Senaste nytt

Awardplatser finns och finns inte samtidigt

TomJ

Medlem
Har nu försökt boka en First hem från USA via FRA med anslutningsflyg sista sträckan med Lufhansa men lyckas inte med Tallinn!

På både UNiteds hemsida, ANA, samt Expertflyer så finns det både economy och businessplatser på de flesta av flighterna sista biten men när jag ringer Tallinn och ber dem ändra min SAS-flygning till en LH så "finns det inga platser".

Sista gången jag ringde så frågade jag först enbart om det fanns biljetter på flighten fra-cph och det fanns det ja, sen sa jag att jag hade frågat tidigare idag och de då inte kunde hitta platserna och då fick jag vänta en stund medan hon dubbelkollade och plötsligt fanns inga biljetter alls med LH den dagen FRA-CPH.

HUR kan detta komma sig? Är det SAS eller LH som sätter stopp för LH sista flighten för att undvika folk i First Class Terminal eller hur resonerar de? Så jävla retligt att det ska klicka i sista steget på vägen hem så man antingen får ett par timmar max i FRA eller 10-12 timmar! Någon med liknande erfarenheter och hur går man tillväga för att få till det korrekt? Ringa vanliga SAS Eurobonus Kundservice ?

Jag har inget svar på din fråga men om du inte är uppe i 8 sträckor på din bokning kanske du kan se om det finns lediga plats någon annanstans i Europa med Lufthansa eller Swiss eller Austrian och sedan ansluta därifrån till Köpenhamn.
Förstavalet för mig hade varit Zürich med Swiss.

Det finns massor av anledningar. För det första kan du aldrig veta med 100% säkerhet att platserna finns där för Eurobonus. Det är alltid en viss osäkerhet där.

Sedan verkar det inte bättre än att det numera finns married segments även på awards.

Det får inte heller att utesluta att agenten gör fel.

Finns massor skriver om allt detta ifall du söker lite.

Det blir bara en enkelväg den här gången. Och inklusive sista flighten är det 4 legs så det borde vara lugnt. Är väl 4 max per väg eller kan man ha ex direktflyg dit och 7 legs på vägen hem??

married segments osar det då skulle jag tro. Då är frågan hur man kommer runt det där problemet!

Det blir bara en enkelväg den här gången. Och inklusive sista flighten är det 4 legs så det borde vara lugnt. Är väl 4 max per väg eller kan man ha ex direktflyg dit och 7 legs på vägen hem??
Man kan ha 8 sträckor även på en enkelbiljett så Frankfurt - München - Zürich - Köpenhamn skulle troligtvis funka. Då får du med FCL i München och Zürich också.

Jisses, ja det låter ju som om flygbolagen verkligen skjuter sig i foten om man får kringgå det på det viset. Men men, får helt enkelt prova mig fram lite.

Om man ska boka med Amex 50%, går det att boka med Tallinn och sen göra förändingar på rutten med vanliga medlemsservice i Sverige? Tänker att det kanske är lättare att komma fram i diskussionen på svenska.

Är det alltså så att vanliga kundservice kan boka alla vanliga awardbiljetter med Staralliance men inte just Amex 50%? På sas hemsida står det nämligen under Använd Poäng och staralliance att man ska ringa sin lokala medlemsservice.

Är det alltså så att vanliga kundservice kan boka alla vanliga awardbiljetter med Staralliance men inte just Amex 50%? På sas hemsida står det nämligen under Använd Poäng och staralliance att man ska ringa sin lokala medlemsservice.

Man måste ringa Tallinn numret vad jag vet.
Just nu verkar det ju som att det går att ringa vanliga EB eftersom tallinn är överbelastade, men kompetensen verkar vara si och så.

Toppen