Vilken försäkring gäller vid bonusresa?

miramax

New member
Hej,

har funderat på sen sak. Vilken reseförsäkring gäller egentligen om man köper en bonusresa? Betalkortens försäkring gäller väl bara om man betalar en viss andel av resan med koretet?

Hur funkar detta egentligen?

Ja, du kan inte räkna med vanliga betalkorts försäkringar på en bonusresa.

Dock ska man alltid se till att ha en ordentlig hemförsäkring som täcker alla resor och/eller tillägg för det.

Jag har från Amex fått uppgiften om att hela försäkringen gäller om skatter och avgifter för bonusresan är betald med deras kort. Har jag fått fel uppgifter?

Är det inte så att det finns specialregler för bonusresor med Eurobonus för de hopkopplade korten (Eurobonus Mastercard, Eurobonus Amex, Eurobonus Diners) så att deras reseförsäkringar gäller även vid bonusresor? Sedan gäller förstås eventuell hemförsäkring eller andra generella reseförsäkringar även på bonusresor.

Om du betalar skatter etc med betalkort så gäller deras försäkring precis som vanligt. Betalkortens villkor är att en viss del av kostnaden betalas med kortet för att försäkringen skall gälla, och betalar du då skatterna etc. (som är enda kostnaden) så har du täckt in detta.

Detta funkade för mig för ett par vintrar sedan så jag fastnade i London pga snöovädret - då foixade SAS hotell och ombokning åt mig medan jag fick en schablonersättning från kortutgivaren för "stilleståndsersättning" eller vad man skall kalla det.

Det kan vara så att jag har fel, iaf vad gäller bonusresor med SAS och deras co-branded kort, precis som flera säger. Men generellt skulle jag absolut inte räkna med att ett kreditkorts försäkring täcker problem vid en bonusresa...

Jag minns att det i alla fall för några år sedan stod specifikt i SAS Diners-villkoren att försäkringen gällde även på bonusresor kontantdelen betalas med DC.

Gnopps skrev:Jag minns att det i alla fall för några år sedan stod specifikt i SAS Diners-villkoren att försäkringen gällde även på bonusresor kontantdelen betalas med DC.Klicka för att utvidga...

Det stämmer.

http://www.dinersclub.se/pow/kort/SE/dinersclub/pdf/AI0W_formansforsakring_DC.pdf

Sida 3: Vem försäkringen gäller för

Diners Club SAS EuroBonus förmånsförsäkring skrev:Om du har ett Diners Club SAS EuroBonus och utnyttjar en bonusresa gäller försäkringen även under den resan.Klicka för att utvidga...

Det verkar som SAS AMEX försäkring täcker också på bonusresor, för de nämner att EuroBonuspoängen inte betalas tillbaka vid avbokning.

SAS EuroBonus American Express Card® Försäkringsvillkor skrev:UndantagAllmänna undantag är tillämpliga för alla förmåner i reseförsäkringen. Se sidan 7.Särskilda undantag från att avboka, skjuta upp och avbryta resa är följande....5. EuroBonuspoäng betalas ej tillbaka vid avbokning.Klicka för att utvidga...

Jag har använt 240000 poäng (hos Czech airlines) för en resa för 3 i affärsklass imorgon, skatterna betaldes med Diners. Nu har dottern börjat kräkas så vi kan eventuellt inte åka.

Min resa tillåter ombokningar men poängen har gått ut så eventuellt kommer de gå förlorade.

Någon som har någon aning om vad praxis är gällande poängresor? Kommer vi förlora poängen om vi avokar? Ska ringa försäkringsbolaget när de öppnar förstås.

Min hemförsäkring skriver så här:

endast de direkta kostnader som den

försäkrade enligt researrangörens

eller tjänsteleverantörens rese-

eller avtalsvillkor ansvarar för (Den

försäkrade ska utan dröjsmål meddela

researrangören eller tjänsteleverantören

om resan ställs in. Om den försäkrade

försummar sin anmälningsplikt,

har försäkringsbolaget till följd av

försummelsen rätt att från den ersättning

som betalas ut till den försäkrade dra

av den gottgörelse som inte fåtts av

researrangören eller tjänsteleverantören​

Jag har nu pratat med försäkringsbolaget och de lät rätt osäkra. De goda nyheterna är att de verkar ersätta poängen men de kunde bara spekulera hur. Representanten sa att de kunde be om att flygbolaget skulle värdera poängen eller att vi skulle få resans värde ersatt för att kunna boka en ny.

Poängens värde vet jag inte om det hjälper, tror inte det är möjligt att köpa tillbaka så många poäng. Å resans värde tycker jag det verkar svårt för dem att ersätta, hur ska det räknas? Så som vi ursprungligen bokats, så som vi ändrade till eller vad samma resrutt kostar på vår nya resdag? Vår ursprungliga resrutt kostar cirka 50000 kr per person...

Blir det aktuellt att avboka ska jag försås också höra med flygbolaget vad de kan göra, men mina poäng har gått ut så att få tillbaka dem är definitivt inte möjligt. Att boka om skulle kunna fungera eventuellt, men då börjar XX nya timmars arbete med att hitta 3 lediga platser i affärsklass...

Jag hör gärna erfarenheter och tankar från andra här på sidan!

Min tidigare erfarenhet säger att såväl Diners som Amex försäkringen gäller vid sådana här fall, men på senare år har villkoren ändrats till att bara gälla "Eurobonus-resa" och man har då helt enkelt ersatt med en ny resa.

Att poängen förfallit bör inte spela någon roll om det ingår ett avbeställningsskydd i Din försäkring.

---

Vad säger flygbolaget om Du frågar dem?

Gnopps skrev:De goda nyheterna är att de verkar ersätta poängen men de kunde bara spekulera hur. Representanten sa att de kunde be om att flygbolaget skulle värdera poängen eller att vi skulle få resans värde ersatt för att kunna boka en ny.Klicka för att utvidga...

Jag tror att det enda rätta är att du ser till att få en ny resa i samma kabinklass. Om poängen ska värderas och du ska få pengar, så kommer de väl att värderas till typ 0,001öre/poäng. Står det inte allt som oftast dessutom att poängen saknar monetärt värde?

Min erfarenhet med försäkringsbolag är att det går att förhandla med handläggare om personen är någorlunda vettig.

Man kan visa bokningsbekräftelsen, göra en likadan torrbokning och printa ut priset eller be flygbolag/resebyrå ge ett prisförslag på billigast möjlig likvärdig resa. Sen när allt detta är framme erbjuda handläggaren att du bokar en resa själv(med USDM eller liknande) och de ersätter poängpriset samt tillkommande skatter och avgifter.

Relevant fråga, jag har inget svar men funderar på hur en USDM Bonusresa hanteras om man som jag betalt med SAS AMEX.

Får man ändå försäkring för försenat baggage och liknande. Ska gräva själv och återkommer med om/vad jag hittar.

jumbooze skrev:Relevant fråga, jag har inget svar men funderar på hur en USDM Bonusresa hanteras om man som jag betalt med SAS AMEX.Får man ändå försäkring för försenat baggage och liknande. Ska gräva själv och återkommer med om/vad jag hittar.Klicka för att utvidga...

Ja, det får du. Det har jag (tyvärr) gjort många gånger med SAS AMEX försäkring på bonusresor med bmi Diamond Club, US Airways Dividend Miles och American Airlines AAdvantage.

Nu "gillar" jag inte det faktum att du har behövt detta utan att du inte stod utan försäkring!

GillBates skrev:Om jag får för mig att köpa en försäkring för en bonusresa från Europeiska, vad kan jag då förvänta mig få ut i form av ny resa om jag blir sjuk?Klicka för att utvidga...

Har precis varit i kontakt med Europeiska och dom hävdade att det måste finnas ett pris för att ersättning skall utgå och att bonuspoäng således inte kan ersättas. Så nu gäller det att USDM har sjusta avbokningsregler.......

GillBates skrev:Har precis varit i kontakt med Europeiska och dom hävdade att det måste finnas ett pris för att ersättning skall utgå och att bonuspoäng således inte kan ersättas. Så nu gäller det att USDM har sjusta avbokningsregler.......Klicka för att utvidga...

När jag avbokade min bonusresa pga sjukdom som var bokad med bmi Diamond Club miles, kontaktade jag Trygg Hansa (de var försäkringsgivare för SAS EuroBonus Diners Club kort).

Handläggaren sa att jag måste skicka kvitto för bonusresan + kontoutdrag som stryker att hur mycket jag fick tillbaka från bmi. När jag gjorde det de betalade mellanskillnaden (ungefär summan av avbokningsavgift 25 GBP + kortbetalningsavgift 4.50 GBP).

Jag fick mina miles tillbaka genom bmi så man kan säga att försäkringen täckte kostnaden för avbokning.

Har mailat med Handelsbanken Platinum (if...) i ärendendet, och fått till svar att deras försäkring inte gäller om endast skatter av avgifter betalas med kortet.

Min fråga var ställd som att boka en resa där en del av biljetten betalas med eurobonuspoäng, och en del (skatter och avgifter) betalas med kortet

Back