Jag tänker sticka ut nacken lite, har inte fått stryk på rätt länge så kanske detta är dagen..
Om vi lägger bort miles, nautical miles och kilometer i några minuter och tittar på det principiella beslut och hur ARN tolkar EU-direktivet så är det trots allt det som är den intressanta frågan. Min väldigt personliga åsikt är att det beslut som ARN tar är ett rättvist beslut. Att kompensera resenärer för den uteblivna delen som är köpt, och inte för hela resan är min världen ett klokt, och balanserat beslut. Man skall kanske tillägga att resenären (om jag minns rätt) också fick erbjudande att kostnadsfritt boka om resan till datum där Förstaklass erbjöds så att det fanns andra alternativ.
Det är viktigt att komma ihåg att det alltid finns två sidor i en fråga, och bedömningen här (anser jag) tar hänsyn till båda. Skulle ARN i fallet bedöma att det var 75% av hela beloppet som skulle betalas skulle det kanske få en konsekvens som vi nog inte vill ha, nämligen ett risk-tillägg i våra priser.
Det är viktigt att komma ihåg att det alltid finns två sidor i en fråga, och bedömningen här (anser jag) tar hänsyn till båda. Skulle ARN i fallet bedöma att det var 75% av hela beloppet som skulle betalas skulle det kanske få en konsekvens som vi nog inte vill ha, nämligen ett risk-tillägg i våra priser.
Jag kan inte sluta undra ifall ARNs beslut hade sett annorlunda ut ifall det var en biljett som kostat en tiondel... Priset borde inte spela någon roll för bedömningen, men det känns lite som att någon tittat på det och sagt "Usch vad mycket pengar det blev - så kan vi inte ha det!"...
EU261/2004 skrev:Artikel 10
Uppgradering och nedgradering
1. Om det lufttrafikföretag som utför flygningen placerar passageraren i en högre klass i förhållande till biljettpriset får lufttrafikföretaget inte ta ut något tillägg.
2. Om det lufttrafikföretag som utför flygningen placerar passageraren i en lägre klass i förhållande till biljettpriset skall lufttrafikföretaget inom sju dagar, i enlighet med bestämmelserna i artikel 7.3, ersätta
a) 30 % av passagerarens biljettkostnad vid alla flygningar på 1500 kilometer eller mindre, eller
b) 50 % av passagerarens biljettkostnad vid alla flygningar inom gemenskapen längre än 1500 kilometer, med undantag för flygningar mellan medlemsstaternas europeiska territorium och de franska utomeuropeiska departementen och vid alla övriga flygningar mellan1500 och 3500 kilometer, eller
c) 75 % av passagerarens biljettkostnad vid alla flygningar som inte omfattas av a eller b, inklusive flygningar mellan medlemsstaternas europeiska territorier och de franska utomeuropeiska departementen.
Jag kan inte sluta undra ifall ARNs beslut hade sett annorlunda ut ifall det var en biljett som kostat en tiondel... Priset borde inte spela någon roll för bedömningen, men det känns lite som att någon tittat på det och sagt "Usch vad mycket pengar det blev - så kan vi inte ha det!"...
Har du dock räknat på avståndet till Auckland som du flög? För om de använder miles överallt, även om de skriver kilometers, så blir ju beräkningen rätt hursom.
Hej, har du värmt upp nacken?Jag tänker sticka ut nacken lite, har inte fått stryk på rätt länge så kanske detta är dagen..![]()