Vad är det som pågår med British Airways?

businessclass

New member
British Airways har gjort en utfästelse att investera GBP 4,5 miljard för att förbättra passagerarupplevelsen. Det senaste året har varit turbulent för flygbolaget med strejker och ett IT-haveri som lämnat tiotusentals passagerare strandsatta utomlands. Bolaget har även fått utstå mycket kritik på grund av alla nedskärningar – för att inte tala om indragningen av det…
 
Spännande. Hur slutprodukten blir återstår att se.



”Vid en presentation för World Travel Market London tidigare i veckan avslöjade Cruz att flygbolaget kommer återinföra sin policy att erbjuda två mål mat på vissa långdistanslinjer, ett tecken att bolaget tagit till sig av en del av kritiken.”




Man bjuder garanterar inte på något. Priset för en extra måltid lär synas i biljettpriset.
 
Flög med BA till Johannesburg i november - december 2017. Nerresan gjordes i deras Premium Economy vilken är helt OK men inget speciellt. Mera plats för benen och man kan fälla sätet lite mera. Service, mat och dryck var acceptabel men inte mer än så.

Hemresan gjorde jag i First. Jag har ingen större erfarenhet av första klass på långlinjer men jag betvivlar att en flygresa kan bli så mycket bättre än så här. En service utöver det vanliga (jag antar att BAs mest erfarna personal jobbar i första) och mat, viner och champagne av yppersta klass. Efter ombyte till pyjamas kryper man sedan ner i bädd med nystrukna lakan och sover .Att sedan under stoppet på Heathrow kunna besöka deras Concorde lounge och ta en dusch och en kort massage samt avsluta med ett glas årgångschampagne gör lyckan fullständig.
 
Carl Malmqvist skrev:Jag har ingen större erfarenhet av första klass på långlinjer men jag betvivlar att en flygresa kan bli så mycket bättre än så här.Klicka för att utvidga...
Var glad att du började med BA för de är det absolut sämsta bolaget att flyga förstaklass med. I princip får alla andra bolag jag testa BA att framstå som amatörer.




Carl Malmqvist skrev:En service utöver det vanliga (jag antar att BAs mest erfarna personal jobbar i första)Klicka för att utvidga...
Det kunde man ju hoppas på men så är det inte. Det är ren tur om man får någon som faktiskt har lite erfarenhet.
 
agehall skrev:Var glad att du började med BA för de är det absolut sämsta bolaget att flyga förstaklass med. I princip får alla andra bolag jag testa BA att framstå som amatörer.Det kunde man ju hoppas på men så är det inte. Det är ren tur om man får någon som faktiskt har lite erfarenhet.Klicka för att utvidga...


Jag vet sedan tidigare din åsikt @agehall om att du anser att det inte är värt att lägga en extra krona eller poäng på att flyga förstaklass med BA. Visst, BA ligger definitivt inte i topp så du har rätt i att det kan vara bra att börja med BA när det gäller att inta förstaklassvärlden. Jag gjorde också i december resan LHR - JNB med BA F klass i A380 och hem CPT -LHR i business. Jag håller inte riktigt med dej. Jag var ganska nöjd med F sträckan, förutom att matutbudet kunde varit bättre.



Hemresan i business på B747 var däremot inget som man blev direkt glad över. Överlag en ganska dålig service. Men det spalade mindre roll eftersom avsikten var att sova så mycket som möjligt under resan.



Det som mest överraskade var service och utbud mellan ARN och LHR åt båda håll. Bra matutbud och en superservice på BA gamla 767.



Jah har börjat skriva på en reserapport från resan så jag lämnar detaljerna till dess. Jag skall försöka lägga ut denna inom närmaste månaden så kan vi diskutera vidare efter det.
 
Alf skrev:Det som mest överraskade var service och utbud mellan ARN och LHR åt båda håll. Bra matutbud och en superservice på British Airways gamla 767.Klicka för att utvidga...


Ja inom EU har de en konkurrenskraftig businessprodukt
 
fcx skrev:Tyvärr bara på 767...Klicka för att utvidga...


Vad menar du är bättre på 767? Själv väljer jag hellre att åka med deras Airbus eftersom det är blockat mittsäte på båda sidor om gången. På 767 är det bara blockat mittsäte på mittsätena, två sätena på sidorna är ju lika trånga som i ekonomi. Service och mat/dryck skliljer sig ju inte åt.
 
Många olika åsikter om "BA First" - för en tid sedan läste jag en reserapport som gav en helt annan bild.



För egen del tycker jag att "BA First" oftast är väldigt bra, men visst det är ingen caviar-service...
 
agehall skrev:Var glad att du började med BA för de är det absolut sämsta bolaget att flyga förstaklass medKlicka för att utvidga...
Jag är glad för allt du bidrar med här på forumet, men ibland är du lite väl svart/vit i dina åsikter. Jag säger inte att jag tycker BA F är det bästa/trevligaste JAG har upplevt, men jag har har haft sämre upplevelser. Och jag är ganska säker att varken du eller jag har flugit alla First-produkter på marknaden, det kan nog troligen finnas sämre än BA F? Lite nyans hjälper mycket, speciellt för nya medlemmar som kanske inte hunnit ta till sig så mycket ännu.
 
Alf skrev:Vad menar du är bättre på 767? Själv väljer jag hellre att åka med deras Airbus eftersom det är blockat mittsäte på båda sidor om gången. På 767 är det bara blockat mittsäte på mittsätena, två sätena på sidorna är ju lika trånga som i ekonomi. Service och mat/dryck skliljer sig ju inte åt.Klicka för att utvidga...


Bättre benutrymme. I A320 gnuggar jag knäna mot sätet framför, händer bara med BA och LCC (dock inte norsken).
 
MartinH skrev:Jag är glad för allt du bidrar med här på forumet, men ibland är du lite väl svart/vit i dina åsikter. Jag säger inte att jag tycker BA F är det bästa/trevligaste JAG har upplevt, men jag har har haft sämre upplevelser. Och jag är ganska säker att varken du eller jag har flugit alla First-produkter på marknaden, det kan nog troligen finnas sämre än BA F? Lite nyans hjälper mycket, speciellt för nya medlemmar som kanske inte hunnit ta till sig så mycket ännu.Klicka för att utvidga...
Så vad vill du? Att jag ska ljuga om mina erfarenheter för att andra inte håller med? Det kommer inte att hända. När jag ser något jag inte håller med om kommer jag att påtala det



Jag har aldrig påstått att jag testat alla förstaklassprodukter (har nog en hel del kvar) men när tex AA Trancon F i USA känns bättre än BA F så är något snett för de flesta här är nog ganska överens om att domestic F i USA inte riktigt är i nivå med internationell F... Visst kan man råka ha tur med en bra BA F flight, men jag har haft många fler dåliga än bra F-flighter med BA.
 
agehall skrev:...men när tex AA Trancon F i USA känns bättre än BA F så är något snett för de flesta här är nog ganska överens om att domestic F i USA inte riktigt är i nivå med internationell F...Klicka för att utvidga...


Jag håller helt med även om jag måste framhålla att AA domestic F är väldigt bra med min erfarenhet och inte på något sätt kan jämföras med BA F som är en väldigt bra "produkt" det också, enligt min erfarenhet!
 
Sen ba ställde in sin flight från Arn till lhr som gjorde att vi var tvinga att byta till SAS , så sjönk dom i mina ögon ,bokade dom för att få flyga b747/a380 ac nej
 
Back
Top