Senaste nytt

Dödsfall inom familjen - alternativ hemresa/ försäkringar

jumbooze

Medlem
Hej,
Sitter nu i Argentina med beskedet att styvmor ( fars sambo ) har gått bort.
Innan jag köper en biljett vill jag se om någon har tips

Resan hit är en SAS bonusresa betald med AMEX ( det gamla elite kortet första som kom ut )
Jag har Folksam resklar hemförsäkring

Men jag vet inte om någon anser fars sambo vara tillräckligt närstående för att täcka hemresa.

Sitter med 3G ute på landet så uppskattar all googling/insikter


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

henke12

Medlem
Hej,
Sitter nu i Argentina med beskedet att styvmor ( fars sambo ) har gått bort.
Innan jag köper en biljett vill jag se om någon har tips

Resan hit är en SAS bonusresa betald med AMEX ( det gamla elite kortet första som kom ut )
Jag har Folksam resklar hemförsäkring

Men jag vet inte om någon anser fars sambo vara tillräckligt närstående för att täcka hemresa.

Sitter med 3G ute på landet så uppskattar all googling/insikter


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Först främst
Beklagar sorgen!

Jag har varit i en liknande sits, dock ej dödsfall.

Ringde då Amex och fick klartecken att boka alternativ tidigare hemresa.
Gick smidigt.

I denna situation hade jag även ringt SAS och kollat om de kan hjälpa till att boka om hemresan om du har en retur.

Vi finns här 14/7!
 

Mr Basic

Medlem
Beklagar. :(

Nedan det jag hittade i villkoren (2024) för Folksam hemförsäkring reseförsäkring. Kolla med Folksam hur de tolkar föräldrar/styvföräldrar.

Om något allvarligt händer hemma
A48. Om du och medförsäkrade omedelbart måste avbryta en resa i förtid betalar vi både
merkostnad för hemresa till Sverige och outnyttjad resekostnad enligt A49 om det är befogat
att återvända hem. Vi betalar dock inte för återresa till platsen där resan avbröts.
Vi ersätter om:
• en närstående person i Sverige blivit allvarligt sjuk, råkat ut för svårare olycksfall, eller avlidit
• din privata egendom i Sverige drabbats av en oförutsedd, väsentlig skada.
Med närstående person menas make/maka/registrerad partner, sambo, barn, barnbarn, syskon,
föräldrar, mor-, far- och svärföräldrar samt svärson och svärdotter eller person som har vård-
nad om någon inom denna krets.

Edit. Vad jag kunde hitta tillförde inte resklar ngt i ditt fall.
 

igelkotten

Medlem
Är på resande fot men bifogar försäkringsvilkorren nedan för resklar. Från vad jag kan se är "nära anhörig" inte definerat.
 

Attachments

  • IMG_3297.png
    IMG_3297.png
    610,5 KB · Visningar: 94

Hachans

Medlem
Är på resande fot men bifogar försäkringsvilkorren nedan för resklar. Från vad jag kan se är "nära anhörig" inte definerat.

Jag tror det avsnittet berör ersättningsresa, inte avbruten resa som postades ovan, framförallt då det nämner att man måste resa hem under resans första hälft för att få ersättning. I det andra avsnittet som länkades ovan är närstående definierat.

Jag skulle sätta likhetstecken mellan förälder och styvförälder.
 
Toppen