Senaste nytt

A359

Medlem
Jag instämmer i vad de föregående inläggen säger. Något i din privatekonomi tynger ned dig om du bara får 15.000:- i kredit. Låg inkomst eller övriga skulder/krediter är två vanliga orsaker. Med en medelmåttig till bra lön och inga övriga skulder eller krediter borde du fått >100.000:- i kredit.

Min erfarenhet (från ett par kreditansökningar till Amex på både mig och frugan under åren) är att de nästan ger för hög kredit. Bägge har skapliga löner och är skuldfria men vi har i samtliga fall sänkt kreditgränsen omgående eftersom den varit alldeles för hög för vårt behov.
Min sambo fick över 100' på en deklarerad inkomst mellan 300-400' för ca. 3.5 år sen. Det kortet (platinum) sades upp efter en kort stund, allt betalades i tid, inte en krona i ränta.

Jag sökte samtidigt om ett premium som student och deklarerad inkomst på ~220' och fick ~40' kreditgräns. Vilket jag tyckte var förvånansvärt generöst med tanke på inkomst.

För ~12 månader sen sökte sambon om ett premium, med inkomst över 500k, litet huslån, mycket bra kreditbetyg enligt UC, flawless dock blygsam historik hos AMEX (från plat kortet). Utfall: 30K i kreditgräns.

Trodde att något blivit fel så ringde och hörde oss för, men inget fel hade begåtts och dom var inte beredda att öka kreditgränsen förens efter 6 mån historik.

Nu är det dags för mig att söka om ett premium igen, blir spännande att se vart kreditgränsen hamnar. Tillräcklig för en full tank i bilen eller 100'? Ingen vet
 
Last edited:
Är det någon här som har ngn teori om hur det kommer sig att enligt Kreddy så har jag en kredit hos Amex. Jag sa upp mitt kort i februari och har således inget med dom att göra, men det har sedan dess stått nyttjad kredit på 4200 kr ca.
Undrar mest vem/vart man ska ringa för att få detta korrigerat.
 

NotRyan

Medlem
Är det någon här som har ngn teori om hur det kommer sig att enligt Kreddy så har jag en kredit hos Amex. Jag sa upp mitt kort i februari och har således inget med dom att göra, men det har sedan dess stått nyttjad kredit på 4200 kr ca.
Undrar mest vem/vart man ska ringa för att få detta korrigerat.
Du bör ringa Amex. Det verkar som att de rapporterar in en kredit till UC.
 

Valley

Medlem
Får väldigt ofta mail om detta med att höjd kreditgräns. Rent logiskt är det lite konstigt då det är först de senaste två månaderna som jag haft något sånär spend på kortet
 
Du bör ringa Amex. Det verkar som att de rapporterar in en kredit till UC.
Ringde till dom och fick detta svar via mejl. Måste vara ngt nytt.

”Det ligger kvar som en avslutad/historisk kredit, och kommer ligga kvar i 12 mnd. Inget vi kan gjöre noe åt. Det skal inte påvärka kundens kreditvärdighet.”

Du hittar svar på vanliga frågor via www.americanexpress.com/se/kundservice.

Vi önskar dig en fortsatt trevlig dag!

Med vänlig hälsning,
 

Dawes

Medlem
Ringde till dom och fick detta svar via mejl. Måste vara ngt nytt.

”Det ligger kvar som en avslutad/historisk kredit, och kommer ligga kvar i 12 mnd. Inget vi kan gjöre noe åt. Det skal inte påvärka kundens kreditvärdighet.”

Du hittar svar på vanliga frågor via www.americanexpress.com/se/kundservice.

Vi önskar dig en fortsatt trevlig dag!

Med vänlig hälsning,
Krediter som avslutas ligger kvar hos UC (som avslutade med ett datum) i 12 månader, helt riktigt.
Hur Kreddy sedan läser in det eller ej törs jag bara gissa på, för mig finns de nog inte med.
Inte helt säker på när jag avslutade en kredit sist men absolut inom senaste året och Kreddy visar den inte.
 
Toppen