Senaste nytt

Tjänstebilstråden

Kommer ungefär precis Malmö - Göteborg om jag kör som jag gjorde med fossibil dvs. 10-30 över skyltad hastighet på motorväg. Kör man långsammare så gör det ganska stor skillnad på förbrukningen men man kommer inte i närheten av WLTP.
272 km. Central till central enligt google maps. Kör nog fossilt lite till....
 

Valley

Medlem
Ser fram mot versionen m minst 600km räckvidd.
Nu får väl Black night hänga med några år till så det kanske hinner dyka upp lite mer alternativ tills bytesdags.
 

TP12

Medlem
272 km. Central till central enligt google maps. Kör nog fossilt lite till....

Fanns lite kvar att ta av då jag inte körde till helt tom (vilket ingen gör så klart). Högre hastigheter påverkar räckvidden markant så kör man regelbundet längre motorvägssträckor så är det vettigt att vänta.

Från tyskt test i motorvägsfart:

upload_2021-5-14_9-40-43.png
 

Niclas.J

Medlem
Utveckla gärna lite!

Personligen anser jag att PS2 känns klart mer planterad på vägen och att hela paketet (chassi/styrning) erbjuder en bättre mix av körglädje och komfort (föredrar std före Performance-pkt).

Citerar även senaste TV:
”Tesla står för de mjuka värdena och allt som inte har direkt med bilkörning att göra medan Polestar 2 fått dra nytta av CMA-plattformens köregenskaper.”

”…i Polestars fall, briljanta köregenskaper.”

”Det är skönt att bara njuta av den följsamma styrningen och de sköna stolarna. Den välbalanserade responsen och den lugna energiåtervinningen.” (PS2)

”Tesla Model 3 presenterar ett helt annat sätt att köra, eller ska vi säga använda, en bil. För det är verkligen fokus på använda mer än köra. Stolarna är mjuka och även om köregenskaperna blivit bättre saknar jag kontakten med vägen. Ratten känns lite tung i låga farter och det är egentligen aldrig riktigt roligt att köra Model 3.”

I delronden Köregenskaper får PS2 betyg 9/10 medan Tesla får 7/10. Komfort 8/10 respektive 6/10.

Tesla vinner trots allt testet då den är överlägsen som just elbil, snarare än som bil. Hade jag hämtat ut en ny tjänstepulka idag och haft ett kör- och laddmönster som passar väl ihop med Polestar hade jag valt den alla dagar före Tesla.

Med det sagt förstår jag till fullo den som väljer Tesla. Infrastrukturen för laddning tillsammans med räckvidden gör den överlägsen som elbil.
 
Toppen