Senaste nytt

[Tips] Söka tillgänglighet av Star Alliance bonusresa på Uniteds webbsida

Swisser

Medlem
Ring, ring bara du slog en signal...
Självklar kan jag ringa dem, men jag ville först veta om någon här på forumet visste hur det ligger till.
 

The Sage

Medlem
Om man vet vart man vill åka, hur ska man veta vilka *A som flyger dit och från vilka flygplatser, om man nu ska söka segment för segment? En steg-för-steg hur man gör rent praktiskt även i detta avseende hade varit guld!
 

The Sage

Medlem
Har hittat dit! Om jag ska ta ett exempel då - säg att jag vill resa till Mauritius. Då trycker jag på Mauritius och ser att från Mauritius så går det flyg till Johannesburg, Istanbul, Wien och Frankfurt. Om jag sedan söker Frankfurt-Mauritius på Uniteds hemsida så får jag dock inga direktflyg utan bara flyg med Turkish via Istanbul. Finns det några fler verktyg att använda för att veta när och hur man ska söka? Och ska man alltid söka på enkelresa?
 

Dr. Miles

Expert
Har hittat dit! Om jag ska ta ett exempel då - säg att jag vill resa till Mauritius. Då trycker jag på Mauritius och ser att från Mauritius så går det flyg till Johannesburg, Istanbul, Wien och Frankfurt. Om jag sedan söker Frankfurt-Mauritius på Uniteds hemsida så får jag dock inga direktflyg utan bara flyg med Turkish via Istanbul. Finns det några fler verktyg att använda för att veta när och hur man ska söka? Och ska man alltid söka på enkelresa?
Jag är inte 100% säker på detta men jag tror att Mauritius tillhör Mellanöstern&Norra Afrika zon i SAS EuroBonus, inte Södra Afrila zon som Johannesburg tillhör.
I så fall kan du inte flyga via Johannesburg och boka detta som Europa-Mellanöstern&Norra Afrika award då man inte får att flyga via en dyrare zon.

Om du använder poäng/miles från annat bonusprogram kan du bortse den här informationen.
 

RickardG

Medlem
Har hittat dit! Om jag ska ta ett exempel då - säg att jag vill resa till Mauritius. Då trycker jag på Mauritius och ser att från Mauritius så går det flyg till Johannesburg, Istanbul, Wien och Frankfurt. Om jag sedan söker Frankfurt-Mauritius på Uniteds hemsida så får jag dock inga direktflyg utan bara flyg med Turkish via Istanbul. Finns det några fler verktyg att använda för att veta när och hur man ska söka? Och ska man alltid söka på enkelresa?
Alla rutter flygs inte alla dagar. Minns jag rätt flyger Lufthansa direkt Frankfurt-Mauritius bara på vintern, och då inte heller varje dag.
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Jag söker en award 2-4-1 Kastrup - Ho Chi Minh City med utresa den 3 jan och hemresa den 14 jan 2017.
På United's awardsida hittar jag ganska många alternativ, en med utresa på morgonen till CDG och vidare via BKK till SGN (Thai A380 business class). Hem kvällen den 14.e via BKK och CDG, återigen A380 med Thai.

MEN när jag söker motsvarande rutt på ANA's award-sida så dyker det upp ett enda alternativ, med Turkish via Istanbul. Detta alternativet finns också på Uniteds sida. Ska jag tolka det som att den verkliga tillgången på award-platser är låg och att Turkish verkar vara enda alternativet?
 

Dr. Miles

Expert
Jag söker en award 2-4-1 Kastrup - Ho Chi Minh City med utresa den 3 jan och hemresa den 14 jan 2017.
På United's awardsida hittar jag ganska många alternativ, en med utresa på morgonen till CDG och vidare via BKK till SGN (Thai A380 business class). Hem kvällen den 14.e via BKK och CDG, återigen A380 med Thai.

MEN när jag söker motsvarande rutt på ANA's award-sida så dyker det upp ett enda alternativ, med Turkish via Istanbul. Detta alternativet finns också på Uniteds sida. Ska jag tolka det som att den verkliga tillgången på award-platser är låg och att Turkish verkar vara enda alternativet?
Försök att söka på Paris->Bangkok, Bangkok->Ho Chi Minh City, Ho Chi Minh City->Bangkok och Bangkok->Paris separat på ANA:s webbsida.
Om du kan hitta lediga platser även på ANA, är det stor sannolikhet att det går att boka även med SAS EuroBonus poäng.
 
Försök att söka på Paris->Bangkok, Bangkok->Ho Chi Minh City, Ho Chi Minh City->Bangkok och Bangkok->Paris separat på ANA:s webbsida.
Om du kan hitta lediga platser även på ANA, är det stor sannolikhet att det går att boka även med SAS EuroBonus poäng.

Funkade bra. Samma flight ut och in i business verkar finnas när jag tar bort CPH ur ekvationen. Imorgon blir det Tallinn! Stort tack Dr Miles!
 

The Sage

Medlem
Försöker, som kanske framgått, att lära mig det här med hur man bokar awardresor inför kommande (första) 2-4-1-voucher. Star Alliance karta (http://star-alliance.innosked.com/) verkar vara en bra grund att utgå ifrån för att se vilka bolag som flyger till det tänkta resmålet, varifrån de flyger samt när. Under "Flights" kan man ju se tydligt när när det finns "direct service" respektive "connect service".

upload_2016-4-8_10-6-1.png


Sen kan man ju gå in på de dagar där det finns direct service och se vad den specifika flighten heter.

upload_2016-4-8_10-7-51.png


Så kan man alltså (väl) ta reda på vilket plan som man gärna skulle vilja få tag på en award-plats, i exemplet ovan LH 578 24/11/2016. Men vad gör man av detta - in varje dag på uniteds sida och kolla ändå eller finns det smartare metoder? (och om så, kostar alla sådana metoder pengar?)
 
Toppen