Senaste nytt

[Tips] Söka tillgänglighet av Star Alliance bonusresa på Uniteds webbsida

Dr. Miles

Expert
Uniteds webbsida visar Air Chinas inrikes First class (O klass) som Business class award, men om man använder annat bonusprograms miles/poäng (t ex SAS EuroBonus poäng) så räknas det som First class award.

Screenshot20160116_06.png
 

Dr. Miles

Expert
Inlägg från LH Award biljetter i Business endast 14 dagar innan? | Sida 2 | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor

Det luktar som periodisk audit.

Jag har läst på FlyerTalk förut att United stämmer av plus (andra bolag som har bokat plats på United flight) och minus (United har bokat andra flygbolags flight) jämna mellanrum.
När det blir för mycket minus mot ett flygbolag, t ex mot Lufthansa, stänger United tillgång till Lufthansa flight för sina medlemmar. (så kallad StarNet Blocking)

Detta påverkar inte om man använder andra flygbolags miles/poäng men du kan inte se se korrekt tillgänglighet på United.com.

United.com visade ingen tillgänglighet av ANA flighter mellan Taipei - Tokyo och Tokyo - Singapore på de dagarna som jag ville boka men det fanns plats enligt ExpertFlyer och ANA.

När jag ringde till Aegean Airlines Miles+Bonus kundtjänst så kunde de boka ANA flight på de dagarna åt mig.
Posta din lyckade bokning av bonusresor här 2016 | Sida 24 | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor

Därför känns det som Uniteds kör StarNet Blocking just nu på vissa flygbolags flygningar.
Obs: Det är inte så att alla ANA flygningar är blockerade. Jag kunde hitta tillgänglighet på bl a Tokyo - Shanghai, Tokyo - Ho Chi Minh City, Tokyo - Hong Kong på United.com.
 

Swisser

Medlem
Vet du hur det ligger till om man hade tänkt att boka bonusresan med Mileage Plus. Om United som i detta fall inte visar någon tillgänglighet, men om det finns enligt EF och ANA, kan man då istället hoppas på att det fungerar om man ringer in, så att de manuellt kan boka bonusresan åt en. Eller är det så att finns det ingen tillänglighet via united.com, så lönar det sig inte att ringa in?
 

Dr. Miles

Expert
Vet du hur det ligger till om man hade tänkt att boka bonusresan med Mileage Plus. Om United som i detta fall inte visar någon tillgänglighet, men om det finns enligt EF och ANA, kan man då istället hoppas på att det fungerar om man ringer in, så att de manuellt kan boka bonusresan åt en. Eller är det så att finns det ingen tillänglighet via united.com, så lönar det sig inte att ringa in?
Jag misstänker att det inte går att boka även om du ringer till deras kundtjänst.
Enda undantag är Singapore Airlines flight vilket de inte visar tillgänglighet online medvetet men det går att boka när man ringer.
 

Swisser

Medlem
Tack för svaret!
Mycket bra att vet att det kan fungera med SQ-flights. Gäller det bara SQ-flights inom Asien eller worldwide och gäller det samtliga flygplanstyper?
 
Toppen