Xilan
Medlem
Idag den 21 november 2014, kommer domen från Mark och Miljööverdomstolen. Väldigt mycket står på spel och på flera punkter finns potentiella utfall som skulle begränsa kapaciteten på Arlanda. Här är några exempel.
- Utsläppstaket. Som enda flygplats i världen har Arlanda ett utsläppstak som även inkluderar vägtrafik på samt till och från flygplatsen. Man är idag nära taket och diskussioner har förts om att man eventuellt skulle behöva införa biltullar, för att begränsa biltrafiken, om inte utsläppstaket försvinner eller förändras. Hur som helst skulle det kraftigt begränsa Arlandas möjligheter att växa.
- Avvika från utflygningsväg. Av bullerskäl får måste all jettrafik följa utflygningsvägen upp till minst 6000 fot. Detta för att samla bullret i vissa stråk för att så få som möjligt drabbas. Turboproptrafiken berörs inte utan får svängas undan kraftigt från utflygningsvägen för att vara ur vägen för snabbare jettrafik bakom. Om vissa klagande instanser får som de vill kommer bullervärden ändras och tolkas hårdare vilket får till följd att flygplanen måste flyga längre och det blir ett mindre flexibelt system. I värsta fall måste även Fokker 50 och annan turboprop också följa SID (Standard Instrument Departure) och då måste bakomvarande trafik vänta betydligt längre än idag innan de kan starta. Detta skulle leda till längre startköer i peak och antagligen att man inte kan sälja lika många startslottar per timme. Alltså ger det att flyglinjer skulle behöva dras in.
- Flyga över Upplands Väsby. Enligt nuvarande tillstånd får medges ej flygtrafik över Upplands Väsby efter 2018. Dåvarande Luftfartsverket gjorde en grov missbedömning när man när bana 3 planerades lovade att "i framtiden, nämligen 2019, finns det bra teknik som gör att vi kan flyga runt Väsby". Man är inte i närheten av att kunna klara av hög eller medeltrafik till bana 3 om man ej får flyga rakt in mot landningsbanan. Tyvärr för alla Väsbybor. Om domstolen ändå bestämmer att det är kurvad inflygning som gäller efter 2018 ger det en beräknad kapacitetsminskning på 50 % vid nordliga vindar. Dvs. om det är bana 01R för landning skulle kapacitetstaket vara omkring 20 landningar per timme istället för dagens 41. Man kan lätt dra slutsatsen att detta skulle få enorma konsekvenser.