Aegean Intjäning med codeshare - Berätta om era upplevelser!

• Thread starter Thread starter Jonas C
  • Start date Start date
J

Jonas C

Guest
Utifrån alla reserapporter och trådar som kommit upp under den senaste tiden, så tycks många ha kört A3 Gold runs med LX på SAS Code-share, och även jag kan räkna in mig bland dem.

Flög med LX och SK på sträckan PVG-ZRH-ARN i Business, i bokningsklass P och saknar fortfarande poängen från SAS flighten. Extremt irriterande att ligga 900 poäng från Gold, då jag har några resor inbokade med långa bytestider och känner inte för att spendera 4 timmar yrandes runt bland taxfree butiker, holiday pax och överprisade caféer.

I värsta fall skulle det vara möjligt att försöka förklara situationen till lounge personalen? (Kastrup bland annat)

Det har gått 6 dagar sedan flygningarna och än så länge har inga miles dykt upp. Ringde Aegean igår, och blev uppmanad av en extremt otrevlig och oflexibel agent att efterregistrera poängen, som skulle ta upp till 10 dagar.

Hur har era upplevelser vart med poängintjäning hos code-share, och efterregistreringar. Berätta gärna!

//Jonas

Hej!

ARN-ZRH med LX i bokningsklass S, 100% intjäning, kommit på kontot.

ZRH-BKK med LX4300(op av TG) S, både LX och TG ger 100% till A3, men inte denna flight, har efterregistrerat men 0 poäng.

Det här vet du redan Jonas, men postar så att övriga också får se.

ARN-ZRH med SK i Z gav 1798 poäng

ZRH-GRU med LX i Z gav 11952 poäng

ZRH-GRU med JJ i Z gav 3226 poäng

Hade allt på kontot 3 dagar efter första flygningen.

Jonas Casablancas skrev:I värsta fall skulle det vara möjligt att försöka förklara situationen till lounge personalen? (Kastrup bland annat)Klicka för att utvidga...

Det kostar ju inget att försöka, men jag skulle inte räkna med att det funkar. Hade du varit 900 poäng från EBG och det var en SK flight som saknades hade nog dina chanser ökat, men en LX-flight krediterad till A3 är lite mer tveksamt.

Jonas Casablancas skrev:Det har gått 6 dagar sedan flygningarna och än så länge har inga miles dykt upp. Ringde Aegean igår, och blev uppmanad av en extremt otrevlig och oflexibel agent att efterregistrera poängen, som skulle ta upp till 10 dagar.Klicka för att utvidga...

Ibland tar det oroväckande lång tid att få in poäng (har ingen erfarenhet av A3, men det gäller nog dem också...). Tycker man att det dröjt för länge, så får man skicka ärendet till retroregistrering. Det är inte mer med det.

Mauricio Celeste Durante skrev:Det här vet du redan Jonas, men postar så att övriga också får se.ARN-ZRH med SK i Z gav 1798 poängZRH-GRU med LX i Z gav 11952 poängZRH-GRU med JJ i Z gav 3226 poäng.Klicka för att utvidga...

Jo, men Z är en full-flex bokningsklass och den finns även hos SAS. I detta fall var det P, en bokningsklass som SAS alrdrig någonsin skulle ha erbjudit. Så frågan är dom om SAS konverterar den till sin egen Z, eller krediterar 0. Alla bokningsklasser i Business ska ge intjäning, men ändå...

Jag är rätt säker på att LX P omvandlas till SK Z. Om du satt i C kabinen så är det nästan garanterat så i ditt fall.

Jonas vet nog detta redan men, Fick 1798 poäng på min SK-flight ARN-ZRH i bokningsklass C. Även om min bokning var med LX-nummer krediterades den med SK-nummer och SK-klass. Är det P-klass som flighten är bokad i tror jag tyvärr att det blir 0 poäng om den flögs av Sas...

21.12.2011 SK1605 C ARN - ZRH Stockholm-Zurich 1792 1792Klicka för att utvidga...

Nu har jag kollat på min tur till DXB i sommras. Den var bokad i LX P och ARN-ZRH flögs på SK-metall. LX P översattes då till SK Z och gav 3000p (inkl EBG bonus).

agehall skrev:Nu har jag kollat på min tur till DXB i sommras. Den var bokad i LX P och ARN-ZRH flögs på SK-metall. LX P översattes då till SK Z och gav 3000p (inkl EBG bonus).Klicka för att utvidga...

Detta är till Eurobonus, ja, men inte till A3. Jag tror inte poängena kommer in om dom ej kommit ännu.

Fast SK Z måste väl ge poäng hos A3? Eller??

Översättningen från LX P till SK Z när SK utför flygningen bör vara densamma oavsett vilket program man krediterar till.

Kollade up Star Alliance chart för bokningsklasserna hos flygbolagen, och P hos SAS är en Economy Extra på award biljett. Med andra ord ska en P biljett hos SWISS konverteras till Z hos SAS. Än så länge har idioterna på Aegean inte fattat detta, och vägrar kreditera mina poäng. Har även två flygningar som inväntar efterregistrering som jag ej har fått svar från. Extremt irriterande att vara 900 poäng från Guld, och har tvingats gå miste om lounge vid flertalet tillfällen. Betvivlar starkt att poängen ens kommer dyka upp.

Personalen hos A3 på telefon var extremt otrevliga, oflexibla och inkompetenta. Överväger stort att valet av A3 var ett misstag, och då jag ändå mestadels tänkt flyga med SAS hade EBG vart ett bättre alternativ. Billiga segment finns att boka i Finland, så inte helt omöjligt att man drar iväg på en galen segment-run vecka någon gång under juni.

Spanar på en resa till/från Kanada. Hemresan sker dels med SAS 3892 som trafikeras av Air Canada i klass K. Hos SAS ger K inga poäng till A3, men K hos Air Canada ger full intjäning, kommer jag får poäng för den resan eller ej?

Rich skrev:Spanar på en resa till/från Kanada. Hemresan sker dels med SAS 3892 som trafikeras av Air Canada i klass K. Hos SAS ger K inga poäng till A3, men K hos Air Canada ger full intjäning, kommer jag får poäng för den resan eller ej?Klicka för att utvidga...
Om jag förstått dig rätt så borde du få poäng. Allting kan dock hända vid codeshare så ta inte mina ord som en garanti..

Ubbe skrev:Om jag förstått dig rätt så borde du få poäng. Allting kan dock hända vid codeshare så ta inte mina ord som en garanti..Klicka för att utvidga...
Så det som gäller är att man får poäng för den klassen man är bokad på hos bolaget som flyger kärran oavsett hos vem man köpt biljetten? Så för alla Air Canada opererade flighter så ska jag kolla på intjäningstabeller för dem även ifall det är en SAS codeshare som i detta fallet?

Rich skrev:Så det som gäller är att man får poäng för den klassen man är bokad på hos bolaget som flyger kärran oavsett hos vem man köpt biljetten? Så för alla Air Canada opererade flighter så ska jag kolla på intjäningstabeller för dem även ifall det är en SAS codeshare som i detta fallet?Klicka för att utvidga...
ja. oftast är det så.

Ubbe skrev:ja. oftast är det så.Klicka för att utvidga...

Nej, det är alltid så med *A. Däremot har man oftast ingen aning om vilken bokningsklass man faktiskt får hos det opererande bolaget. Bokar du en SK codeshare i K, så kan det bli en helt annan bokningsklass hos AC, även om det ofta är 1:1.

Jag har bokat ett SAS-metallflyg med LX-flygnummer, alltså Swiss codeshare. Om jag vill veta hur mycket Aegean-miles jag tjänar, skall jag då titta i Swiss-tabellen eller SAS-tabellen på Aegeans hemsida? Fare basis är K, om det spelar någon roll. Om poängintjäningen hos Aegean visar sig vara extremt låg eller obefintlig, då kan jag kreditera till Eurobonus istället och få 1000 poäng (Zurich - > Köpenhamn), korrekt?

Budgetresenär skrev:Jag har bokat ett SAS-metallflyg med LX-flygnummer, alltså Swiss codeshare. Om jag vill veta hur mycket Aegean-miles jag tjänar, skall jag då titta i Swiss-tabellen eller SAS-tabellen på Aegeans hemsida? Fare basis är K, om det spelar någon roll. Om poängintjäningen hos Aegean visar sig vara extremt låg eller obefintlig, då kan jag kreditera till Eurobonus istället och få 1000 poäng (Zurich - > Köpenhamn), korrekt?Klicka för att utvidga...
Det är bolaget du flyger med vars intjäning du ska titta på.

Det vill säga i detta fall är det SAS kreditering till Aegean. Vad K översätts till hos SAS är "omöjligt" att veta, men om jag inte har helt fel ger "alla" SAS bokningsklasser minst 100% intjäning till Aegean.

Back