Senaste nytt

Vad gör ni på fritiden under tjänsteresor?

Har nyligen bytt jobb till en tjänst med mycket tjänsteresor globalt och därmed en del roliga resmål. Spännande att vara på nya platser och vill använda den lilla fritid man har på slutet av dagen efter avklarat jobb på bästa sätt. Förstår att smaken är som baken och att det såklart varierar beroende på plats samt vilken typ av jobb ni har men skulle gärna höra era preferenser och tips för att utforska och njuta av platsen man är på. Slöar ni på hotellrummet med en öl i badkaret? Tar en löptur i kvarteret? Går ut och äter med kollegorna?

Har ni något speciellt kul/konstigt/ läskigt som hänt under en tjänsteresa så hade det vart kul att höra!
 

Hachans

Medlem
I början när jag började resa var jag ofta ute på sightseeing på kvällarna när jag reste själv.

Men nu lockar hotellrummet desto mer. Har mer än en lokal matapp installerad och tar gärna mat på rummet. Tar gärna en promenad men i ärlighetens namn är jag mest trött.

Har jag kollegor på plats hänger jag gärna med dem men jag åker ofta ensam.

Annars inget speciellt som hänt. I Spanien skiter housekeeping alltid i DND-skylten. Och i London lärde jag mig att alltid leta efter närmaste nödutgångar och komma var mina kläder är så jag kan ta på mig i mörker om brandlarmet skulle gå. Även flygplatslounger har börjat tappat sin lyster så ser jag något jag är sugen på i någon restaurang som inte kostar skjortan äter jag hellre där.
 

FilipJ

Medlem
Det beror på väldigt många faktorer...
Ett av mina största intressen är mat, så det är ganska enkelt vad jag prioriterar. Hittar jag inte någon kul restaurang eller inte har orken så blir det självklart en enklare middag på hotellet då och då. Reser jag med kollegor jag känner (och har kul med), eller som jag vill lära känna bättre går jag praktiskt taget alltid ut och käkar med dem. Inte så vanligt för mig att gå ut och äta med kund/leverantör/off site kollega. Att det skulle finnas tid till "sightseeing" är mycket ovanligt. Resandet i mitt jobb är inte som att det ofta tillför något i sig, utan är ofta "bara extra arbetsbelastning" (antar att detta gäller för många). Således brukar det bli jobb både före och efter själva off site arbetsdagen.

I våras var jag i USA med jobbet. Då passade jag på att pröjsa några egna AirBnB-nätter över helgen för att få uppleva staden i fråga och ha lite göttig tid strax efter jag fyllt år. Inte varje gång det går att göra så med fru och barn, men får man chansen tar man den.

Någon särskild anekdot kan jag inte berätta, men när jag reser själv och går ut på kvällen för att käka och/eller ta en öl brukar man kunna stöta på både udda och roligt folk som tycker det är trevligt att konversera med en svensk. Har man orken och lusten till detta är det så man skapar minnen, skulle jag säga!
 

HenrikAI

Medlem
För mig blir det ofta långa dagar när jag är på tjänsteresor. Ibland blir det middag med någon av de jag träffar/jobbar med på plats (annars blir det någon enklare middag på egen hand i närheten av hotellet), och så brukar försöka hinna med en liten promenad.. sen är det ofta tidigt i säng för att vara på plats tidigt nästa morgon igen. Inte alls speciellt glamouröst tyvärr..
 

ARN01

Medlem
Är det projekt där det blir flera besök försöker jag alltid ta en helg under perioden för att se omgivningen som klassisk turist. Skall väl erkännas att det numera är mer ett tvångsbeteende än att det ger mig något att bocka av vad som visas i Tripadvisor men ger en känsla av att man varit på platsen. I övrigt är jag helst själv på kvällarna. Förutom (förhoppningsvis) träning och kanske någon promenad försöker jag äta på något livligt ställe mest för att titta. Ger inte mycket för barsnack eller annan, i min mening, menlös konversation. Även om det var problem med tålamodet att titta på en hel film innan pandemin så är det något som är än värre nu för bio var något jag ofta gick på förut.
 

RobHK

Medlem
Shit va tråkiga svar i tråden :D Alla verkar va riktiga corporate soldiers och jobba hårt för slantarna - imponerande!

Jag jobbar inom finans och har mestadels jobbat internt vilket inneburit otaliga längre besök till Singapore och Shanghai över åren. Ett par år var jag portföljförvaltare och dansade runt i Mayfair (London) och träffade massa branchfolk, men de va nog betydligt mindre glamoröst än åren i Asien ifrån ett jobb-reseperspektiv. Har alltid försökt kombinera jobbresor med nöjje, att flickvännen t.ex. följer med och bor med mig på hotellet. Eller att man jobbar ons-fre och sen tar helgen och stannar i staden. Betalar såklart för hotellnätterna själv men får flyget hem betalt.

Lite highlights ur minnet: Bodde 2.5 vecka på Fort Canning Hotel i Singapore, det ligger på en höjd i en park, mitt i staden, så det är som en liten oas där staden delvis försvinner. När jag skulle checka in hade jag inte fattat vilken off-location det var, och hade tagit tunnelbanan. Så jag kom knatandes med min stora väska (2.5 vecka somsagt), och släpade den upp för backen. Som bekant är SG rätt varmt, så jag va heeelt genomsvettig när jag väl anlände. Jag hade det riktigt nice på hotellet, låg och guppade i poolen efter jobbet och det kändes halvt som man va på semester

s_86756a67-b21b-4747-9318-e7b5e5d71c52.jpg


Frukosten va också riktigt bra. Kocken som lagade eggs-benedict, omelett osv till mig på morgonen började dock bli lite bekymrad efter två veckor. Jag tror min näst sista natt där så frågade han lite försiktigt hur det kom sig att jag bodde där så länge. Han hade i princip aldrig stött på någon som bott i över 2 veckor på deras hotell.

Ett mer blandat minne var i Shanghai. Jag var ute med kollegor som tog med mig på karaoke, vilket va jäkligt kul. Jag hatar att sjunga publikt men vi var en liten grupp, asiaterna går så all in på att sjunga också så i den miljön kändes de OK. Efter att jag skrålat med min kassa röst ett par sånger insåg dom nog att de är bättre att vi sjunger, så jag satt och lyssna klappa händer och drack bira. Väl på Intercontinental Pudong, som för övrigt på den tiden hade kanske den grymaste hotellfrukostbuffen (möjligen att Rosewood HK var bättre) jag någonsin ätit. Jag har ingen aning varför den frukosten va så sjukt bra, då hotellet i sig inte var något speciellt. De negativa var värmen på rummet. Jag som boende i HK är van att kunna ställa aircon lågt och få ett svalt rum. När jag kom in på rummet och skulle sova insåg jag att de va minst 3-4 grader varmare än jag vill ha det, kris! Jag börjar mecka med aircon och ställer ner så lågt de går, går och duschar. Kommer ut och inser att rummet fanimej är ännu varmare nu, hur är det möjligt. Ringer front desk, får någon med dålig engelska som försöker förklara säger att de ska skicka en tekniker, men ingen kommer. Jag ringer igen en timme senare, ber att få prata med managern. Managern vågar förklara den egentliga anledningen, de har central aircon, som i Oktober slår över till värme. Nu var jag där i början på November och de va 25 grader ute på kvällen och kanske 22 på natten. Vafan! "Vill du ha en fläkt kanske?" Jag fick bita ihop, slå av värmen, öppna fönstret (som tur var gick o öppna) och få in lite av den på den tiden väldigt förorenade men ändå något svalare stadsluften.
 

LarsCph

Medlem
Jeg er ofte mig selv om aftenen når jeg er på rejse. Det er ofte lange dage med fokuseret arbejde og møder hele dagen og så har jeg mest brug for at koble af inden næste dag. På længere rejser (1 uge og mere) booker jeg oftest enten AirBNB lejligheder eller et hotel med lejligheder, som har indretning med hverdagsrum hvor man kan opholde sig og føle sig "hjemme". Jeg går ofte på opdagelse i byen hvor jeg bor, og selv om der er steder jeg har været rigtig mange gange syntes jeg stadig om at gøre det. På længere rejser varierer jeg mellem at spise på restaurant, Ubereats, og at gøre mad selv.

Ofte er jeg også ude til middag eller teambuilding aktiviteter med kollegaer. Mine rejser er i høj grad interne og med de teams jeg har ansvar for samt for at mødes i den ledergruppe jeg er en del af.

Ibland har jeg en halv eller en hel dag hvor jeg kan agere "turist", men det er sjældent. For år tilbage startede jeg et konsulent team op i Manila på Filippinerne hvor jeg var på rejse i 2-3 uger et par gange om året, der arrangerede jeg ind imellem weekend rejser ud for at opleve lidt.
 
Toppen