Senaste nytt

Strategi för att kombinera Eurobonus och Miles & More

Tomas78

Ny medlem
Hej,

Första inlägget här och hoppas på lite hjälp med val av strategi. Jag är nu LT Gold på EB. Kommer flyga till Nordamerika minst 5 gånger under Q2/Q3, sannolikt i Premium Economy. Jag funderar på bästa approachen. Ska jag köra på med SAS/EB, Flyga LH och regga poäng på EB eller ska jag flyga LH och skapa ett nytt M&M konto?

Reser mindre nu än tidigare så jag tvivlar på att jag kommer ta mig till Senator på M&M under 1 år. Skulle isf kräva >10 resor om jag har fattat deras poängsystem rätt.

Om jag flyger LH och reggar poäng på M&M-kontot, kommer jag in i loungerna med mitt EBG fram till att SAS lämnat SA??

Jag har fortfarande inte sett någon information om statusmatch på M&M, någon som vet något?

Att flyga SAS till USA är ju helt idiotiskt nu mer. Allt ska juh ta en vända via Atlanta så nästan vart man än ska är det två layovers i USA. Ska det vara så från och med nu eller är det bara under en övergångsperiod?
 

Hachans

Medlem
Hej,

Första inlägget här och hoppas på lite hjälp med val av strategi. Jag är nu LT Gold på EB. Kommer flyga till Nordamerika minst 5 gånger under Q2/Q3, sannolikt i Premium Economy. Jag funderar på bästa approachen. Ska jag köra på med SAS/EB, Flyga LH och regga poäng på EB eller ska jag flyga LH och skapa ett nytt M&M konto?

Reser mindre nu än tidigare så jag tvivlar på att jag kommer ta mig till Senator på M&M under 1 år. Skulle isf kräva >10 resor om jag har fattat deras poängsystem rätt.

Om jag flyger LH och reggar poäng på M&M-kontot, kommer jag in i loungerna med mitt EBG fram till att SAS lämnat SA??

Jag har fortfarande inte sett någon information om statusmatch på M&M, någon som vet något?

Att flyga SAS till USA är ju helt idiotiskt nu mer. Allt ska juh ta en vända via Atlanta så nästan vart man än ska är det två layovers i USA. Ska det vara så från och med nu eller är det bara under en övergångsperiod?

Nej, du kommer med stor sannolikhet inte komma in i loungen med ditt SAS kort om du inte också skickar poängen med SAS. Du kan prova att smyga förbi då det finns en teoretisk möjligheti bokningssystemet för detta, men en skarpögd agent kommer inte tillåta och det Lufthansa är ju inte känt flexibla.

Jag vet inte vart du flyger i USA men om det krävs två byten i USA så är det nog ingen större betydelse med vem du flyger då det antagligen är en så liten flygplats som inte servas med direktflyg från någon av hubbarna och det är nog tveksamt om någon av de stora bolagen erbjuder direktflyg dit. Vad jag vet erbjuder SAS fortfarande bytesmöjligheter via andra hubbar men de håller ju på att byta partners så det påverkar säkert tidtabellen tillfälligt.

Är du tvungen att flyga Lufthansa eller finns det kanske andra resvägar som passar bättre? Ett framtida medlemskap i Skyteam hos SAS kommer ju öppna upp alla anslutningar direkt från AMS, CDG och LHR direkt till massor av ställen i Nordamerika. Kanske värt att fundera på så du slipper en ett av de där två bytena i USA i alla fall.

Statusmatch M&M vet vi ingenting om än. Det kanske händer något om Lufthansa tycker det är värt det. Eller så tycker de inte att det är värt det och då kommer det inget.
 

palmen

Moderator
Jag har fortfarande inte sett någon information om statusmatch på M&M, någon som vet något?
Det har ingen gjort. Finns inte ens information om när SAS lämnar Star Alliance.
De flygbolag som är intresserade av att matcha status från Eurobonus kommer med största sannolikhet inte göra något förrän det är klart när SAS lämnar. Men vi kan nog vara rätt säkra på att M&M och säkert en del andra program har haft detta på agendan senaste månaderna för hur man ska hantera situationen när den väl uppstår.
 

marbe166

Medlem
Reser mindre nu än tidigare så jag tvivlar på att jag kommer ta mig till Senator på M&M under 1 år. Skulle isf kräva >10 resor om jag har fattat deras poängsystem rätt.

Exakt 10 T/R i Premium Economy med 1 connection i Europa behövs för SEN. Eller 4 T/R i Business plus 4 legs intra-Europa i Economy.
 
Toppen