Senaste nytt

Bästa "låg-budget" kreditkort

Jag har dålig koll på Icas kort. Vilka försämringar är det de har gjort på sistone som gör att det inte längre känns som ett passande kort?

De har bland annat tagit bort kick-backen på alla köp utanför ICA, även om de "kompenserar" med att ge dubbel bonus om du spara, lånar, eller försäkrar via Ica. Men om man använder sitt kort till mer än bara mat försvinner mycket kick-back.

Dessutom har de tagit bort vissa av fördelarna med att ha kortet utomlands, som att de infört ett påslag på alla gånger man använder det utomlands. Visserligen verkar det vara en avgift som drabbat de flesta kort, men enligt min åsikt var ICAs stora vinst att det var så fördelaktigt utomlands. Nya villkor - ICA Banken

Jag är inne på samma spår att säga upp mitt ICA kreditkort som jag haft för att kunna ta ut kontanter utomlands.

Fast om man läser i trådstarten så borde ju dessa saker inte påverka TS mor särskilt mycket. Hon är aldrig utomlands och spenderar inte så mycket att eventuell kickback spelar så stor roll.

Jag tänker litegrann att det (för normala människor, inte sådana som oss) finns en viss poäng i att ha kortet hos samma bank där man har resten av sina pengar för enkelhetens skull.

Jag tänker litegrann att det (för normala människor, inte sådana som oss) finns en viss poäng i att ha kortet hos samma bank där man har resten av sina pengar för enkelhetens skull.
Det finns även en poäng i att ha kortet någon helt annan stans så man inte har alla ägg i samma korg när "Bankens" datorer krånglar.

Vet inte hur många "snyfthistorier" man sett i kvällspressen om någon "stackare" som fått svälta för att kortet inte fungerade i bankomaten/kassan vid datastrul. Jag tänker mest att har man bara (ett) kort från en "bank" får man skylla sig själv.

Kolla på Norwegian Visa-kort som är gratis. Visserligen kommer hon samla bonus hos Norwegian då, men kortet är enligt mig väldigt bra oavsett om hon använder sin bonus eller inte. En stor fördel med Norwegian-kortet mot andra kreditkort är att man kostnadsfritt kan ta ut i bankomat utan att ränta uppstår så länge man betalar "hela" beloppet på förfallodatum. Så det fungerar även att använda som bankomatkort! Utomlands har man också fria uttag, men då "tillkommer" valutapåslag.

nword.jpg

Det finns även en poäng i att ha kortet någon helt annan stans så man inte har alla ägg i samma korg när "Bankens" datorer krånglar.

Vet inte hur många "snyfthistorier" man sett i kvällspressen om någon "stackare" som fått svälta för att kortet inte fungerade i bankomaten/kassan vid datastrul. Jag tänker mest att har man bara (ett) kort från en "bank" får man skylla sig själv.

Så är det ju förvisso, men hon kan ju kanske fortsätta med Ica-kortet som huvudkort och sen ha ett extrakort från TS som backup i nödfall.

Din mamma har små utgifter med kortet precis som min mamma sitt sista år. Hoppas förresten att din mamma har många år kvar:) Jag tycker det enklaste vore att ge henne ett av dina kort. Jag skulle vilja säga ett AMEX men de fungerar inte överallt och är inget bra val. Ge henne ett extra Visa/Mastercard, och sedan kan du föra över pengar från hennes konto för utgifterna varje månad.

Något OT men din mamma börjar väl komma upp i den åldern att det ibland kan vara lite svårt med koderna. Ordna så att koden blir något som hon aldrig glömmer. Vi körde år och månad som maken var född., något annat kanske fungerar bättre för er, och det glömdes aldrig bort oavsett hur glömsk mamsen blev.

Jag och sambon tänkte skaffa gemensamt kort. Själv har jag Amex, Diners och MasterCard kopplade till Eurobonus. Vi skulle vilja ha ett mastercard eller Visa som erbjuder att två kort är på samma konto. Vill inte handla poänglöst och kör inte bil så nån hotellkedja kanske? Eller annat flygbolag?

tack för alla tips.
Det var mer att bli av med ICA som en pricnipsak efter alla försämringar där.
När hon tecknade det så var det typ halva priset, dubbla bonusen, ingen avi avgift, fria uttag utomlands ( som nyttjades mer då) mm.
Nu har jag lite bättre koll på vad som finns att tillgå i detta segment.

Santanders "Mitt Kort" har varken årsavgift eller aviavgift. Och jag fick fyra trisslotter för att jag hyrde bil i Italien och USA. Visserligen tog jag det bara för hyrbilsförsäkringen, men eftersom det inte kostar något så är det ju också ett bra extra kort för den som behöver.

Hyrbilsförsäkring är en bra och viktig grej! En del av anledningen till att jag har Amex Elite.
Funderar på Nordic Choice MasterCard. Nån med erfarenhet?

Toppen