Senaste nytt

Debiterar Uber alltid i US dollar?

Dr. Miles

Expert
Jag har åkt med Uber i Kina april och när jag såg räkningen på mitt Amex visade det sig att alla debiteringar var i US dollar trots att originalkvitton under My Trips visar i CNY.
E-mailkvitto som jag fick från Uber efter åkning var också i CNY. :confused:

Ett exempel:
Originalpriset ¥39.00 (CNY)

Debitering på mitt Amex:
Kod:
UBER UBER SAN FRANCISCO 
6.28 UNITED STATES DOLLAR
56,00 kr

Därför vill jag fråga er, debiterar Uber alltid i US dollar?

Förlåt, nu var jag lite otydlig. På bilden ser du hur AMEX visar detta för resor i Sverige och resor utomlands. Om din profil är registrerat i Sverige är default valuta SEK. Men alla transaktioner utomlands går via Uber San Fran, men i den valutan i det land du vistades i. I mitt fall var detta Norge. Det ser ut som att transaktionen är i USD, men vad jag ser är bara en NOK till SEK transaktion.

230f993e094cec9ba25ce33b95de40de.jpg

Förlåt, nu var jag lite otydlig. På bilden ser du hur AMEX visar detta för resor i Sverige och resor utomlands. Om din profil är registrerat i Sverige är default valuta SEK. Men alla transaktioner utomlands går via Uber San Fran, men i den valutan i det land du vistades i. I mitt fall var detta Norge. Det ser ut som att transaktionen är i USD, men vad jag ser är bara en NOK till SEK transaktion.

230f993e094cec9ba25ce33b95de40de.jpg
Ja, för ditt exempel är i NOK men i mitt fall står det tydligt debitering i US dollar trots att jag åkte med Uber i Kina och fick kvittot i CNY.

Ja, för ditt exempel är i NOK men i mitt fall står det tydligt debitering i US dollar trots att jag åkte med Uber i Kina och fick kvittot i CNY.

Ok, ser det nu. Men svaret är NEJ på frågan: "Debiterar Uber alltid i US dollar?"

Kan tänka mig att visa länder/valutor har en transaktion via USD. Men jag har betalat NOK i Norge, SEK i Sverige och EURO i Frankrike...

Toppen