Senator
Moderator
Har hållt utkik efter en resa ARN-IST i december. Kollar man på Awardfares så är det en märklig lucka där som är helt tom mellan 10/12-28/12.
Har inte sett något liknande tidigare. Är detta vanligt? Hur stor är sannorlikheten att det rasslar till och dom släpper dom här datumen senare tror ni?
Visa bifogad bild 125959
Inte så konstigt. Händer ofta på alla bolag. Det är då folk ska flyga hem till familj och bolagen vill tjäna pengar och släpper då inga eller extremt få award. Det har ju sagts flera gånger innan.
Bolagens huvudsyfte är att tjäna pengar. Inte ge "gratis" platser. Så kan dom få in lite pengar, speciellt efter en pamdemi så tar dom garanterat den.
Såklart, helt logiskt att dom blockar en period då dom tror sig kunna sälja alla platser. Irriterande dock
Kan ju spekulera in i fördärvet men kommer ju aldrig veta om dom kommer släppa några platser under året. Får fortsätta bevaka helt enkelt.
En allmän och en specifik kommentar. I min erfarenhet så har det ofta varit en trång sektor att ta sig från ARN-XXX inom Europa 26-29 december samt hem 5-8 januari. 2022-23 verkar vara extra svårt. Det är relativt enkelt att hitta long-haul till attraktiva destinationer men att hitta anknytningar från ARN värre.
Rent specifikt gällande TK och IST så kör TK mycket med "Married Segments". @Tonton hade några bra synpunkter på detta. Just nu upplever jag att ARN inte allokeras så mycket. Jag söker ofta på FRA/MUC/CDG/AMS/BRU för att se vad som finns och där finns det ofta. Men då är vi åter till problematiken från ARN till dessa hubbar.
En annan stor utmaning just nu är relationen mellan Lufthansa och SAS. Något händer som gör att SAS antingen inte får, eller inte vill betala priset Lufthansa begär. Det är ganska svårt att hitta Lufthansa Business till FRA/MUC med framförhållning. Swiss känns också som det är lite tight, medan Austrian via VIE har en del.
Om man har vouchers som gäller ut 2022 skulle jag söka från stora hubbar och boka det som finns för att sen ändra närmare inpå.