Senaste nytt

SAS Customer care, vad har hänt?

mha321

Medlem
Precis, och det kan man ju diskutera i sig. Det framgår inte vad SAS erbjudit mer än att man avslutat ärendet utan vidare diskussion med kund. Det kan väl aldrig vara rätt? En sådan här sak ska diskuteras i bästa samförståndsanda, inte minst då det är en mkt viktig princip (enligt min mening viktigare än att någon serverar slafsig mat, varm champagne eller krånglande internet).
I princip håller jag med. Tyvärr är de flesta outsourcade kundtjänster idag upphandlade på ett sätt som gör det kontra produktivt dock, jag misstänker att samma sak gäller här. Precis som många andra mäts deras produktivitet på antal stängda ärenden, och i vissa fall på hur länge ärendet var öppet. För det är mycket lättare att mäta än kundnöjdhet.
 

palmen

Moderator
Du menar att just för detta problemet har de en tariff? Förstår inte riktigt varför för när det gäller tex krånglande wifi skiljer det ju sig ordentligt.
Vad det gäller wifi har det ju rapporterats att det är 3000 per väg som nu erbjuds (om man åkt i GO i alla fall).
Sen kanske det skiljer beroende på om man åker GO/PLUS/Business, kanske även finns en annan parameter för om man är EBP/EBD/EBG/EBS/EBB.
 

palmen

Moderator
I princip håller jag med. Tyvärr är de flesta outsourcade kundtjänster idag upphandlade på ett sätt som gör det kontra produktivt dock, jag misstänker att samma sak gäller här. Precis som många andra mäts deras produktivitet på antal stängda ärenden, och i vissa fall på hur länge ärendet var öppet. För det är mycket lättare att mäta än kundnöjdhet.
Håller med i det du säger, man tittar på fel värden så som antal stängda ärenden eller hur snabbt de stängts.
Customer Satisfaction är ju det som jag tycker är viktigast, om kunden är nöjd med 1 månads lösningstid är väl det ok. Om man löser ärendet på 1 timem och kunden är missnöjd är det ju dock inte ok.
 
Customer Satisfaction är ju det som jag tycker är viktigast, om kunden är nöjd med 1 månads lösningstid är väl det ok. Om man löser ärendet på 1 timem och kunden är missnöjd är det ju dock inte ok.
Nu hamnar vi OT, men kunden har faktiskt inte alltid rätt. Om en kund inte är nöjd även fast ett problem har lösts på ett (objektiv sätt) bra sätt så kan en sådan kund vara omöjlig och onödig att försöka göra nöjd.
 
Vad det gäller wifi har det ju rapporterats att det är 3000 per väg som nu erbjuds (om man åkt i GO i alla fall).
Sen kanske det skiljer beroende på om man åker GO/PLUS/Business, kanske även finns en annan parameter för om man är EBP/EBD/EBG/EBS/EBB.
Aha, jag trodde mig ha läst en massa olika ersättningsnivåer i tråden om wifi. Jag får gå tillbaka och kolla där.
 

clarkkent

Medlem
Det värsta tycker jag är SAS arrogans. tidigare hade man en kommunikation med custumer care, nu är ridå direkt. försökte
argumentera med ett svarsmail, men det verkar som att har man stängt ett ärende så studsar mailen.
 
Fick ingenting för ickefungerande Wifi på LAX-ARN, varken första mailet då jag presenterade vad som hänt eller andra där jag föreslog rimlig kompensaion. Case closed.

5000 poäng för ej fungerande Wi-Fi på Peking-Köpenhamn i söndags. Snabbt och smidigt hanterat!

Jag klagade på icke-fungerande Wifi på två olika flyg - bland annat ett där de i gaten sa att internet inte skulle funka. Fick ingen kompensation utan endast ett goddag-yxskaft-svar:

"Tack för att du hör av dig till oss, och tack för dina värdefulla synpunkter!
Jag kommer skicka dem vidare till berörd avdelning så även de kan ta del av den konstruktiva kritiken.

Vi har fått in flera feedback-ärenden gällande detta och vi arbetar med att hitta andra lösningar sammtidigt som vi undersöker möjligheterna till att förbättra våra nuvarande processer och lösningar.

Ha en bra dag.

Med vänlig hälsning

Timmy
Customer Care Team"


SAS är verkligen inkonsekventa!

Jag satt på samma flight, i GO, och fick idag 5000 poäng för icke fungerande WIFI.

Att bli spilld på är således värt 10 000 poäng. ;)

Fick 5000p för icke fungerande wi-fi Shanghai -Copenhagen i plus

Har blivit lovad 10000p för att LAN-kärran inte har WiFi (SK964) 27/11 (flög plus)

Har fået 8000 for ikke-fungerende WIFI mellem IAD og CPH (er diamant of fløj Plus)
@palmen, några citat från wifi-tråden för november. Verkar ju vara en ganska ordentlig spridning från ingenting till 10000. Finns ett inlägg som beskriver att kundtjänst säger att ersättning skall vara 3000, men du om någon går väl inte emot @agehall och litar på vad kundtjänst säger?
 

palmen

Moderator
@palmen, några citat från wifi-tråden för november. Verkar ju vara en ganska ordentlig spridning från ingenting till 10000. Finns ett inlägg som beskriver att kundtjänst säger att ersättning skall vara 3000, men du om någon går väl inte emot @agehall och litar på vad kundtjänst säger?
Och vem säger att de på kundtjänst gör rätt och delar ut rätt kompensation? Jag tror det finns riktlinjer, om folk följer dessa eller tar egna initiativ låter jag vara osagt. Riktlinjer kanske är 0-10.000 poäng. Det som rapporterats är utfallet, inte alla parametrar som legat till grund för det aktuella beloppet.
 

Agö

Medlem
Nu hamnar vi OT, men kunden har faktiskt inte alltid rätt. Om en kund inte är nöjd även fast ett problem har lösts på ett (objektiv sätt) bra sätt så kan en sådan kund vara omöjlig och onödig att försöka göra nöjd.
Det är väl just det. Vad är att lösa ett problem på ett objektivt sett bra sätt? Någon kan säkert vara nöjd med en ursäkt, en annan med några tusen poäng, en tredje tycker att det hela är värt lika mycket som man självt skulle ha betalt i påminnelseavgift och ev. inkassokostnad om man inte betalat i tid. Det viktigaste är väl att lyssna på kunden och inte bryskt avsluta ett ärende trots att kunden kommit med synpunkter.
 
Toppen