Senaste nytt

Isabella Lövin och affärsklassresande

Status
Stängd för vidare inlägg.

Agö

Medlem
Utmärkt scoop av Expressen. 1,5 mille under innevarande mandatperiod.

"Expressens granskning visar att hon under tre och ett halvt år som statsråd flugit för över 1,5 miljoner kronor, vilket är en halv miljon mer än statsministern. Av resorna har elva gått till just New York, med en total kostnad på 317 265 kronor, alltså 28 848 kronor per resa. Som mest har en enskild New York-resa kostat 38 590 kronor."

Miljöpartiets Isabella Lövins flyg – väljer business class

Utmärkt scoop av Expressen. 1,5 mille under innevarande mandatperiod.

"Expressens granskning visar att hon under tre och ett halvt år som statsråd flugit för över 1,5 miljoner kronor, vilket är en halv miljon mer än statsministern. Av resorna har elva gått till just New York, med en total kostnad på 317 265 kronor, alltså 28 848 kronor per resa. Som mest har en enskild New York-resa kostat 38 590 kronor."

Miljöpartiets Isabella Lövins flyg – väljer business class
Ink eller ex. flygskatt?

Jag skulle gissa att marktransport och övernattning ingår också i beräkningen.

Enligt artikeln, genomsnittskostnaden var 28.848 SEK per resa.
Säg om hon reste med SAS Plus biljett till New York för ca 10.000 SEK inkl. skatter (om man bokar 7-21 dagar i förväg så kan man hitta biljetten med det priset).
Jag kan tänka mig att ett 4 stjärnigt hotell i New York kostar 2.000 SEK per natt eller mer, men vi säger att det är 2.000 SEK per natt x 5 = ca 10.000 SEK.
Jag vet inte om representation hamnar i resekostnader eller inte. Men om det gör det, ett par middagar med höjdarna där borta kostar säkert ca 7.000 SEK.
Lägg till marktransport både i Stockholm och i New York för ca 2.000 SEK.

Så vips blir en resa till New York kan kosta 28.848 SEK per resa.

Jag försvarar inte henne, bara har gjort beräkning av vad saker och ting kunde ha kostat.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen