Senaste nytt

Sporadisk semi-live till Seoul

Första försöket till reserapport från min sida, så vi får se hur detta blir. Tanken är i alla fall att ta sig till Seoul för att besöka en polare som gör sin utbytestermin där. På vägen hem är planen att göra en liten avstickare i Osaka om nu inte Japan stänger gränsen helt.

Har varit lite fundersam denna veckan om jag ska åka eller ej, men finner ändå att risken är förhållandevis låg att bli smittad för stunden. Att jag även har möjligheten att sätta mig själv i karantän och jobba hemifrån när jag kommer hem gör att jag känner mig trygg att inte orsaka någon större skada, om jag mot förmodan skulle dra på mig något.

Aja nu är det dags att ta norsken (Nettbuss/Vy) till Arlanda efter en trevlig långhelg med skidåkning.

092548ED-30AC-492E-B90F-74995FC3CEF0.jpeg

Ganska händelselös och smidig resa till Arlanda, stort plus att chauffören pratade på bred värmländska. Sitter i alla fall nu i loungen på terminal 5 och är incheckad hela vägen, inte mycket folk på Arlanda så allt gick fort.

När jag såg bordingkortet med 3A mellan BKK-ICN trodde jag först jag dragit jackpoten att sitta i gamla firstkabinen. Men i själva verket berodde det på en downgrade från A380 till A330, så verkligheten kom snabbt ikapp mig tyvärr.

Är första gången jag besöker sasloungen på terminal 5 sen bytet av leverantör, kul med variation av maten och det kändes fräscht. Men jag får samtidigt känslan att utbudet blivit lite sämre.

Första personen att lista ut hur jag fått till resan enbart genom att kolla på boardingkortet kan få en innestående öl föresten...

Stockholm-Hong Kong på en biljett i ekonomi (troligtvis tur och retur) där du uppgradera till plus på CPH-HKG med poäng eller pengar.
Andra biljetten är en award intra Asien med utresa HKG-BKK-ICN i Business, troligtvis köpt med Aegean poäng.

Så 2 biljetter där de checkat in båda biljetterna redan i Stockholm?

B9BC990B-E921-462F-B581-29C17CE00A1B.jpeg
Hmm, ingen va riktigt spik på, men båda va nära. Är en ungdomsbiljett openjaw ARN-HKG/NRT-ARN. Plusgrade på sträckan CPH-HKG (dugligt sätt att omvandla SAS-poäng till Aegean). HKG-ICN är en award bokad med Aegean. Både @palmen och @Johans00 är nära, men inte spot on. Men låt gå ni har båda varsin innestående när tillfälle ges.

Upplägget är dock kanske onödigt ”spännande” med dagens situation. Japan har 14dagars karantän för resenärer från utsatta delar i sydvästra Sydkorea. Hongkong är snäppet vassare och har 14dagar för hela Sydkorea. Så jag hoppas att läget i Seoul inte förvärras snabbt, då blir det jobbigare att ta sig hem.

Sitter nu i alla fall på OY-KBI, snabbaste boardingen med SAS någonsin. Men då är vi uppskattningsvis bara ett 30-tal ombord också. Kapten säger dock att det är mycket cargo. Känns nästan lite kusligt att va så få, kan räkna till enbart 4personer i hela pluskabinen. Konstigt nog har bara en del av besättningen masker, men inte alla. Undrar om det är frivilligt för personalen att använda det?

Ganska händelselös resa från Köpenhamn, inte så konstigt när vi var så få ombord. Väldigt lättjobbat för personalen i alla fall. Men jag ser det som positivt, SAS annars rätt sega servering avklarades fort och jag kunde somna 1.5h efter start utan att ha stressat med serveringen. Skrapade ihop lagom med sömn inatt så jag känner mig utvilad och pigg. En snabb dusch i Thai-loungen och jag är redo för lite konferanssamtal hemifrån innan flighten ner till Bangkok. Verkar bli equipment change från B777-300 till B777-300ER så Thai-lotteriet är positivt idag.

Vad det gäller situationen här i HongKong verkar det va rätt lugnt, inte så mycket folk i rörelse och otroligt många parkerade plan på backen. Det blir nog tufft för Cathay framöver. Temperaturkontroll två gånger hittills, en i säkerhetskontrollen och en i loungen. Utöver detta verkar allt rulla på som vanligt, om än i mindre skala.

IMG_4719.JPG

Dryckesservering direkt efter start. Sedvanlig beställ in allt på en gång approach.

IMG_4158.JPG

Maten kom några minuter senare, lite tight inpå om man vill hinna dricka upp fördrinken. Men samtidigt uppskattar jag lite tempo på en nattflygning.

IMG_2427.JPG

Ovanligt med en nästintill tom kabin. Bak i ekonomi fick alla passagerare mer eller mindre en hel rad för sig själva om de ville, så ville man ha en flat-bed va plus sämre än go inatt. Skrapade ändå ihop 6.5h bra sömn så jag är nöjd.

IMG_3814.JPG

Frukosten va knappast någon höjdare. Lyckades inte lista ut riktigt va det va för något, men ingen upplevelse för smaklökarna direkt...

IMG_1299.JPG

Det står verkligen plan parkerade överallt, måste va tufft för Cathay nu.

Visa bifogad bild 106987 Känns nästan lite kusligt att va så få, kan räkna till enbart 4personer i hela pluskabinen. Konstigt nog har bara en del av besättningen masker, men inte alla. Undrar om det är frivilligt för personalen att använda det?

OT: För 12 dagar sedan CPH-NRT, var det glest i planet också. 9 lediga platser i Business, 5 personer totalt i Plus och ett 40-tal i Go. Nästan hela Plus uppgraderade sig till Business. Ovetenskapligt kollat via expertflyer dagen innan och strax innan boarding. Den flygningen var det ingen i besättningen som bar masker.

Tjohopp, en flight närmare sydkorea denna gång. Ganska låg beläggning på Thaiflighten ner till Bangkok också, såg ut att va rätt ordentligt med cargo dock. Standardnivå för att va Thai. Inget extra att skriva hem om, men samtidigt inte dåligt för det. Maten smakade dock bättre än den såg ut, det hela sköljdes sedan ned med en trevlig Cru Bourgeois. Fick min vanliga idiotförklaring av flygvärdinnan "Så du ska till Seoul via Bangkok, är inte det en lång omväg?". Jo jag vet, familj och vänner har redan gett upp hoppet om mig och jag brukar också undra vad jag håller på med rätt ofta...

IMG_4882.JPG

Kvällens fågel ner till Bangkok, HS-TKN.

IMG_2529.JPG

Trevligt med blommor, speciellt när man själv är expert på att ta död på allt vad inomhusväxter är.

IMG_0951.JPG

Champagne går alltid ner.

IMG_8273.JPG

Middag bestående av en brun sörja med tillbehör. Tror facktermen va "Braised Beef with Green Peppercorn Sauce". Sköjdes ner med en Cru Bourgeois från 2015, passade rätt bra ändå.

IMG_4925.JPG

Efterrätten följde sama tema när det gäller presentationen, smakade kokos.

IMG_0885.JPG

Inflygning till Bangkok.

IMG_0179.JPG

Sitter nu i EVA-loungen och slår ihjäl tiden innan det sista hoppet till Seoul. Är lagomt less på flyg nu...

Traskade ner till gaten 45minuter innan avgångstid. Som vanligt i Bangkok är det förboarding in i ett separat gateområde. Status och business -passagerare lotsades in i ett eget litet avspärrat område och fick sedan prioriterad ombordstigning ungefär 30minuter innan avgångstid.

IMG_0113.JPG

Fräsch färgsättning i kabinen trots att det är en lite utdaterad produkt. Stolen fungerar bra för dagflygningar, jag tycker dock att den är rätt kass på nattflygningar tyvärr.

Det tog inte många minuter efter att jag satt mig tills att en medpassagerare från andra sidan kabinen kom fram och gav mig ett munskydd. Tog på det så det inte blev dålig stämning i alla fall, efter boardingen visade det sig dock att det va flera som inte hade munskydd. Dessa fick dock inga skydd från ovan nämnda medpassagerare. En amerikan startade även ett lättare bråk under boardingen när en äldre man hostade till lite, kan medge att jag inte hade den bästa magkänslan om Sydkorea minuterna efter det. Beläggningen på flighten låg ungefär kring 50% både i business och ekonomi så nästan alla fick ett tomt säte bredvid sig, inklusive jag.

IMG_9670.JPG

Serveringen påbörjades fort och effektivt, flygvärdinnorna tog beställning och kom sedan ut med maten. Förrätten bestod av stuffed cucumbers with beef and egg.

IMG_9572.JPG

Valde den koreanska menyn och fick därmed bibimbap till huvudrätt, detta sköljdes ner med en Malbec från 2014.

IMG_2977.JPG

Efterrätten bestod av lite frukter och något bakverk. Fick till detta ett icewine, gott men en något för söt kombination för mig.

Nu var det alltså dags att försöka få lite sömn, flygtiden är totalt 4.5h så har man kan man kanske klämma in 3h sömn tänkte jag lite optimistiskt. Va trött vid boardingen men nu var jag klarvaken, gav upp mitt försök till sömn efter en timme av blundande. Har sällan problem att sova på plan men nu gick det inte, blir en tung dag imorgon...

IMG_0970.JPG

Med en schemalagd ankomsttid 06.55 fanns det ingen andra servering med frukost på denna flight. Gick dock att beställa in nudelsoppa om man kände för det.

IMG_0191.JPG

Nattens arbetshäst från Bangkok, lite bitter att det inte blev A380 som planerat.

Immigrationen gick fort, väldigt få personer i terminalen. Alla fick passera via en temperaturkontroll men utöver detta var det inga ytterligare åtgärder såvida man inte anlänt från Kina. Själv måste jag nu "checka-in" min hälsa vi en app varje dag till den Koreanska hälsomyndigheten, obligatoriskt för alla som vistats i Kina eller Hongkong. Detta gällde även vid transit tydligen.
Tycker ändå att det känns bra, det verkar som att myndigheterna tar smittan på allvar och det sitter även extrauppsatta handspritsstationer över staden och på bussarna. Många bär även munskydd.

IMG_2772.JPG

Efter ungefär en timmes pendeltåg är jag nu framme vid Seoul Station, har helt missat hur backigt Seoul är.

Toppen