Senaste nytt

Norwegian får kritik flög i 2 timmar med en motor.

hg1980

Medlem
Enlig CHECK-IN.dk flög en an Norwegians 787a med en motor i stället för att gå till närmsta flygplats. Som vanligt med bolaget när något strular, blev passagerarna kvar flera dygn utan att komma hem.
Fløj to timer på én motor - CHECK-IN.dk
Inte förvånad, det där bolaget har jag verkligen noll tillit till. Det är bra att det uppmärksammas i media tycker jag. Till slut kanske gemene man inser att det kan vara vårt någon tusenlapp eller två till av semesterkassan för att flyga säkert, på vettiga tider, och framförallt kunna komma hem i vettig tid om något strular med ordinarie avgång.
 

mjulven

Medlem
Nu är ju 787 verifierad att flyga i 330 minuter med en motor (om jag minns rätt). Det innebär att risken för att den andra motorn lägger av under den tiden är acceptabel och om det verkligen krisande hade dom förmodligen utan problem kunnat flyga till Oslo.

Jag är därför inte direkt förvånad att Norwegian gör som dom gjorde i detta fallet. Det kommer bara att bli vanligare med nya flygplan. Med det sagt föredrar jag ändå att man följer den sedan länge etablerade praxisen och landar omgående på första bästa flygplats.
 

airac

Medlem
Håller med med @mjulven kärran är ETOPS certat långt över två timmar, att det kanske inte är bra för rykte får deras PR kontor hantera... Jag vill inte direkt försvara Norwegian här heller, håller mig också bort från deras flyg när jag själv väljer, men medierna är ofta lite för hysteriskt i flygfrågor kan jag tycka.
 

Smuffe

Medlem
hade du känt så om du satt på kärran? :)

Utan att säga för mycket om mig själv skulle jag säga ja utan att tveka.

Jag kan konstatera att jag håller med.
Är flygplanet certifierat för att kunna flyga på endast en motor i minst X antal minuter/timmar och det tar mig till destinationen tryggt och säkert så har jag inga problem med att de fortsätter.
Antingen gör man en teknisk landning någonstans där man fastnar i ovetskap, med rätt flygbolag så brukar det lösa sig hyfsat smidigt, men med Norwegian, njäee... Och tar det omkring 30 min till 2 timmar att ta sig till närmaste flygplats eller flyga hela vägen till destinationen i 2 timmar så föredrar jag att flyga hela vägen.
Även om jag inte vill flyga med Norwegian pga att deras kundhantering suger och företaget i sig är kass så litar jag på deras piloter som vet vad de gör. :)
Skulle någonting mer inträffa så hade de utan tvekan flugit till närmaste flygplats. ;)
 
:) ni har säkert rätt objektivt sett, min reflexmässiga reaktion vore ändå att vilja landa snarast möjligt, risken att den andra motorn också lägger av existerar ju även om den är liten (bör dessutom öka iom högre belastning?). Jag har iofs flugit enmotoriga plan så inser att det inte är ett helt logiskt resonemang.
 

agehall

Medlem
Allt beror ju på när/var/hur man tappar en motor också tycker jag. Är man på marschhöjd och allt annat ser bra ut så ser jag inga problem med att fortsätta till destinationen om den ligger inom räckhåll för ETOPS.
 
Det är väl bra att man har motorer och flygplan som klarar av detta, men, utan att veta säkert, så gissar jag att syftet inte i huvudsak är att man ska kunna flyga till slutdestinationen med en motor utan snarare att man har gjort det ännu säkrare att kunna ta sig till en lämplig nödflygplats. Jag ser det alltså snarare som en förbättrad säkerhets feature.

Att fortsätta flyga med en motor hela vägen, bara för att man kan, anser jag vara oansvarigt. Var går då gränsen? Om motorerna är certifierade att kunna flyga i 5,5 timmar som det nämns ovan, är det då ok att fortsätta flyga om slutdestinationen är 5 timmar bort? Eller 3 timmar? Var drar man gränsen?

Nej, vid motorbortfall tycker jag att ett ansvarsfullt flygbolag söker sig till bästa lämpliga nödflygplats så fort som möjligt men tack vare dessa förbättrade motorer så köper man extra tid att göra det säkert och kunna välja en säkrare och bättre flygplats än vad som kanske annars hade varit tillgängligt.
 
Toppen