Senaste nytt

Dagens bild

rsimon

Medlem
Minst lika hög Kroumatakänsla i Musiikkitalo ikväll när Radions symfoniorkester framförde Salonens orgelkonsert under ledning av tonsättaren själv. Väldigt attraktiv musik.

IMG_3570.jpeg
 

rsimon

Medlem
För att skapa ett komplement till @rsimon finkultur kommer här en annan skärva av kostcirkeln och ett inslag från veckans begivenheter i NYC. Tre vise männen (i lustiga hattar) med självaste Casey Benjamin i förarsätet.
OT: Kan hålla med om att det finns en kostcirkel men finkultur är en etikett som jag inte tycker är aktuell i dag. Visst spelar orkestrarna fortfarande mest i frack men musiken är bara noter oavsett genre och ingen på klassisk konsert bryr sig om ngn bär jeans o t-shirt.
 

Kris

Medlem
OT: Kan hålla med om att det finns en kostcirkel men finkultur är en etikett som jag inte tycker är aktuell i dag. Visst spelar orkestrarna fortfarande mest i frack men musiken är bara noter oavsett genre och ingen på klassisk konsert bryr sig om ngn bär jeans o t-shirt.
Enig! All kultur är fin, efter tycke och smak. Personligen konsumerar jag musik både från personer i frack och lustiga hattar :)
 

Tomas E

Medlem
Årets första resa gick till Helsingfors och årets första konsert rivstartar med Mahler, denna gång symfoni nr. 6.

Denna symfoni innehåller det ovanliga slagverksinstrumentet Hammer som oftast brukar innebära en stor träslägga (som slås mot en trälåda). Pang!

Visa bifogad bild 149239
Mina associationer gick istället till Chalmers Barockensemble, som en kompis spelade i för länge sedan. Den konsert jag gick på inkluderade bl.a. instrumenten soft (två grytlappar som slogs ihop), "stöten" (om jag minns namnet rätt - en hink med tallrikar som en rejäl käpp kördes ner i, sedan fylldes hinken på efter hand med okrossade och nydiskade tallrikar) och porslinstuba (en toalettstol kopplad till ett blåsmunstycke via en lång slang). Som avslutning krossades toalettstolen med slägga. :)
 
Toppen