Jag tror inte att marknaden är död, men däremot i förändring. Lite osorterade tankar:
Om man jämför med hur det är i andra änden av skalan för flygande så finns det absolut en marknad för personer som kan tänka sig att betala det tredubbla biljettpriset från economy till premium economy, men som inte skulle betala det tiodubbla för business. På samma sätt finns det de som utan problem betalar det tredubbla biljettpriset från business till first, men inte det tiodubbla (eller mer) för privatjet.
Det här är en liten, men inte obetydlig kundgrupp. Kännetecknande är dock att man spenderar sina egna pengar på resandet, det är i vart fall inte arbetsgivaren som betalar. Jag tror att det är väldigt få som numera skulle betala sina anställda för att åka first, och de som eventuellt skulle vara aktuella för det är samma grupp som skulle ha råd att betala det själva ändå.
Då finns det absolut en efterfrågan i marknaden för first som produkt, men det nuvarande utbudet av stolar är knappast hållbart. Däremot måste det finnas linjer igång, för det går inte att bara erbjuda first någon dag i veckan. Marknaden för antalet bolag som kan hålla på med detta är därför begränsad.
Sen finns det också nationell stolthet och andra faktorer inblandade. Air India, Thai och Air China lär exempelvis knappast överge first i närtid, oavsett passagerarunderlag.
Nästa som kastar in handduken tror jag blir Asiana. Inom inte allt för lång tid så kommer Lufthansa att ha överfört all first-verksamhet till swiss och avveckla själva. Jag tror inte att det finns plats för fyra oneworld-bolag som erbjuder first i någon större skala, även om de är baserade på varsin kontinent. Frågan är dock vem som måste stryka på foten?