Senaste nytt

Marknaden för First Class - snart död?

Jag tänker att det kan spela in att många flygbolag har en betydligt bättre hårdvara i business class än 2008. Till exempel är det många bolag som har gång access från samtliga säten i C.
Tror att det är en av anledningarna till att man väljer flyga business istället för F.

Att United eventuellt har några plan kvar med riktig första klass kan jag tro på, men Delta har väl inte ett endaste plan med första klass?

Jag tror inte att marknaden är död, men däremot i förändring. Lite osorterade tankar:

Om man jämför med hur det är i andra änden av skalan för flygande så finns det absolut en marknad för personer som kan tänka sig att betala det tredubbla biljettpriset från economy till premium economy, men som inte skulle betala det tiodubbla för business. På samma sätt finns det de som utan problem betalar det tredubbla biljettpriset från business till first, men inte det tiodubbla (eller mer) för privatjet.

Det här är en liten, men inte obetydlig kundgrupp. Kännetecknande är dock att man spenderar sina egna pengar på resandet, det är i vart fall inte arbetsgivaren som betalar. Jag tror att det är väldigt få som numera skulle betala sina anställda för att åka first, och de som eventuellt skulle vara aktuella för det är samma grupp som skulle ha råd att betala det själva ändå.

Då finns det absolut en efterfrågan i marknaden för first som produkt, men det nuvarande utbudet av stolar är knappast hållbart. Däremot måste det finnas linjer igång, för det går inte att bara erbjuda first någon dag i veckan. Marknaden för antalet bolag som kan hålla på med detta är därför begränsad.

Sen finns det också nationell stolthet och andra faktorer inblandade. Air India, Thai och Air China lär exempelvis knappast överge first i närtid, oavsett passagerarunderlag.

Nästa som kastar in handduken tror jag blir Asiana. Inom inte allt för lång tid så kommer Lufthansa att ha överfört all first-verksamhet till swiss och avveckla själva. Jag tror inte att det finns plats för fyra oneworld-bolag som erbjuder first i någon större skala, även om de är baserade på varsin kontinent. Frågan är dock vem som måste stryka på foten?

Jag tror inte att det finns plats för fyra oneworld-bolag som erbjuder first i någon större skala, även om de är baserade på varsin kontinent. Frågan är dock vem som måste stryka på foten?
British, Cathay och JAL lär fortsätta med F. American, Qatar och Qantas har ju ganska få flygplan med F och kommer nog inte installera F på nya flyg. Malaysia fixade F på nya plan, men väljer att inte kalla det för First?!

British, Cathay och JAL lär fortsätta med F. American, Qatar och Qantas har ju ganska få flygplan med F och kommer nog inte installera F på nya flyg. Malaysia fixade F på nya plan, men väljer att inte kalla det för First?!
Min känsla är att Japan Airlines (JAL) är också på väg att minska / avskaffa First class (dock inte på Japan inrikesflyg).

JAL beställde 31 st Airbus A350 (ytterligare 25 st som option) och dessa kommer inte att vara utrustade med utrikes version av First class kabin.
JAL、国内線からA350導入 19年度から777置き換え

JAL:s VD sa att de kommer att ersätta Boeing 777 med Airbus A350 både för inrikes och utrikesflyg.

Idag har JAL totalt 40 st Boeing 777, varav:

inrikesversion:
  • 12 st Boeing 777-200
  • 4 st Boeing 777-300
utrikesversion:
  • 11 st Boeing 777-200ER
  • 13 st Boeing 777-300ER (med utrikes version av First class)

Om detta blir verklighet, First class på JAL utrikesflyg lär försvinna på sikt.

Är ju inte jättekonstigt, dem flesta bolagen har idag en väldigt bra produkt i J. Och prisskillnaden mellan F och J är oftast för stor. Inte många arbetsgivare som vill ta den kostanden idag.

När jag började på mitt nuvarande jobb för 6 år sedan flög vi i princip bara F i resor där det erbjöds. Idag är det mer och mer sällan, även fast det förekommer. Oftast blir det uppgradering från egna poäng/cash från J till F.

Kan tycka att det skiljer för lite mellan produkterna också för att priset som det skiljer ska vara rimligt.

BA är väl en av få som sätter in F-kabin även på nya flygplan, men de har ju en trång Club World som motiverar att en högre klass ska finnas.

Toppen