Senaste nytt

Pendeltåg till Arlanda från december 2012

Du missar poängen. Detta är alltså upphandlat och vinnande konsortium det som krävde minst. Något bättre sätt fanns alltså inte då. Det var alltså mitt under brinnande finanskris i Sverige - att detta skulle genomföras och finansieras fullt ut i statlig regi var naturligtvis inte aktuellt (därtill kan jag högst personligen anse att skattemedel i denna omfattning inte ska gå till höghastighetståg till en flygplats, det torde finnas mer angelägna ändamål).
Sedan fanns det också ett alternativ att inte teckna avtalet just då, utan vänta till det skulle bli bättre tider.
Men som sagt man kan vara efterklok. Hade man vetat hur framtiden skulle se ut så behövde man inte spekulera om saker.

Sedan fanns det också ett alternativ att inte teckna avtalet just då, utan vänta till det skulle bli bättre tider.
Men som sagt man kan vara efterklok. Hade man vetat hur framtiden skulle se ut så behövde man inte spekulera om saker.
Ja, det om något är ju klassiskt svenskt. Vänta och vänta, utreda och utreda till dess det är för sent. Sannolikt hade vi fortfarande väntat då. Det räcker ju med att titta på underhållet av den svenska järnvägen för att finna ett skräckexempel

För övrigt bojkottar jag pendeln till Arlanda just på grund av den bisarra utpasseringsavgiften: jag har besökt många järnvägsstationer vid flygplatser men Arlanda är mig veterligen den enda som tar ut en sådan avgift.

Madrid har någon form av passagebiljett för Metron på de två tunnelbanestationer som ligger i anslutning till terminalerna. Vissa biljetter kommer dock undan.

I praktiken har väl JFK och EWR också passageavgifter vid avstigning på tunnelbanan/tåget men de maskerar detta genom att ta betalt för AirTrain som är gratis mellan alla andra stationer.

Nu ska ju Ostlänken byggas utan Public Private Partnership så vi som gillar det offentliga kommer kunna åka loktåg till Skavsta!!!

Ja, det om något är ju klassiskt svenskt. Vänta och vänta, utreda och utreda till dess det är för sent. Sannolikt hade vi fortfarande väntat då. Det räcker ju med att titta på underhållet av den svenska järnvägen för att finna ett skräckexempel

Om det nu inte hade varit staten som gav subventioner och räntefria lån och bar hela risken för bygget hade jag hållit med dig. Nu gjorde staten det så då tycker jag att de borde kunnat förhandla ett bättre avtal än vad de gjort.

Om det nu inte hade varit staten som gav subventioner och räntefria lån och bar hela risken för bygget hade jag hållit med dig. Nu gjorde staten det så då tycker jag att de borde kunnat förhandla ett bättre avtal än vad de gjort.
Men återigen, detta är ju upphandlat. Den som krävde minst vann. Det fanns inget utrymme i detta avseende. Man kan förstås ifrågasätta statens kompetens i denna typ av projekt men det är ju i sig bara ett ännu tydligare exempel på att staten ska avhålla sig från denna typ av verksamhet, inkl. att förstatliga något som i grunden fungerar bra.

Men återigen, detta är ju upphandlat. Den som krävde minst vann. Det fanns inget utrymme i detta avseende. Man kan förstås ifrågasätta statens kompetens i denna typ av projekt men det är ju i sig bara ett ännu tydligare exempel på att staten ska avhålla sig från denna typ av verksamhet, inkl. att förstatliga något som i grunden fungerar bra.
Att det är upphandlat och banan står där, staten pröjsade 1/3del om jag inte minns fel, betyder väl inte att det var ett riktigt och bra beslut. Har man tecknat ett taskigt avtal får man i mitt tycke försöka omförhandla / bryta / använda lösen klausulen. Allt annat är ansvarslöst och respektlöst mot skattebetalarna.

Visst skulle man kunna låta expressen köra snabbtågen vidare, då får du din väl fungerande tjänst som delfinansierats av staten.

Det jag mest reagerar på är att express tåget i praktiken hindrar en fungerande alternativ trafik på fjärr/lokal tågs stationen. Detta då den passerar avgift på 120kr utgår då det anses "ta" passagerare från expressen.

Låt expressen köra sin premium produkt till premium pris. Jag håller med om att den fungerar bra.

Låt sedan lokal / fjärrtåg trafikera den alternativa stationen utan påslag som i praktiken hindrar detta.

Jag skulle gärna se att staten gick längre i att bryta upp monopolet men detta skulle kunna vara en kompromiss.

Att det är upphandlat och banan står där, staten pröjsade 1/3del om jag inte minns fel, betyder väl inte att det var ett riktigt och bra beslut. Har man tecknat ett taskigt avtal får man i mitt tycke försöka omförhandla / bryta / använda lösen klausulen. Allt annat är ansvarslöst och respektlöst mot skattebetalarna.
Enig. Men beggars can't be choosers. Ville man ha banan där och då fanns detta som alternativ. Och ja, ventilen finns men att staten skulle använda den endast i syfte att agera prisreglerare (för det är väl det du reagerar på, alternativa sätt att ta sig till Arlanda finns ju redan idag inkl. möjligheten att ta pendeltåget ut) känns som en mycket farlig väg att gå, inte minst om man vill locka investeringar i framtiden. Hade själva tjänsten i sig varit misskött eller på annat sätt undermålig hade jag köpt det.

Enig. Men beggars can't be choosers. Ville man ha banan där och då fanns detta som alternativ. Och ja, ventilen finns men att staten skulle använda den endast i syfte att agera prisreglerare (för det är väl det du reagerar på, alternativa sätt att ta sig till Arlanda finns ju redan idag inkl. möjligheten att ta pendeltåget ut) känns som en mycket farlig väg att gå, inte minst om man vill locka investeringar i framtiden. Hade själva tjänsten i sig varit misskött eller på annat sätt undermålig hade jag köpt det.
Att skicka ut dem eller släppa in fler aktörer på direktspåren är helt klart ett rätt stort ingripande. Kan hålla med i att det kanske borde ske främst vid misskötsel eller avtalsbrott från motpartens sida.

Jag hänger främst upp mig på att avtalet omöjliggör en alternativ trafik på Arlanda centralstation. Monopolavtalet med höga passeravgifter gör att det inte blir ekonomiskt och kostnaden ökar ju fler som använder alternativet.

Att säga att det "går" att åka pendel till Arlanda blir konstigt. Det går att åka till månen också men ännu färre har råd med det.

En SL biljett med pendel + passage kostar 170kr. För dem med periodkort 120 kr i passageavgift. Då är det svårt att inte ta den betydligt billigare bussen.

Vill vi att fosilfritt resande skall vara det första alternativet till Arlanda måste tåget kunna matcha övriga aktörer.

Att statens avtal med just en tågoperatör sätter stopp för det är inte acceptabelt. Det går inte att stillatigande titta på tills år 2044.

Toppen