Senaste nytt

Amex plat, avbokningsskydd summa?

Myten lever vidare :D

Den enda myten här är den du kommer med, baserat på inget annat än dina personliga åsikter om hur du tycker det borde fungera. Men om du läser villkoren, eller bara det första stycket av sammanfattningen av försäkringen, så framgår väldigt klart och tydligt att försäkringen bara gäller på en försäkrad resa. Om man inte är på en försäkrad resa, så gäller inga moment i försäkringen.

Platinum | Reseförsäkring | Kundservice | Amex Sverige
I ditt Platinum ingår en omfattande reseförsäkring som kompletterar dina övriga försäkringar. Den träder i kraft när du betalar minst 75 % av din resa (transport, övernattning) med ditt Platinum.​

I villkoren står detta på flera ställen, eftersom det är så grundläggande. Bl.a. under definitionen av ordet "resa":
”Resa” definieras som en resa utanför det land där försäkrad är bosatt eller en resa inom det land där försäkrad är bosatt och
som måste innefatta en flygning eller minst en förbokad övernattning på annan plats än där den försäkrade bor. Resor kan vara
i upp till 120 dagar i följd eller sammanlagt upp till 240 dagar under varje 12-månadersperiod, och måste påbörjas och avslutas
i det land där den försäkrade är bosatt. Resans längd förlängs till 365 dagar i följd för försäkrads barn under 25 års ålder som
har ett sabbatsår. Resans kostnader (transport, boende, utflykter, fritidsaktivteter) måste betalas till 75% med Platinum Card
eller Membership Rewards-poäng.​

Du kan också läsa punkt 3 under Gruppreseförsäkring med Platinum card:
Betalning av resan: Den försäkrade skall betala resans kostnader (transport, boende, utflykter, fritidsaktivteter) till 75% med
Platinum Card eller Membership Rewards-poäng för att få försäkringsskydd gällande gruppreseförsäkring under denna punkt.
 
"Resa” definieras som en resa utanför det land där försäkrad är bosatt eller en resa inom det land där försäkrad är bosatt och
som måste innefatta en flygning eller minst en förbokad övernattning på annan plats än där den försäkrade bor.

I rest my case
 
"Resa” definieras som en resa utanför det land där försäkrad är bosatt eller en resa inom det land där försäkrad är bosatt och
som måste innefatta en flygning eller minst en förbokad övernattning på annan plats än där den försäkrade bor.

I rest my case

Sluta desinformera! Du kan inte bara ta en mening ifrån ett stycke och låtsas om att resten inte existerar!

Ja, det kan vara en resa utan en övernattning, om du flyger. Det kan vara en resa utan att flyga, om du har en övernattning. I vilket fall som helst måste resans kostnader betalas till minst 75% med Platinumkortet!
 
Last edited:
Sluta desinformera! Du kan inte bara ta en mening ifrån ett stycke och låtsas om att resten inte existerar!

Ja, det kan vara en resa utan en övernattning, om du flyger. Det kan vara en resa utan att flyga, om du har en övernattning. I vilket fall som helst måste resans kostnader betalas till minst 75% med Platinumkortet!
Ja det stämmer men jag ska ju inte behöva bevisa att jag inte har betalt med ett annat kort. Märk skillnaden
 
Ja det stämmer men jag ska ju inte behöva bevisa att jag inte har betalt med ett annat kort. Märk skillnaden

Jag vet inte hur jag ska bemöta någon som konsekvent vägrar läsa skriven text, utan bara hittar på egna regler och tror att de ska gälla.

Du måste ange dina kostnader för resan. Om de inte betalats med Platinum måste du visa att dessa inte överstiger 25% av totalen. Om du inte kan göra detta, genom att t.ex. visa ett kontoutdrag från ett annat kort, så gäller inte försäkringen.
 

palmen

Moderator
Ja det stämmer men jag ska ju inte behöva bevisa att jag inte har betalt med ett annat kort. Märk skillnaden
Försäkringsbolaget kan absolut be dig bevisa detta i en tvist. Säg att du bara betalar flyg med platinum och är borta 2 veckor. Då är det också rimligt att utgå ifrån att du bott någon stans och lär kräva in bevisning från dig att kostnaderna för boendet inte var mer än 25% av totala kostnaden för flyg och boende. Kan du inte bevisa detta så lär försäkringsbolaget i fråga anse att försäkringen inte gäller.

Vad du tycker, tror och anser är upp till dig. Men att ge råd till andra som strider mot försäkringens krav är inget som kommer att tillåtas här på forumet.
Om du har några rättsfall eller tvister där du kan bevisa att dina åsikter är vad försäkringsbolaget kommer att följa vid en eventuell tvist får du gärna presentera dessa, annars anses denna diskussion avslutad.

Vi måste skilja på fakta, synpunkter och åsikter. Har man en åsikt i frågan är det helt ok, men det ska då inte presenteras som fakta.

/Moderator
 

TP12

Medlem
Tänk lite själv. Är det så svårt att inse att de inte kan begära in kontoutdrag från andra kort och banker man använder. Ska de kolla min partners alla banker och kort också? Vad är detta för orimligt resonemang egentligen?

Klart de kan, sen är det upp till dig om du vill vara ärlig eller om du vill mörka vilka kostnader du/ni har haft.
 

FrontX

Medlem
Vi kommer vara borta i 4 veckor och har betalt flygresan med Amex, men vi kommer dock bo hos bekanta större delen av resen, med undantag för några nätter på hotell. Då tolkar jag det som att t.ex försenat bagage eller skadat bagage täcks av försäkringen. Övriga hotellnätter behöver nödvändigtvis inte betalas med Platinum.

Är förresten Platinums reseförsäkring så mkt bättre än t.ex Trygg Hansas utökade reseförsäkring?. Om man jämför, så verkar det inte skilja allt för mkt mellan ersättningarna. Visst, på vissa punkter så ger Amex mer men långt ifrån på allt. Vid Inställd resa pga sjukdom t.ex, så betalar TH ut mer än vad Amex gör.
 

ekf

Medlem
Vi kommer vara borta i 4 veckor och har betalt flygresan med Amex, men vi kommer dock bo hos bekanta större delen av resen, med undantag för några nätter på hotell. Då tolkar jag det som att t.ex försenat bagage eller skadat bagage täcks av försäkringen. Övriga hotellnätter behöver nödvändigtvis inte betalas med Platinum.

Är förresten Platinums reseförsäkring så mkt bättre än t.ex Trygg Hansas utökade reseförsäkring?. Om man jämför, så verkar det inte skilja allt för mkt mellan ersättningarna. Visst, på vissa punkter så ger Amex mer men långt ifrån på allt. Vid Inställd resa pga sjukdom t.ex, så betalar TH ut mer än vad Amex gör.
75% av resans kostnader ska betalas med kortet, så om hotellnätterna är mindre än 25% av summan för hotellnätter + flygresa, så borde ni vara ok oavsett vilket kort ni betalar med där. Ni kan dock (i alla fall i teorin) behöva fixa intyg på var ni bott övriga nätter.
 
Toppen