Senaste nytt

AMEX Platinum ger guldstatus hos Maitres och 2x250 kronor kredit

intuition

Medlem
Jag förstår inte riktigt syftet med att restaurangerna ska sätta betyg på gästerna.
Jag kanske är cynisk men syftet är väl att driva fram bättre betyg för restaurangerna?
Gästerna lär tveka att sätta ett lågt betyg på restaurangen eftersom de vet att restaurangen kan hämnas.

Dessutom hintar texten som Mattias postade att dricks utgör en inte oväsentlig del av gästbetyget...
 
Jag kanske är cynisk men syftet är väl att driva fram bättre betyg för restaurangerna?
Gästerna lär tveka att sätta ett lågt betyg på restaurangen eftersom de vet att restaurangen kan hämnas.

Dessutom hintar texten som Mattias postade att dricks utgör en inte oväsentlig del av gästbetyget...
Ytterligare en anledning att inte använda appen. Det enda den tillför är ju irritation. Själv ser jag ingen nytta alls med den.
 

Dawes

Medlem
Oklart om jag skulle bry mig särskilt om restaurangen tycker jag är en 2:a eller 3:a.
Det fick mig dock att öppna appen och verifiera att "dricks-reglaget" är på 0...

Det är ju även rimligt att, vid "dåligt betyg", maila restaurangen och fråga varför och kanske även meddela att eftersom jag inte är en uppskattad gäst så väljer jag en annan restaurang nästa gång.
Vill man dra det till sitt yttersta kan man skicka in en notis till IMY gällande "värderande uppgift" (särskilt integritetskränkande). Det skulle kunna resultera i att funktionen kort och gott plockas bort. Allt för att markera missnöje såklart.
 

mha321

Medlem
Jag kanske är cynisk men syftet är väl att driva fram bättre betyg för restaurangerna?
Gästerna lär tveka att sätta ett lågt betyg på restaurangen eftersom de vet att restaurangen kan hämnas.

Dessutom hintar texten som Mattias postade att dricks utgör en inte oväsentlig del av gästbetyget...

Det handlar kanske liksom på Uber tex att en restaurang som i framtiden har högt betyg helt enkelt ska kunna välja bort gäster med lågt betyg. Antingen det eller också har man det vara för att "alla andra med coola appar har det då låste vi appa det också I vår app"...

Har de på något sätt snott idén från andra så borde det ju bara så att restaurangen inte kan se gästens betyg innan de satt betyg på dem själva. Om betalning sker genom appen bör de inte heller kunna se hur mycket dricks som gavs.
 

Piffsan

Medlem
Vet inte om jag har fått något om bakfoten men det här låter så absurbt! Kan inte låta bli att kommentera även om jag inte har ett Maitres kort - det är så mycket som är kundfientligt med det här.
För det första är man kund hos restaurangen. Det betyder service så som vällagad mat och kanske ett leende från personalen. Som kund ser man till att restaurangen överlever, inga kunder ingen restaurang. Det betyder inte att man som kund kan bete sig hur som helst och jag förstår att vissa restauranger upplever viss ohyfs bland sina kunder men att man ska gå till en restaurang med "mössan i handen" och vara orolig för att själv, som kund, få en dålig rating för att man inte lämnar tillräckligt med dricks? Jag förstår att Uber och AirBnB har rating och omdöme, det är mer en säkerhetsfråga.
Vidare - att lämna dricks på restaurang i Stockholm city vid lunch är inte kotym, snarare tvärtom. Om man inte går till de riktigt fina ställena och har affärslunch men nej, normalt sett inte. 10% är bra dricks för en lunchrestaurang i Stockholm.
Hur skulle det här hjälpa restaurangen? Varför skulle jag som kund ens vilja bli deras "remembered regular" när det finns så många andra restauranger att välja på med sådan attityd från just den här? Och på vilket sätt hjälper kundrating restaurangen att förbättra sig?
upload_2022-9-1_11-1-42.png

Sist men inte minst - om/när jag går på restaurang gör jag det för att ha en trevlig stund eller för att slippa disken eller något annat men att i efterhand kontakta restaurangen för att jag har fått ett dåligt omdöme? Nej, har tillräckligt att göra än att bestrida dålig rating från en restaurang.
Det finns så många restauranger jag hellre väljer att lägga mina pengar på. Finns massor av bra restauranger som kämpar för sin överlevnad och som jobbar stenhårt samt levererar god mat och hög kundnöjdhet. Gå till dem.
 

Robert flysas

Moderator
Vet inte om jag har fått något om bakfoten men det här låter så absurbt! Kan inte låta bli att kommentera även om jag inte har ett Maitres kort - det är så mycket som är kundfientligt med det här.
För det första är man kund hos restaurangen. Det betyder service så som vällagad mat och kanske ett leende från personalen. Som kund ser man till att restaurangen överlever, inga kunder ingen restaurang. Det betyder inte att man som kund kan bete sig hur som helst och jag förstår att vissa restauranger upplever viss ohyfs bland sina kunder men att man ska gå till en restaurang med "mössan i handen" och vara orolig för att själv, som kund, få en dålig rating för att man inte lämnar tillräckligt med dricks? Jag förstår att Uber och AirBnB har rating och omdöme, det är mer en säkerhetsfråga.
Vidare - att lämna dricks på restaurang i Stockholm city vid lunch är inte kotym, snarare tvärtom. Om man inte går till de riktigt fina ställena och har affärslunch men nej, normalt sett inte. 10% är bra dricks för en lunchrestaurang i Stockholm.
Hur skulle det här hjälpa restaurangen? Varför skulle jag som kund ens vilja bli deras "remembered regular" när det finns så många andra restauranger att välja på med sådan attityd från just den här? Och på vilket sätt hjälper kundrating restaurangen att förbättra sig?
Visa bifogad bild 133343
Sist men inte minst - om/när jag går på restaurang gör jag det för att ha en trevlig stund eller för att slippa disken eller något annat men att i efterhand kontakta restaurangen för att jag har fått ett dåligt omdöme? Nej, har tillräckligt att göra än att bestrida dålig rating från en restaurang.
Det finns så många restauranger jag hellre väljer att lägga mina pengar på. Finns massor av bra restauranger som kämpar för sin överlevnad och som jobbar stenhårt samt levererar god mat och hög kundnöjdhet. Gå till dem.

Precis. Betyg i Uber om vi som reser med dom. Oftast är de toppen, men alla är så olika. Mycket märkligt att kunder numer också måste få betyg ? Vilket företag är näst på tur att göra lika :eek:
 

Dbodenfo

Medlem
Detta med betyg av gäster är väldigt vanligt även om det inte är synligt för er. Min fru har jobbat i restaurang branschen i 15 år och det är inbyggt i många bokningsystem - speciellt de mest populära. Där skrivs kommentarer om gäster - speciellt om man gör no-shows eller liknande. Detta kan betyda att du kan nekas bord eller annat. De går såklart åt det positiva också där kommentarer som VIP eller "gillar mycket vaniljsås" kan skrivas ner för att hålla koll på gäster och deras behov.
 
Detta med betyg av gäster är väldigt vanligt även om det inte är synligt för er. Min fru har jobbat i restaurang branschen i 15 år och det är inbyggt i många bokningsystem - speciellt de mest populära. Där skrivs kommentarer om gäster - speciellt om man gör no-shows eller liknande. Detta kan betyda att du kan nekas bord eller annat. De går såklart åt det positiva också där kommentarer som VIP eller "gillar mycket vaniljsås" kan skrivas ner för att hålla koll på gäster och deras behov.
Det där är ju knappast tillåtet enligt GDPR och inget jag skulle godkänna vid en bokning. Det blir att göra en anmälan nästa gång jag bokar och tar en titt i villkoren, om det nämns där.
 

Dbodenfo

Medlem
Det där är ju knappast tillåtet enligt GDPR och inget jag skulle godkänna vid en bokning. Det blir att göra en anmälan nästa gång jag bokar och tar en titt i villkoren, om det nämns där.

Detta står tydligt i den största aktörens villkor - samt följes direkt av avsnittet med GDPR.

"Restaurangen kan även spara bokningsspecifik information som t.ex menyval, allergiinformation eller gästönskemål"
 
Toppen