Senaste nytt

Inställt flyg Umeå - Köpenhamn via Arlanda med Norwegian, ersättning för faktiska kostnader?

Tråkig historia men hoppas ditt läkarbesök gick vägen iallafall som (trots misären med DY) och att utfallet blir bra!

En fråga till någon som vet: Varför avboka DY flyget över huvud taget? Boka nytt, res ner, se vad som händer. Har man tur ställer dom ju in en gång till eller gör något annat strul som gör att ersättningen blir bättre / annorlunda? Avboka kan man ju göra senare tänkte jag.....eller?

Gällande referens kan du kolla Norwegians egna transportvillkor. ”16.4.2 I händelse av förlust på grund av försenad transport av personer är ansvaret begränsat till 4 694 SDR.”
Allmänna transportvillkor | Norwegian

Kommer från Montrealkonventionen som i princip gäller över hela världen (finns något enstaka undantag). Se artikel 22. Är del av svensk lag.
EUR-Lex - 22001A0718(01) - SV

Ett litet praktiskt och trevligt tips här på bc.se, @batman23 : Tagga personerna du citerar/nämner så får du (snabbare) svar, och tryck ”gilla” på svaren från dem som bemödar sig att svara på dina frågor, oavsett om svaren hjälpt dig eller inte.

Lycka till med ärendet!

@agehall Målsättningen måste alltid vara att lösa problemet utan att blanda in ARN eller att uppföra en stämningsansökan. Norwegian har ju trots allt inte tagit ställning till mitt anspråk än :). Vi får se vad det slutar med och hur pass stor ekonomisk skada jag lider och så får man ta det därifrån.

Tack för tipset @Nemo! Såna saker fungerar ju lite olika på olika forum och jag försöker lära mig vad som förväntas här! :)
Satt och ögnade igenom Montrealkonventionen igår men missade det helt. Inatt blir det att läsa igenom lite svensk praxis för att få lite mer kött på benen.

Lycka till batman23,
Jag hoppas att det löser sig med ersättning men jag har en farhåga att det kan bli uppförsbacke, tyvärr är det inte alltid så logiskt tänkande eller att sunt förnuft råder i de här situationerna.
Finns en risk att de avsvär sig och säger att du valde alternativet ”pengarna tillbaka”

@agehall Målsättningen måste alltid vara att lösa problemet utan att blanda in ARN eller att uppföra en stämningsansökan. Norwegian har ju trots allt inte tagit ställning till mitt anspråk än :). Vi får se vad det slutar med och hur pass stor ekonomisk skada jag lider och så får man ta det därifrån.
Jag hade ställt in mig på att så fort som möjligt hamna i tingsrätten. Jag skulle bli väldigt förvånad om du kommer någonvart med Norwegian utan att dra dem till tinget tyvärr.

Ett stort problem med EU261/2004 är att när sådana här situationer uppstår med kort varsel så har man som resenär i praktiken inget att säga till om och man känner sig tvingad att ta alternativet återbetalning och vips har flygbolaget kommit undan en stor kostnad. Nu kan det finnas andra sätt att få tillbaka pengarna du tvingats lägga ut, men det är jag ingen expert på. Vad jag dock lärt mig genom åren är att vissa flygbolag i princip aldrig vill betala ut pengar om man inte tvingar dem. Norwegian är ett sådant.

@jumbooze Den farhågan har jag med...

Den bilden har jag också av vissa bolag @agehall och jag håller med om att Norwegian faller inom den kategorin.
Jag kan däremot säga att jag kommer gå vägen om ARN innan stämningsansökan upprättas. Anledningen till detta är att oavsett om Norwegian väljer att följa ARNs rekommendation eller ej så brukar rätten ta ARNs bedömning i beaktning och allt som oftast döma i enlighet med rekommendationen. Vidare så utesluter, som tidigare nämnt, inte återbetalningen av biljetten rätten till ersättning enligt artikel 7 i 261/2004 och således kanske jag i slutändan för nöja mig med det. Det är sällan värt den tiden och engagemanget som det innebär att dra det hela till tingsrätten, även om jag just nu är uppe i varv och det känns som att jag skulle kunna bråka för min sak i all oändlighet...

Kundtjänsten kan i princip aldrig säga vilken ersättning man ska få, oavsett bolag. Det handlar inte om utbildning utan man har ett särskilt team som löser sånt i efterhand med alla fakta på bordet. I förväg är inte alla fakta kända och det kan vara små detaljer som fäller ett avgörande. Man får lägga ut pengar och lösa ersättningen i efterhand.

Norwegain finns på Råd och Röns svarta lista för
"Februari 2018
ARN rekommenderar bolaget att ersätta kunden med motsvarande 2 500 kronor för en inställd avgång.

Augusti 2017
Två ärenden där ARN rekommenderar flygbolaget att ersätta försenade resenärer med totalt 7 000 kronor."

Mitt tips är väl att förbereda så mycket du bara kan nu medans du har ångan uppe.

Norwegain finns på Råd och Röns svarta lista för
"Februari 2018
ARN rekommenderar bolaget att ersätta kunden med motsvarande 2 500 kronor för en inställd avgång.

Augusti 2017
Två ärenden där ARN rekommenderar flygbolaget att ersätta försenade resenärer med totalt 7 000 kronor."

Mitt tips är väl att förbereda så mycket du bara kan nu medans du har ångan uppe.
Och tänk på att allt du säger/skriver kan användas emot dig. Rekommenderar att du är kort och koncis.

”Typ:
1. Bokad på flight ... datum
2. Meddelande skickades ut att flyget var inställt
3 Du kontaktade DY och fick besked att de inte ville/kunde boka om dig så att du skulle hinna ned till till ditt viktiga möte
4 Du tvingades därför boka om själv med BRA + hyrbil
5 Detta har medfört ekonomisk skada /kostnad på X SEK
6 I enlighet med DY transportvillkor 16.x.y ber att få summan insatt på konto 12345678 i bank ABC inom 7 dagar
Mvh/batman23
Bilagor: flygbiljett DY, medd om
Inställt flyg, kopia BRA+hyrbil etc. ”

Toppen