Senaste nytt

SAS Eurobonus + kundservice = omöjlig kombination?

Pandion

Medlem
Även jag har varit med om samma sak. Just när det gäller speciella förmåner för EBP (som att ta med en sambo i C) är det inte många på SAS som känner till.

Har varit med om exakt samma sak, och oftast får man förklara för folk att vissa saker som ombokningsavgifter skall vara gratis om man reser i economy och vill boka om, och efter mycket om och men så går det bra, men smidigt är det inte...

Ringer man dessutom till EBP kundservicen så blir man ju kopplad till vanliga kundservicen, fast hamnar först i kön, så det är inga utvalda agenter som svarar som vet vad dom skall göra...

För min del skulle jag ta med min sambo i C till LHR över en långhelg, men tog mig två dagar att få till den biljetten!!!
 
Det finns en kille på SAS i Örnsköldsvik som vi (jag och några till) alltid ringer. Han är bättre än alla dom andra agenterna tillsammans. Tyvärr kan jag inte säga hans namn för då blir han ännu mer upptagen :D
 

flierman

Medlem
Det har nu gått snart 4 månader sedan jag gjorde min resa och nästan 3 månader sedan jag har försökt registrera poängen. Både på sas.se och deras online system och "manuellt" genom att skicka ett mail till en mailadress i Bangkok?! Under dessa fyra månader har jag pratat med Eurobonus kundservice 4-5 gånger och försökt förklara det som har hänt och hoppats på att de kan registrera poängen "manuellt" via telefon eftersom det klart och tydligt går att se vilken resa jag har haft med tanke på alla delsträckor, där poängen har kommit in. Men det gick inte. "Vi kan inte göra det här" var svaret jag fick flera gånger.

Pratade med de nu igen för en kvart sen och fick samma svar igen. Jag ville då ha namnet på chefen för Eurobonus för att skicka honom/henne lite feedback på deras kundservice och kundbemötande, men det gick inte heller. Min tanke var inte att peka ut ngn utan bara förklara att det är processerna det är fel på. Om en kund ringer in flera gånger och vill ha sina poäng och dessutom kan bevisa att denne har gjort resan (med bokning och boardingkort) tycker jag att det ska räcka för att registrera poängen. Om SAS hade sett till att registrerat mina poäng efter mitt första samtal hade de kunnat spara en hel del pengar, genom att inte svara på mina kommande fyra samtal, där varje samtal kostar en hel del pengar, plus att de skulle haft en någorlunda nöjdare kund och att jag inte skulle skriva detta.

Jag själv har jobbat som chef på kundservice tidigare och vet hur lätt det är att göra en kund nöjd och vilka konsekvenser det ger att inte göra så. Jag förstår att det kan skita sig ibland, att allt inte blir som man vill, men det går alltid att rätta till det. Min erfarenhet av SAS kundservice (jag menar inte flyg, det är en annan historia) är att de är långtifrån kundvänliga och ordet "service" finns inte med i deras mindset. Kan det vara så att SAS inte vill ha Eurobonus medlemmar? De kanske tycker att det är "jobbigt" med FF?

PS. Jag hittade ett namn på LinkedIn som verkar vara ngn typ av chef på Eurobonus: Director Eurobonus "Quality" :)

På min tid kunde vi registrera "manuellt" via telefon men inte när jag slutade på bolaget, det var de andra bolagen som t.ex TG som inte godkände att vi gjorde det (Eftersom de får betala SK får poängen och tvärt om) så numera är det nog inte så många som kan göra det. Definitivt inte de "vanliga" agenterna som man pratar med på telefon.

Håller med om att retro-registreringen i många fall är bortom all kritik, testa att skriva ett brev/epost till EuroBonus-avdelningen direkt och be bestämt men vänligt att någon som är mer insatt ska ringa upp så du kan ge feedback. Jag tror det kan vara svårt att få tag på en chef via telefon genom de vanliga kontoren..min erfarenhet bara :)

Hoppas du får fram din feedback!
 

Traveller

Medlem
Björnström... Det finns flera där som är riktigt bra och gör allt för sina kunder, jag vet minst tre men två som utmärker sig ordentligt. Jag precis som du ringer direkt till dessa. Kanske har vi samma person(er). Dom börjar på F, A & M. Dom två senare kvinnor.
 
Björnström... Det finns flera där som är riktigt bra och gör allt för sina kunder, jag vet minst tre men två som utmärker sig ordentligt. Jag precis som du ringer direkt till dessa. Kanske har vi samma person(er). Dom börjar på F, A & M. Dom två senare kvinnor.
När jag hör sånt så minskar min vilja att ha något med SK ytterliggare. Visst är det bra att det finns någon man kan ringa till men det är ett stort flygbolag med miljardomsättning vi talar om och inte någon lokal taxifirma. Vad händer när en kontakt byter jobbuppgifter eller arbetsgivare?
Hoppas det är OK att jag är kritisk trots att jag inte har ett guld eller svart kort. Min bild och uppfattning om SK försämrades jätte mycket under senaste 5 år, kanske helt enkelt jag växte upp ifrån SK passagerarkläder? Eller tycker ni också att det hände mycket negativt under senaste åren?
 

Pandion

Medlem
Det finns en kille på SAS i Örnsköldsvik som vi (jag och några till) alltid ringer. Han är bättre än alla dom andra agenterna tillsammans. Tyvärr kan jag inte säga hans namn för då blir han ännu mer upptagen :D

Jag har en kille där uppe som heter E.A? Pratar vi om samma personer eller har vi egna favoriter? :)
 

Traveller

Medlem
Vi har inte samma favoriter... Det betyder alltså att det finns hela 4 eller till och med 5 stjärnor hos SAS i Ö-vik om Björnströms visar sig inte ha samma namn.
 

Traveller

Medlem
Jag reser väldigt mycket med SAS, cirka 160 flighter per år och dessutom mycket ändringar av olika anledningar. Då får man personlig kontakt och blir känd precis som du får på din bank till exempel, även dom med miljardomsättning. På banken hamnar vissa i kundtjänst, andra ringer direkt. Av samma anledning jag jag Nordea, en bank som vissa har samma inställning till som du verkar ha till Sk. Jag kan säga att jag får kanonservice över telefonen och i planen hos SAS.
 

Nystrom

Medlem
Jag reser väldigt mycket med SAS, cirka 160 flighter per år och dessutom mycket ändringar av olika anledningar. Då får man personlig kontakt och blir känd precis som du får på din bank till exempel, även dom med miljardomsättning. På banken hamnar vissa i kundtjänst, andra ringer direkt. Av samma anledning jag jag Nordea, en bank som vissa har samma inställning till som du verkar ha till Sk. Jag kan säga att jag får kanonservice över telefonen och i planen hos SAS.

Jag kan inte annat än hålla med dig, Traveller! Reser själv tämligen frekvent och när det kärvar till sig så brukar Örnsköldsvik fixa till det alldeles utmärkt. Tydligen har jag haft en enorm tur för jag har ännu inte betjänats av någon "sämre" agent. Har de inte lyckats lösa det på direkten så har de ringt upp inom en timma och berättat lösningen. De är inte utan att man misstänker att de som blivit illa bemötta kanske själva är orsaken. Bemöter man folk illa så blir man kanske själv illa bemött....
 

Silferlood

Medlem
Håller med om att retro-registreringen i många fall är bortom all kritik, testa att skriva ett brev/epost till EuroBonus-avdelningen direkt och be bestämt men vänligt att någon som är mer insatt ska ringa upp så du kan ge feedback. Jag tror det kan vara svårt att få tag på en chef via telefon genom de vanliga kontoren..min erfarenhet bara :)
Hoppas du får fram din feedback!
Jag undrar om andra FFP'r har samma 'problem' som SAS Eurobonus har, vet ni?
 
Toppen