Det är lite lustigt. I en annan, numera världskänd tråd, konstateras det av de flesta att SAS måste nå ut med ett tydligt budskap (läs: servera gratis vatten) och att det faktum att detta inte tillämpas enhetligt är bedrövligt (det håller undertecknad med om). När SAS sedan, i en annan ände, för en gångs skull har ett tydligt budskap (läs: sälja flexibla och icke-flexibla biljetter) så är det fel även det. Visst, undantag från huvudregeln görs men det ska bara ses som goodwill. Säg den frekvente resenär som inte har ömmande skäl till och från
Du har absolut en poäng, och som en av de stora agitatorerna i vattentråden känner jag mig träffad. Däremot tycker jag att du har fel i detta fallet
Vattentråden handlade om att SAS inte kunde kommunicera sitt servicekoncept ens till den egna personalen. Ett servicekoncept som gäller vid normalfall. Om det händer något som går utanför normalfallet, exempelvis att man blir stående och väntar på att få starta någon timme, så är det dags att antingen börja tänja på reglerna och servera vatten gratis eller bläddra till sidan som handlar om specialfall (om den ens finns i regelboken).
Att låta en passagerare komma med ett tidigare flyg är, i normala fall, något man gör av ren goodwill. Gör man det alltför ofta riskerar det att slå tillbaka på en själv, eftersom värdet på flexibla biljetter då sjunker. Ingen skulle heller bli speciellt besviken om man inte blev flyttad till den tidigare avgången. Det tror jag att vi alla kan vara överens om.
Den här situationen är dock inget normalfall. SAS har att välja på att antingen få fram en passagerare i tid genom att tänja lite på reglerna, eller att låta en passagerare bli försenad. Förseningen skapar dels badwill hos passageraren, men det kan även ställa till problem längre fram i kedjan. Passageraren kan ha en anslutning, som då måste bokas om. Drar förseningen ut på tiden kan det handla om att behöva ge ekonomisk ersättning. Här är det inte bara ömmande skäl för passageraren att bli ombokad, utan även rent ekonomiska skäl för SAS att faktiskt boka om.
Nu blev Holloman försenad med en timme och 51 minuter. Blott 9 minuter till, och SAS hade blivit 250 € fattigare. Jag står fast vid min ursprungliga åsikt "SAS - Det här gjorde ni inte bra".
(Gissningsvis fick Holloman inte ens ett glas vatten ombord heller)