. Herregud. Don't sweat the small stuff. Och kul för SAS att man vågar satsa lite. Tänker att såna här aktiviteter gör att det blir en bra poängsänka också i systemet.
 

TP12

Medlem
Håller absolut inte med om detta. Varför skulle inte vi som bor norr om Skåne, på Jylland i Danmark, i Norge eller i annat land få detta erbjudande?
Kan meddela dig att det finns väldigt många "galna" personer utspridda i hela Sverige som gärna hoppar på dessa typer av aktiviteter. Läser man lite på facebook och andra ställen så är intresset för detta event stort och min personliga gissning är att långt ifrån alla kommer få chansen att åka med även fast de är villiga att betala alla kostnader själva.
Vi körde ett inofficiellt event i Danmark på Mikkeller kontoret för en massa år sedan och folk flög dit över dagen och bekostade allt själva för att kunna vara med och då kunde ändå inte alla komma med som önskade då platserna tog slut.

SAS har aldrig varit kristallklara i sin kommunikation om något. Men till deras försvar här så står inget om att connections ingår, det är något som någon fått för sig själv trots att det inte står något om att det skulle ingå. Självklart kunde de varit tydligare i detta som det mesta andra de skickar ut info om.

Hela denna aktivitet är ju "reklam" för appen och att fler ska ladda ner den, då vill man självklart nå alla eurobonuskunder, inte bara de som bor nära Köpnehamn.
Du kan ju tex titta på stormen i vattenglaset varje gång sas skickar ut info om en kampanj och alla inte får mailet samtidigt (för att det inte ska gå i spam väggen om man mass mailar 5M samtidigt). Blir ju halvt uppror då varje gång för att vissa inte fått mailet när andra fått det.
100 % agree - flyttade från Malmö till Göteborg för några månader sedan och kommer definitivt anmäla mig till detta. Hade aldrig slagit mig att anslutningsflyg skulle ingå (och jag tar nog tåget dessutom om jag nu lyckas komma över en plats på flyget).

Jmf med Amex Platium och alla deras notiser som bara rör Sthlm (eller kanske gratis vallning i Åre) så är detta inget som sticker ut :)
 

mrestes

Medlem
Läser man lite på facebook och andra ställen så är intresset för detta event stort och min personliga gissning är att långt ifrån alla kommer få chansen att åka med även fast de är villiga att betala alla kostnader själva.
Ja, stort intresse bland den lilla minoritet av SAS kunder som är på forum som detta. De hade hört talats om kampanjen helt utan eposten (och de har troligen redan appen). Eller som nämnt ovan hade SAS kunnat använda en smart urval för att träffa en stor andel av dem som inte bor inom 2-3 timmar av CPH. Och sluppit risken att irritera en grupp som är kanske lika stor som den lilla minoritet som är intresserad av detta.
Som jag skrev i min första inlägg är det en avvägning. Jag bara undrar om SAS ens funderade på att använda en krypskytt istället för carpet bombing.

Vi har ju lite olika åsikter som är inte konstigt eftersom det är ingen svart/vit fråga. Med min bakgrund inom teknik och marknadsföring blir jag alltid lite besviken när carpet bombing används istället för riktade kampanjer som kunden upplever som personliga även om tok många personer får exakt samma erbjudande.

Ett bra exempel, som jag fortfarande aldrig sett i Sverige trots att det var vanligt i USA redan för 15 år sedan. Du handlar i matbutiken. Baserad på dina inköp får du kuponger utskrivna på ditt kassakvitto. Urvalet baseras på vad du har just köpt och det gäller endast i den matbutik inom ett visst antal dagar. Det kan vara för liknande produkter (salsa om du köpte nacho chips) eller konkurrerande produkter Valios yogurt om du köpte Arlas. Butiken har självklart förhandlat med leverantören som står för delar om inte hela rabatten. Valio vill du ge varje kund som köper Arlas vaniljyogurt under en veckas tid en 5 kronors rabatt för att köper din yogurt nästa gång? Inget behov att veta vem kunden är, inga kundkort, och ingen möjlighet att använda rabatten på en annan ICA butik än din ICA. Men större ICA handlare i Sverige kör fortfarande med tryckta veckoblad i en lokaltidning som kostar mycket. Veckobladen är kanske fortfarande lönsamma, men det finns frukt som hänger mycket lägre om man tänker lite nytt.
 

intuition

Medlem
SAS har ju allas hemadress. De har även flyghistorik. Hade varit relativt enkelt för dem att välja bort kunder som bor långt ifrån Köpenhamn och har noll historik att flyga därifrån i samband med utskicket. Jag sålde verktyg för detta, och betydligt mer avancerade urval, redan för 15 år sedan.

Visst kan det finns ett fåtal kunder som kan tänka sig bekosta resan till CPH själv till exempel de med mer än 200k Eurobonus poäng, också det en lätt urval att göra. SAS verkar istället har valt ett massutskick till alla kunder. Det kan nog även skapar lite badwill om kunder från Sverige och Norge undrar varför de är mindre välkomna till festen.

Visst är det en avvägning men jag är inte säker att SAS vägde rätt. Särskilt när det är uppenbarligen inte kristallklart att anslutningsflyg från Stockholm, Oslo ingår inte. Det blir även onödigt jobb för kundtjänst ("som för tillfället har många ärenden...")
På diamond event I höstas frågade vi "varför bjuder ni inte in Svenskar till Köpenhamn" och svaret var "o ja det borde vi ju göra". Men om något ändrats sedan dess är väl frågan.

Hur som helst, jag ser helst inte att de väljer bort grupper via verktyg. Hellre bli inbjuden till event som kanske inte passar mig än att upptäcka att "computer says No" på event jag är intresserad av.

Allt kan inte passa alla, men att välja bort folk aktivt på historik gör event till filterbubblor
 

palmen

Moderator
Ja, stort intresse bland den lilla minoritet av SAS kunder som är på forum som detta. De hade hört talats om kampanjen helt utan eposten (och de har troligen redan appen). Eller som nämnt ovan hade SAS kunnat använda en smart urval för att träffa en stor andel av dem som inte bor inom 2-3 timmar av CPH. Och sluppit risken att irritera en grupp som är kanske lika stor som den lilla minoritet som är intresserad av detta.
Som jag skrev i min första inlägg är det en avvägning. Jag bara undrar om SAS ens funderade på att använda en krypskytt istället för carpet bombing.
Frågade lite vänner om detta som absolut inte hänger på dessa sidor, men informationen hade de fått och tyckte det var ett kul initiativ, något positivt. Dessa personer bor norr om Stockholm.

Av allt jag hört och läst om detta är du nog den första som ser det som något negativt att de skickade ut reklam till dig trots att du inte flyger från Köpenhamn.

När SAS skickar ut reklam så går det till alla som valt att ta emot reklam. Den enda segregeringen som görs är när de riktar info till Pandion, Diamond och liknande.

Ett bra exempel, som jag fortfarande aldrig sett i Sverige trots att det var vanligt i USA redan för 15 år sedan. Du handlar i matbutiken. Baserad på dina inköp får du kuponger utskrivna på ditt kassakvitto. Urvalet baseras på vad du har just köpt och det gäller endast i den matbutik inom ett visst antal dagar. Det kan vara för liknande produkter (salsa om du köpte nacho chips) eller konkurrerande produkter Valios yogurt om du köpte Arlas.
Då har du nog inte varit direkt uppmärksam. Denna typ av marknadsföring får jag varje vecka från min butik med specifika varor som är rabatterade utifrån just mitt köpmönster. Sen råkar min bakgrund också vara från en av de tre stora aktörerna på marknaden och kan meddela att denna typ av riktade reklam höll vi på med för 15 år sedan.
 

LPC123

Medlem
100 % agree - flyttade från Malmö till Göteborg för några månader sedan och kommer definitivt anmäla mig till detta. Hade aldrig slagit mig att anslutningsflyg skulle ingå (och jag tar nog tåget dessutom om jag nu lyckas komma över en plats på flyget).

Jmf med Amex Platium och alla deras notiser som bara rör Sthlm (eller kanske gratis vallning i Åre) så är detta inget som sticker ut :)
Skönt att du tagit ditt förnuft till fånga och flyttat till Götet ;) ;) ;)
 
Toppen