Senaste nytt

Transport af sager fra Tasmanien til Danmark

LarsCph

Medlem
En af mine venner har boet nogen år i Tasmanien, og skal ny hjem. Rejsen er med en kombination af Quantas og Emirates på economy (!) så baggage allowance er begrænset. Det er cirka 50 kg alt i alt som er "for meget" og som excess luggage bliver det meget dyrt (Emirates alene skal have 54 USD per kg).

Er der nogen som har gode konkrete erfaringer med hvem man på billigste måde kan få det transporteret til Danmark fra den side af verden? Det gør ikke noget at det tager noget tid.

Det er almindelige personlige ejendele, tøj, mv. Det kan pakkes i kufferter.

Om de kunde välja annat flygbolag och dessutom i Business class, hade det varit annorlunda men om det är låst till Qantas och Emirates, finns det inte så mycket val.

Generellt flygning från Australien är dyrare än åt andra hålet.
T ex Man kan hitta Sverige/Danmark-Australien T/R i Business class under 20.000 SEK (ca 16.000 DKK) inkl. skatter ibland, men åt andra hållet är det närmast omöjligt

Den här infon är endast om de kan ändra biljetten till annat flygbolag:

Singapore Airlines och THAI erbjuder fri inckeckat bagage upp till 40 kg i Business class och om de har Star Alliance Gold kan de få ytterligare 10 kg gratis.
De flyger inte till Tasmanien dock, därför trenger de att ta sig till t ex Sydney, Melbourne, Adelaide och från Tasmanien med annat flygbolag.

Checked baggage

News Details | News & Annoucement | Thai Airways

Om man hittar en så billig deal åt "andra hållet" kanske det finns någon på bc som vill passa på att göra en mileage run ner och hämta bagaget, mot delbetalning av biljetten? :) win-win!

Om man hittar en så billig deal åt "andra hållet" kanske det finns någon på bc som vill passa på att göra en mileage run ner och hämta bagaget, mot delbetalning av biljetten? :) win-win!
Jag skulle nog tänka två gånger innan jag transporterar andra människors väska (dessutom från en okänd person) från Australien till Danmark, oavsett om man får gratisbiljett i Business / First eller inte.

Jag skulle nog tänka två gånger innan jag transporterar andra människors väska (dessutom från en okänd person) från Australien till Danmark, oavsett om man får gratisbiljett i Business / First eller inte.
Good point. Men det gäller ju vilken kurir som helst. Och i detta fall låter det ju som saker som avsändaren antagligen inte har problem med att helt enkelt öppna och visa allt för kuriren innan det tas emot.

Good point. Men det gäller ju vilken kurir som helst. Och i detta fall låter det ju som saker som avsändaren antagligen inte har problem med att helt enkelt öppna och visa allt för kuriren innan det tas emot.
Om jag tar uppdrag av en riktigt pålitlig firma (t ex kända transportföretag), skulle jag inte vara orolig. Det har jag gjort förut.
Från en privatperson är det en annan femma. Jag har inte någon egen knarkhund.

Speciellt eftersom man antagligen måste byta flyg i Singapore, Malaysia eller Thailand.

I vilket fall som helst så agerar man ju transportör. Det man transporterar är ju inte eget bagage utan gods, så man måste gå på rött och deklarera godset.

Toppen