Senaste nytt

SweSim Flygsimulator

JensE

Medlem
Är det någon som testat på SweSim i Årsta?
Dom har 3 simulatorer bestående av Saab AJS37 Viggen, Boeing 737 samt Saab J35J Draken (stängd just nu för underhåll).
Det verkar vara oerhört proffsiga uppsättningar och på bilder kan man se att en kommer från Linjeflyg, så det är inga billiga skräpgrejer.

De är en ideell förening av folk som verkligen verkar brinna för detta så det kostar enbart 700:- timman vilket är ingenting för att prova på en sån här grej!

Vi kanske skulle göra ett event av detta och ha lite betting på vem som kraschar osv? :eek:
Oavsett så kommer jag garanterat prova på detta inom snar framtid.
Flygsimulatorer t alla - Simulatorfreningen Swesim
 

Patrik

Medlem
Jorå, jag har varit där, då hade de viggen, draken och JAS, 737:an var då i begynnelsen.

Bäst upplevelse är Viggen simulatorn som är en av de simulatorer som faktiskt användes för att utbilda piloterna. Draken kommer tvåa, ett otroligt seriöst hemmabygge baserat på en riktigt draken cockpit där det viktigaste reglage och givare var fullt funktionella. JAS:en var bara en enkel setup utan force feedback, så av typen som man har hemma framför datorn. (fast med större skärm då).

Draken drog jag i backen vid landning, men Viggen lyckades jag faktiskt få ner, man får en mycket bättre omvärldsuppfattning i denna, vilket jag tror bidrog till en lyckad landning.

Då tipsar jag även om denna då (som jag tyvärr inte har fått testa... än...):
Flygsimulator, Flight academy, pilot fr en dag
 

JensE

Medlem
Mäktigt!! Nice find. Klart vi ska dit och flyga. Sen om det blir som officiellt medlems event får vi se.

Ja, det skulle nog vara en mardröm att få det att fungera bra då man säkert vill ha minst 1 timma vid simulatorn.
Detta fungerar nog bäst om man är en lite grupp vänner :)

Nu gäller det bara att få tid att göra det någon dag.
 

Patrik

Medlem
Ja, det skulle nog vara en mardröm att få det att fungera bra då man säkert vill ha minst 1 timma vid simulatorn.
Detta fungerar nog bäst om man är en lite grupp vänner :)

Nu gäller det bara att få tid att göra det någon dag.

Vi var sex stycken, vilket var lagom, det vart väl en 20 minuter per simulator. Givetvis hade jag velat flyga mer, men man ska sluta när det är som roligast är det inte så?
 

J.Myller

Medlem
Fick ett presentkort på att prova deras Viggensimulator förr. Tyvärr hade jag inte möjligheten att åka.

Verkar som att dom har Linjeflygs gamla Fokker 28 full flight simulator pågång, den har dock inte lämnat Arlanda än. Skulle vara sjukt häftig att prova.
 

agehall

Medlem
Det var ju inte dyrt att bli medlem, så det lär man ju ta och testa. Det har alltid stört mig att jag blev sjuk lagom tills dess att jag skulle ha fått möjlighet att testa JAS-simulatorn hos SAAB i linköping.
 
Toppen