Senaste nytt

Råd vid skada på på hyrbil med hög självrisk.

Lite onödigt hårda ord så här i efterhand när allt redan är ett faktum...

Absolut. Jag ber om ursäkt.
Men jag har själv fått lite parkerings skador på hyrbilar och har aldrig betalat mer än 300euro i självrisk för jag just väljer någon extra grej som kostar någon 10:a mer om dagen.

Skriv ut länken och ta med som checklista nästa gång vid bilhyra i främmande land. Det står mer i länken, men ett litet stycke kan vara bra att memorera.

Våga fråga tills du förstår. Viktigast är att du får besked om hur mycket det kommer att kosta dig om det skulle bli en skada på bilen. Gå gärna åt sidan och läs igenom det finstilta innan du skriver på hyresavtalet.

Klicka på länken, skriv ut, ta med och ha utskriften tillsammans med hyrbilsbokningen.
https://www.motormannen.se/resan/hyra-bil-utomlands/

Var en sväng på flygplatsen nu. Dom var stenhårda, dom kan inte göra något eftersom jag har signat kontraktet där det står €1500 i självrisk utan jag måste ta upp det med kundservice.
En liten tröst är dock att dom räknade på dom faktiska skadorna och slutsumman blev €1049 (det blev ganska ordentliga skador) och killen sa att han skulle försöka ge mig lite rabatt imorgon.

Ska dock driva detta med Budget i sverige, på deras hemsida så står det klart och tydligt 7500 kr i självrisk om man har CDR.
Samt även kolla med min försäkringsbolag.

Tack för input ang detta!

Här är väl frågan om vad som avses med hyresavtalet. Enligt Budget egna villkor enligt "Leaseurope" hänvisar man till det som står i avtalet.
I ditt fall står väl att du har självriskreduktion och därigenom kan Spanjorerna känna sig blåsta på mer än max EUR750. Och om du lagt kortet för betalning vid bokningen lär väl det clearas när du är hemma.

"Krockskade- och stöldförsäkring
Du ansvarar för eventuell stöld och hela kostnaden för skada på hyrbilen fram till dess att bilen återlämnas eller hämtas, och tills den har inspekterats av personal hos biluthyraren. För att skydda dig mot denna potentiella kostnad kan biluthyraren erbjuda krockskade- och stöldförsäkring, vars villkor framgår av hyresavtalet.

Om du tecknar denna försäkring minskar ditt ansvar till det maximibelopp som framgår av hyresavtalet"

Personerna på Budget här i Madrid hävdade att den reducerade självrisken var just €1500.
Summan som jag hittade där dom angav 7500 kr i reducerad självrisk gällde tyvärr bilhyra i sverige.
CDR som försäkring verkar i Madrid betyda CDW och det innebär €1500 i självrisk. Som jag extremt jetlaggad godkände på plats i Madrid.

Så ja, det verkar bli en dyr lektion i hur försäkringar funkar.

Glömde tillägga i förra inlägget. Jag är ganska säker på att man tänker blåsa dig i Madrid. Stå på dig och hänvisa till ditt avtal. Får väl lokala Budgetkontoret ta upp frågan med svenska Budget om de inte är nöjda

Djungel sa Bull……..

Vid bokning direkt på Budget spanska hemsida ingår CDW
"rate ( SEK SEK )
car 2 218,12
options 0,00
equipment & services 0,00
protections 0,00
Theft Protection included
Collision Damage Waiverincluded"

Med en luddig förklaring till maximalt belopp i händelse av olycka
"Purchase of CDW reduces liability to an amount between 667.38 EUR and 2591.82 EUR depending on car group"

Jag har bara hyrt bil i Sverige och USA. Baserat på ovanstående har jag nog för avsikt att inte hyra bil utanför dessa två länder i den närmaste framtiden... :(

Gracias. Eftersom min spanska är mer än dålig, trots flera års studier behöver jag viss tolkningshjälp. Hänger inte riktigt med på de olika beloppen och vad det innebär :p
¡Claro!
"PEN/BAL" Spanska halvön och Balearerna/Mallorca mfl
"CAN" Kanarieöarna
"Pequeño" Liten
"Ejecutivo" Executive
I övrigt är det nog inte så svårt att lista ut vad det kan betyda. Spalterna är något snea men går att tolka. Går du in på Budget.es och gör en provbokning så får du också upp bilder på bilarna som hänger ihop med de spanska beteckningarna.
Jag kom ihåg när jag läste spanska i Spanien 2001 och beställde en kamera på Technikdirekt.de, som på den tiden enbart fanns på tyska. Det gick bra, fick den kamera som jag trodde att jag hade beställt, och priset stämde också. Jag kan ännu inte ett ord tyska.

Toppen