Senaste nytt

Legitima metoder för att maxa poäng-intjäning under SAS MC kampanj-helger

imartin

Medlem
Mtp att Curve (och därmed GBIT) från 6 Februari inte längre kommer ge poäng med SAS MC korten, gäller det att gå back to the basics och maxa poängintjäningen under poäng-kampanjerna.

Jag tänkte att det kan vara praktiskt med en tråd där vi samlar legitima metoder och idéer för att maxa poäng-intjäningen under dessa kampanjer, genom faktiskta och riktiga köp. Dvs sådant som kortutgivaren vill att vi ägna oss åt - och där risken att metoden stängs av vid för bred kännedom är noll eller vädligt låg.

Jag börjar:

- Köpa presentkort hos handlare där man regelbundet handlar. Första adressen att kolla är såklart Zupergift. Dock är inte alla handlare med där – i vissa fall kan man också köpa presentkorten direkt hos respektive företaget, t.ex. SAS, Mathem eller Lidl. Konsten är att inte tanka större belopp än vad man kommer kunna göra sig av med i sin vardag. Annars är risken stor att det blir en förlustaffär.
- Betala en faktura med Betalo. Det medför dock en avgift hos Betalo (https://www.betalo.com/priser/) som gör att det inte lönar sig i varje fall. Det kan dock vara vettigt om man t.ex. vill uppnå en viss Fly Premium nivå (om man har SAS MC Premium).
- Genomför betalningen för en redan bokad hotelvistelse. Detta fungerar t.ex. hos Booking.com. Har man bokat hotel med fri avbokning och betalning vid ett senare tillfälle, kan man (ofta/alltid?) välja "betala nu" i sitt konto hos Booking.com. Är säkert möjligt även hos andra aktörer.
- Köpa till SAS biobränsle för en kommande flygning - om man ändå ville göra det.
 
Last edited:
Bra tråd. Jag tror att en viktig faktor, oavsett vad man köper, är att inte överdriva. Om stora mängder människor börjar köpa Zupergift för hundratusentals kr på en dag så kommer även detta börja sticka ut. Blanda in köpen bland "vanlig" användning av kortet under helgen.

När det gäller presentkort måste man också ta i beaktande risken att presentkortet försvinner om kedjan man handlar hos går i konkurs, så handla bara det man kommer använda i relativ närtid och bedöm riskerna (jag tror t.ex. inte det är stor risk att Systembolaget går i konkurs, så där har jag inga problem att köpa deras presentkort, vilket man kan göra upp till 20 000 kr direkt i kassan).
 

HenrikAI

Medlem
Förutom inköp av presentkort (ICA, Systembolaget, IKEA) så försöker jag i möjligaste mån planera in..

- service av bil
- tandläkarbesök
- klippning (hela familjen)

Självklart ser jag också till att bilen kör på bensinångorna dagen innan kampanjen så jag kan tanka fullt första dagen (och sen kompletteringstankar jag sista kvällen).

Under kampanjen blir det i princip alltid en apoteksbeställning (via Onlineshopping-portalen) som täcker behovet för 3-6 månader framåt och de senaste åren har så gott som alla klädinköp för mig + barn ägt rum under kampanjhelger.
 
Last edited:

sweflyer

Medlem
Jag har passat på att göra inköp som inte är så tidskritiska exempelvis beställa skrivartoner. Man kan göra en lista över såna saker som man vet att man kommer behöva inom ca 3 månader. Det kan säkert bli någon tusenlapp som man då lägger till kampanjhelgen istället för lite då och då.
 

Osten

Medlem
- Genomför betalningen för en redan bokad hotelvistelse. Detta fungerar t.ex. hos Booking.com. Har man bokat hotel med fri avbokning och betalning vid ett senare tillfälle, kan man (ofta/alltid?) välja "betala nu" i sitt konto hos Booking.com. Är säkert möjligt även hos andra aktörer.
Kul tråd!
Kan meddela att en av de andra aktörerna där detta detta tillvägagångsätt fungerar är AirBnb. :)
 
Bra tråd. Jag tror att en viktig faktor, oavsett vad man köper, är att inte överdriva. Om stora mängder människor börjar köpa Zupergift för hundratusentals kr på en dag så kommer även detta börja sticka ut. Blanda in köpen bland "vanlig" användning av kortet under helgen.

När det gäller presentkort måste man också ta i beaktande risken att presentkortet försvinner om kedjan man handlar hos går i konkurs, så handla bara det man kommer använda i relativ närtid och bedöm riskerna (jag tror t.ex. inte det är stor risk att Systembolaget går i konkurs, så där har jag inga problem att köpa deras presentkort, vilket man kan göra upp till 20 000 kr direkt i kassan).
Zupergift är redan utspritt iom det som hände förra året med matbutikernas presentkort. Kunde få 60-70p/100kr (70-80kr på x2 kampanj) genom Zupergift för vanlig mathandel. Hann själv bara köpa för några tusenlappar innan det täpptes igen..

Precis som andra skriver, är det väl ställen där man kan boka, men välja att betala vid senare tillfälle alternativt betala för något vid kampanj, men aktivera senare. Tillägg på alternativ folk skrivit tidigare; SL-kort (Behövde aktiveras inom 1 månad tror jag för månadskort, osäker på halvårs/årskort)

Mer praktiskt, kanske planera presentköp för familj och vänner under kampanjhelgen - planera alla presenter man ska köpa varje år inför kampanjhelgen, hehe
 

Jannes

Medlem
SL-kort (Behövde aktiveras inom 1 månad tror jag för månadskort, osäker på halvårs/årskort)
Jag kollade upp detta i samband med senaste kampanjen. Alla periodkort måste aktiveras inom 60 dagar från inköp.

Så blir nog att köpa nästa periodkort under kampanjhelgen igen nästa gång, supersmidigt sätt att dra in en bra pott även om man ännu har någon månad kvar på existerande kort.
 
Inte för alla, men om man reser ofta till samma destination (speciellt om man ofta reser på dyra tider eller med kort varsel) är det värt att titta på SAS TravelPass, förbetalda "klippkort" eller årskort. Kan man timea ett sådant inköp till en dubbelpoängshelg så blir det många fina poäng.
 
Toppen