Jag hade ett claim mot SAS förra året för två separata efterföljande inställda flyg på samma utresa där även det flyg jag initialt blev ombokad till också ställdes in.
SAS menade att man bara har rätt till EU261 schablonersättning 1 gång per utresa alternativt hemresa ("path of journey"). Valde...
Jag hade en förvånansvärt snabb respons från SAS i juni med utbetalning av voucher (€600) efter 12 dagar utan bråk från SAS sida.
Några nyare datapunkter SAS:
1. typ 3 flyg början av juli med rätt till halverad schablonersättning (= €600 voucher), svar efter 30 dagar med godkännande direkt
2...
Håller med om att det låter rimligt även om min uppfattning var att Star Alliance reglerna ska appliceras efter att bokningen ändrats till att inkludera ett annat Star Alliance bolag. Oavsett tror jag inte det är meningsfullt att försöka driva vidare då frågan berör SAS egna regler till skillnad...
Bokades initialt som en SAS award så betalade ingen Star Alliance bokningsavgift. Du menar att det är det som avgör om resan ska betraktas som en Star Alliance award? Min uppfattning var att så länge ett annat Star Alliance bolag är operating carrier på åtminstone ett ben av resan så är det en...
Ren SAS award bokning som de ofrivilligt ändrar så det blir en Star Alliance bokning. Gör en ändring av hemresan men debiteras felaktigt SAS ombokningavgift istället för Star Alliance. Kontakt med kundtjänst x flera per telefon, får till slut besked att jag ska få mellanskillnaden återbetalad...
Någon som har erfarenhet eller känner till fall i någorlunda närtid med dubbel EU261 kompensation från SAS när även ersättningsflyget blivit inställt/försenat?
https://www.dagensjuridik.se/nyheter/dubbel-ersattning-nar-aven-ersattningsflyget-stalls-passagerare-far-ratt-i-arn/...
Ser att SAS aktivt gått in och reverserat min poängkreditering för flygning i revenueklass. :rolleyes:Det är väl ändå vilken bokningsklass som flygningen genomförts i som ska styra poängintjäning?
Någon som varit med om detta?
Ja kan vara som du säger. Gick vidare med en bokning men inte hela vägen till betalning.
Men det är synd om det krävs 'skarpt läge' med resenären på flygplatsen för att SAS ska överväga att följa EU regleringarna fullt ut och inte hävda att de inte kan boka revenue på andra bolag. Medveten om...
Datapunkter från närtid vid inställda flyg med kort varsel:
1. Utresa på t/r. Kan direkt ombokas till SAS revenue av supporten i Cypern. De säger sig dock ha IT-problem för att boka med EuroBonus så blir aldrig någon diskussion om att revenue skulle vara "otillåtet".
2. Hemresa. Vanliga...
Ringde in i helgen och även denna agenten uttryckte aldrig att ändring/ombokning inte skulle vara tillåtet. Ombokningen av hemresan reserverades således och mycket riktigt biljetterades det igår. Nu blev det dessutom en "riktig" ombokning då jag inte bara uppgraderade utan också ändrade avgång...
Två frågor:
1. SAS award t/r där SAS ombokar till annat *A bolag på utresan. Är det nu att betrakta som en *A award gällande ev. ändringsavgift?
2. Vid ofrivillig ändring av utresan så gissar jag att en gratis ändring av hemresan upphör efter att utresan är genomförd? (I och med att ofrivilliga...
Datapunkt SAS: 12 dagar till svar. Inställd typ 3 flygning där jag ombokades. Nekades kompensation först med hänvisning till att förseningen blev "within 2 hours". En fuling eftersom de vet att det måste vara under 2 timmar och enligt tidtabellen skulle det blivit exakt 2 timmar. Anmärkningsvärt...
Ja det skulle ju krävas mailkontakt för det.
Är medveten om att de behöver förhålla sig till deras regelverk. Eftersom två personer (som i övrigt låtit kunniga) spontant informerat att jag kan ringa in och uppgradera hemresan efter genomförd utresa, trots min uppfattning att det inte är...