Fliers Must Turn Off Devices, but It’s Not Clear Why

På ett flyg från FCO-ARN med DY fick vi höra från högtalarna att alla elektroniska apparater utan flightmode var tvungna att stängas av vid take off, mobiler med den funktionen kunde dock få vara på? Riktigt skumt speciellt när vi började närman oss ARN då fick inget vara på.
 
Den enda anledningen jag kan komma på att man skall stänga av elektronikutrustning vid start och landning är av evakueringsskäl.

Störst "risk" att en olycka sker är vid start eller landning om ett nödläge uppstår är det kanske inte så bra att folk sitter och diggar musik och inte är uppmärksamma.

Jag tror alltså att påslagen elektronik (utan radiosändare) inte kan orsaka en olycka, men förvärra den genom (möjligtvis) att passivisera användarna..
 
Bonden skrev:Den enda anledningen jag kan komma på att man skall stänga av elektronikutrustning vid start och landning är av evakueringsskäl.Störst "risk" att en olycka sker är vid start eller landning om ett nödläge uppstår är det kanske inte så bra att folk sitter och diggar musik och inte är uppmärksamma.Klicka för att utvidga...



Jag tror att det är just skälet.
 
Jag tror att det är motiveringen, men jag vill gärna se en studie som bevisar det också. Det känns rätt otroligt att man inte skulle märka att något gått åt h-vete bara för att man har musik på. Och dessutom finns det ju flygbolag som kör VOD från det att man sätter sig i sätet.
 
Av vad jag förstått så ska avioniken klara "störningar" från olika apparater rätt bra numera (någonsom har en annan uppgift om detta?). Lär ska ha varit problem under t.ex GSM-nätens tidigaste år. Även ett visst lastbilsmärke med en elektroniskt styrd växellåda hade problem då någon ringde med sin GSM-apparat i hytten ...



Däremot ställer påslagna mobilteltfoner på "hög" höjd till problem för mobiltetefonnätet - i och med att samma frakvens återanvänds med en viss isolation, på marken, går denna isolation helt förlorad när en telefon "ser samma kanal" från flera celler nätet samtidigt. Dvs, vissa kanaler kan störas ut...



Line-of-sight propagation - Wikipedia, the free encyclopedia
 
agehall skrev:Jag tror att det är motiveringen, men jag vill gärna se en studie som bevisar det också. Det känns rätt otroligt att man inte skulle märka att något gått åt h-vete bara för att man har musik på. Och dessutom finns det ju flygbolag som kör VOD från det att man sätter sig i sätet.Klicka för att utvidga...


... använder du VOD så får du oftast utrop även i lurarna ...
 
agehall skrev:Jag tror att det är motiveringen, men jag vill gärna se en studie som bevisar det också. Det känns rätt otroligt att man inte skulle märka att något gått åt h-vete bara för att man har musik på. Och dessutom finns det ju flygbolag som kör VOD från det att man sätter sig i sätet.Klicka för att utvidga...



Har du ett par Beats by Dr.Dre på dig och hög musik och sluter ögonen så hör du inte så mycket... Men visst, jag håller med dig, man borde märka om det är en nödsituation.






Flög med Alitalia för ca 10-12 år sedan. Då gick flygvärdinnorna runt i kabinen och sa till alla att stänga av sina walkmans (MD-Spelare, kassettfreestyle, bärbara cd-spelare osv). Man fick inte ha på något sådant under hela resan. En bit in på flygningen blev det en väldigt såhej då det enligt kabinpersonalen var något som störde instrumenten i cockpit, troligtvis någon typ av elektronisk utrustning varpå flygvärdinnorna gick runt och granskade varje passagerare så man inte hade något påslaget.
 
rvarttinen skrev:Av vad jag förstått så ska avioniken klara "störningar" från olika apparater rätt bra numera (någonsom har en annan uppgift om detta?). Lär ska ha varit problem under t.ex GSM-nätens tidigaste år. Även ett visst lastbilsmärke med en elektroniskt styrd växellåda hade problem då någon ringde med sin GSM-apparat i hytten ...Klicka för att utvidga...


Det mest spektakulära jag hörde talas om var nog skördaren (en skogsmaskin, alltså) som började vifta runt med sin sågarm när det ringde i mobilen.
 
Lite OT.




När jag flög med China Southern mellan Shanghai och Dalian, så plötsligt ringde telefon på en passagerare.


Av min förvåning tog han samtalet och pratade som om det var helt okej att prata underflygning tills flygvärdinnan kom och bad honom stänga telefonen.
 
Mer OT.



Satt för tio år sedan på ett SAS flyg på väg att landa på ORD. Satt bredvid en ryss som slog på två telefoner (en för frun o en för flickvännen) o det ringde med en gång. Han började prata glatt (troligen flickvännen) och blev väldigt sur när C/A sa till honom att stänga av. Då var man nästan rädd efter alla skräckhistorier att telefonerna skulle störa instrumententen.



När man flyger i USA idag sitter alltid någon granne och messar på sin Blackberry vid start o landning.
 
Knucket skrev:Mer OT.Satt för tio år sedan på ett SAS flyg på väg att landa på ORD. Satt bredvid en ryss som slog på två telefoner (en för frun o en för flickvännen) o det ringde med en gång. Han började prata glatt (troligen flickvännen) och blev väldigt sur när C/A sa till honom att stänga av. Då var man nästan rädd efter alla skräckhistorier att telefonerna skulle störa instrumententen.När man flyger i USA idag sitter alltid någon granne och messar på sin Blackberry vid start o landning.Klicka för att utvidga...


Och så fort hjulen tar i backen sätts telefonerna igång och de börjar ringa.
 
Back
Top