Senaste nytt

Tips och Funderingar runt 40 årsfirande på resande fot.

jerixon

Medlem
Fabrorn fyller 40 nästa år i slutet av September och har för avsikt att spendera 2 veckor efter det här på resande fot.

Jag behöver gärna lite inspiration och/eller tips och råd dock.
Tidpukt: Månadsskiftet September Oktober
Nyckel: Solsken, över 20 grader varmt (svensk sommar) bra käk, möjlighet till träning och gärna hotell inom Best Western, Radisson, Hilton eller Marriot.

Det kommer bli en awardresa för mig och min fru.
Poäng finns så det räcker och bli över att åka vart som helst i världen, så där är det inte så noga.
Undviker gärna: Malaga, Alicante, Kanarieöarna, Mallorca,
Tar gärna en relativt kort resväg då frun ska med.

Förslag än så länge:

Sevilla med omnejd
Dubai / Abu Dhabi
Turkiet (Izmir, Bodrum)
Egypten
Marocco

För er som varit på dessa ställen, vad finns det för PROS / CONS?
Jag själv har bara varit i Dubai och Marocco en längre tid av dess, men det var kanske ingen favorit.
Däremot så kryllar det av bra hotell och vädret är bra varje fall. Det blir väldigt billiga destinationer helt enkelt.

Kom gärna med era åsikter men även med andra förslag om ni har.
Man blir lätt lite låst när man ej kunnat resa på länge :)

Tack på förhand!

MVH,
Johan
 

GOTBound

Medlem
Jag tyckte jag läste i någon av Hilton-trådarna att du åker till Malta i dagarna, det var en destination som jag kom och tänka på direkt när kort resväg är en variabel.

Vädermässigt är det lite gambling dock.
 

jerixon

Medlem
Precis,
Lite av en nödlösning när planerade Miami ej gick igenom.
Inga problem vädermässigt i slutet sep normalt, men tveksam om vi åker dit 2 år i rad då vi gärna ser nya ställen :)
Det här året är det min fru som fyller jämt.... om än bara "30-årsfirande"
Jag tyckte jag läste i någon av Hilton-trådarna att du åker till Malta i dagarna, det var en destination som jag kom och tänka på direkt när kort resväg är en variabel.

Vädermässigt är det lite gambling dock.
 

Resetokig

Medlem
Hur ställer ni er till en kombination av två resmål? Vi körde Dubai några dagar innan vi åkte till Maldiverna i slutet av sommaren. Finns som sagt många roliga hotell och ni lär ha god möjlighet att få till en bra rutt så här lång tid i förväg.
 

Dawes

Medlem
Du har ett för året nyöppnat Hilton i Rhetymno på Kreta. Allt man behöver i livet finns ju på den ön, jag är inte alls färgad eller så

Annars Corsica/Sardinien, går att röra sig runt och bra mat (vad jag hört, inte varit där dock).
 

NyfikenGrau

Medlem
Först, utmärkt restid för önskat klimat! Och jag håller mig till vad som passar denna tid på året för 2 veckors lättplanerad men ändå förhoppningsvis spännande semester.
Jag föreslår Cypern, trots väldigt begränsat utbud av kedjehotell (ser vardera ett BW och Radisson i Larnaca som båda ligger bra iaf).

Motivering: Superbra klimat den här tiden på året och är intressant på så sätt att du fritt och spontant kan välja "äventyrsnivå" på resan - allt från att bara stanna på orten och hålla dig inom republiken Cypern/EU, till att ta en runda på turkiska sidan, till att käka/dricka i "brittiska" Dhekelia, eller, om vi nu har pandemin bakom oss då, enkelt kunna dra iväg några dagar till Libanon eller Israel om ni vill se nåt riktigt annorlunda. Beirut och Tel Aviv har båda betydligt fler kedjehotell än Cypern. TA visserligen dyrt men stora likheter med Miami!

Cypern kan låta som lite utsliten charterdestination men är verkligen en resa där det gäller att det blir vad du gör det till, finns alla möjligheter till en riktigt spännande resa om ni vill.

Jag gillar också generellt förslaget från @Resetokig om kombination, tycker 2 v är länge på ett enda ställe. Åter passar Cypern perfekt för detta enligt ovan. Kreta som @Dawes föreslår har också utmärkt klimat slutet av september och rent naturmässigt är det en betydligt mer imponerande ö än Cypern.
 

MLG55

Medlem
Varför inte seychellerna eller zanzibar
Inte vansinnigt långt att flyga för att komma till ett paradis!
Har dock inte varit där själv :rolleyes: men är listade på min bucketlist över resmål.
 

TP12

Medlem
Fabrorn fyller 40 nästa år i slutet av September och har för avsikt att spendera 2 veckor efter det här på resande fot.

Jag behöver gärna lite inspiration och/eller tips och råd dock.
Tidpukt: Månadsskiftet September Oktober
Nyckel: Solsken, över 20 grader varmt (svensk sommar) bra käk, möjlighet till träning och gärna hotell inom Best Western, Radisson, Hilton eller Marriot.

Det kommer bli en awardresa för mig och min fru.
Poäng finns så det räcker och bli över att åka vart som helst i världen, så där är det inte så noga.
Undviker gärna: Malaga, Alicante, Kanarieöarna, Mallorca,
Tar gärna en relativt kort resväg då frun ska med.

Förslag än så länge:

Sevilla med omnejd
Dubai / Abu Dhabi
Turkiet (Izmir, Bodrum)
Egypten
Marocco

För er som varit på dessa ställen, vad finns det för PROS / CONS?
Jag själv har bara varit i Dubai och Marocco en längre tid av dess, men det var kanske ingen favorit.
Däremot så kryllar det av bra hotell och vädret är bra varje fall. Det blir väldigt billiga destinationer helt enkelt.

Kom gärna med era åsikter men även med andra förslag om ni har.
Man blir lätt lite låst när man ej kunnat resa på länge :)

Tack på förhand!

MVH,
Johan

Gillar ju Dubai men är det inte lite för varmt i sep/okt?
 

GOTBound

Medlem
Precis,
Lite av en nödlösning när planerade Miami ej gick igenom.
Inga problem vädermässigt i slutet sep normalt, men tveksam om vi åker dit 2 år i rad då vi gärna ser nya ställen :)
Det här året är det min fru som fyller jämt.... om än bara "30-årsfirande"
Hotels - Hilton Sal Cabo Verde - Cape Verde

Ingen lounge men annars möter det flera av dina krav. Jag har inte varit här själv men destinationen dyker upp på vår shortlist lite då och då.
 
Toppen