Senaste nytt

Nedgradering från First till Business på Emirates

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tänker sticka ut nacken lite, har inte fått stryk på rätt länge så kanske detta är dagen..:)

Om vi lägger bort miles, nautical miles och kilometer i några minuter och tittar på det principiella beslut och hur ARN tolkar EU-direktivet så är det trots allt det som är den intressanta frågan. Min väldigt personliga åsikt är att det beslut som ARN tar är ett rättvist beslut. Att kompensera resenärer för den uteblivna delen som är köpt, och inte för hela resan är min världen ett klokt, och balanserat beslut. Man skall kanske tillägga att resenären (om jag minns rätt) också fick erbjudande att kostnadsfritt boka om resan till datum där Förstaklass erbjöds så att det fanns andra alternativ.

Det är viktigt att komma ihåg att det alltid finns två sidor i en fråga, och bedömningen här (anser jag) tar hänsyn till båda. Skulle ARN i fallet bedöma att det var 75% av hela beloppet som skulle betalas skulle det kanske få en konsekvens som vi nog inte vill ha, nämligen ett risk-tillägg i våra priser.

Har du dock räknat på avståndet till Auckland som du flög? För om de använder miles överallt, även om de skriver kilometers, så blir ju beräkningen rätt hursom.

Jag tänker sticka ut nacken lite, har inte fått stryk på rätt länge så kanske detta är dagen..:)

Om vi lägger bort miles, nautical miles och kilometer i några minuter och tittar på det principiella beslut och hur ARN tolkar EU-direktivet så är det trots allt det som är den intressanta frågan. Min väldigt personliga åsikt är att det beslut som ARN tar är ett rättvist beslut. Att kompensera resenärer för den uteblivna delen som är köpt, och inte för hela resan är min världen ett klokt, och balanserat beslut. Man skall kanske tillägga att resenären (om jag minns rätt) också fick erbjudande att kostnadsfritt boka om resan till datum där Förstaklass erbjöds så att det fanns andra alternativ.

Det är viktigt att komma ihåg att det alltid finns två sidor i en fråga, och bedömningen här (anser jag) tar hänsyn till båda. Skulle ARN i fallet bedöma att det var 75% av hela beloppet som skulle betalas skulle det kanske få en konsekvens som vi nog inte vill ha, nämligen ett risk-tillägg i våra priser.

Det lär vi ha redan idag. Titta på förarbetet till lagen, som jag har sammanfattat tidigare här (http://www.businessclass.se/forum/e...t-till-business-pa-emirates-4.html#post217728), så ser man ju att det är precis det som är poängen. Det ska smärta för ett bolag att ta dessa beslut.

Visst är det så. Man ska dock komma ihåg att EU261/2004 inte bara är till för att kompensera resenärer utan även för att det ska vara kostsamt för flygbolag att begå dessa "brott".

Så som EU261/2004 är skriven, så anser iaf jag att det är solklart att det gäller hela biljetten, även om bara en sträcka är drabbad. Om det sedan var så lagstiftaren ansåg att det skulle fungera kan jag inte svara på.

Jag kan inte sluta undra ifall ARNs beslut hade sett annorlunda ut ifall det var en biljett som kostat en tiondel... Priset borde inte spela någon roll för bedömningen, men det känns lite som att någon tittat på det och sagt "Usch vad mycket pengar det blev - så kan vi inte ha det!"...

Jag kan inte sluta undra ifall ARNs beslut hade sett annorlunda ut ifall det var en biljett som kostat en tiondel... Priset borde inte spela någon roll för bedömningen, men det känns lite som att någon tittat på det och sagt "Usch vad mycket pengar det blev - så kan vi inte ha det!"...

Eller om de sa: i-landsproblem deluxe! Vilken stackare som fick flyga business istället för first till Dubai...

Jag blir dock lite förbannad nu. I lagtexten på EUR-Lex - 32004R0261 - SV står
EU261/2004 skrev:
Artikel 10
Uppgradering och nedgradering
1. Om det lufttrafikföretag som utför flygningen placerar passageraren i en högre klass i förhållande till biljettpriset får lufttrafikföretaget inte ta ut något tillägg.
2. Om det lufttrafikföretag som utför flygningen placerar passageraren i en lägre klass i förhållande till biljettpriset skall lufttrafikföretaget inom sju dagar, i enlighet med bestämmelserna i artikel 7.3, ersätta
a) 30 % av passagerarens biljettkostnad vid alla flygningar på 1500 kilometer eller mindre, eller
b) 50 % av passagerarens biljettkostnad vid alla flygningar inom gemenskapen längre än 1500 kilometer, med undantag för flygningar mellan medlemsstaternas europeiska territorium och de franska utomeuropeiska departementen och vid alla övriga flygningar mellan1500 och 3500 kilometer, eller
c) 75 % av passagerarens biljettkostnad vid alla flygningar som inte omfattas av a eller b, inklusive flygningar mellan medlemsstaternas europeiska territorier och de franska utomeuropeiska departementen.

Det finns inga öppningar för att göra någon slags beräkning av delsträckor. Det är imho solklart att det är biljettpriset som gäller.

Om jag vore simon_says91's skor och hade rättsskydd, så skulle jag nog överväga att kontakta en jurist för att få hjälp med ärendet. Jag är personligen helt övertygad om att ARN har fel i sin bedömning. Men det är lätt att sitta här och skriva detta när man inte själv ska driva ärendet. Jag lider med simon_says91 som måste bråka om detta...

Tjejen jag pratade med sa något om det att de är ovanligt att dom tar upp såna här grejer när "basbeloppet" är så högt.... Fatta inte direkt vad hon menade. Hon va nog en vanlig kundtjänst arbetare som säkert inte va så insatt. Dock sa hon när hon såg på caset att de va ganska omfattande om hon jämförde med andra ärenden...

Har du dock räknat på avståndet till Auckland som du flög? För om de använder miles överallt, även om de skriver kilometers, så blir ju beräkningen rätt hursom.

Dubbelkollat med det enligt GCmapper är avståndet med alla rätta stopp 23967 miles T/R. I mailet skriver han: total ticketed kilometres which is 23730 .

Så dom har ju hittat på något här...

Hej, har du värmt upp nacken? :cool:

Ingen vill väl se ett risktillägg men de faktorer som talar för 75% av hela biljettpriset är att något ska "stävja" att de sätter i system att nedgradera pax om de säljer mera Businessstolar så att de "tjänar" på att byta till 2-klass plan för att fylla planet medans de betalar i bästa fall nedgraderad pax med några tusenlappar, vilket inte ens är i närheten av priset för en cashupgrade till motsvarande klass.

Det finns som sagt flera sidor av mynten här och det finns också en referens här någonstans där man har NEB's som uttalar sig om att den nuvarande ståndpunkten är hela biljettens pris men att man "omvärderar" ståndpunkten men det är ej beslutat ännu.

LH har en klumpsumma vad jag har läst mig till, de slänger till passageraren 4000EUR och säger deal eller no deal?

Men, för den som inte orkar, så kan jag sammanfatta min egen sammanfattning innan. Jag tycker dessa två citat räcker för att snabbt se varför man tyckte den gamla lagstiftningen inte fungerade.

"Förordningarna avskräcker dem dock inte från att i överdriven omfattning neka ombordstigning eller ställa in flygningar och skapar inte heller incitament för att väga de kommersiella fördelarna mot kostnaderna för passagerarna."

"För att avskräcka operatörerna från att neka passagerare ombordstigning, oavsett passagerarens biljettyp, föreslår kommissionen..."

Man pratar om att avskräcka. Man pratar om incitament gällande kommersiella beslut gentemot passagerares rättigheter. Ganska solklart i min bok vad man ville åstadkomma.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen