Senaste nytt

SAS EuroBonus AMEX 2-4-1 (2 för 1) voucher tråd (2021)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Senator

Moderator
Har hållt utkik efter en resa ARN-IST i december. Kollar man på Awardfares så är det en märklig lucka där som är helt tom mellan 10/12-28/12.
Har inte sett något liknande tidigare. Är detta vanligt? Hur stor är sannorlikheten att det rasslar till och dom släpper dom här datumen senare tror ni?
Visa bifogad bild 125959

Inte så konstigt. Händer ofta på alla bolag. Det är då folk ska flyga hem till familj och bolagen vill tjäna pengar och släpper då inga eller extremt få award. Det har ju sagts flera gånger innan.
Bolagens huvudsyfte är att tjäna pengar. Inte ge "gratis" platser. Så kan dom få in lite pengar, speciellt efter en pamdemi så tar dom garanterat den.

Såklart, helt logiskt att dom blockar en period då dom tror sig kunna sälja alla platser. Irriterande dock :)
Kan ju spekulera in i fördärvet men kommer ju aldrig veta om dom kommer släppa några platser under året. Får fortsätta bevaka helt enkelt.

En allmän och en specifik kommentar. I min erfarenhet så har det ofta varit en trång sektor att ta sig från ARN-XXX inom Europa 26-29 december samt hem 5-8 januari. 2022-23 verkar vara extra svårt. Det är relativt enkelt att hitta long-haul till attraktiva destinationer men att hitta anknytningar från ARN värre.

Rent specifikt gällande TK och IST så kör TK mycket med "Married Segments". @Tonton hade några bra synpunkter på detta. Just nu upplever jag att ARN inte allokeras så mycket. Jag söker ofta på FRA/MUC/CDG/AMS/BRU för att se vad som finns och där finns det ofta. Men då är vi åter till problematiken från ARN till dessa hubbar.

En annan stor utmaning just nu är relationen mellan Lufthansa och SAS. Något händer som gör att SAS antingen inte får, eller inte vill betala priset Lufthansa begär. Det är ganska svårt att hitta Lufthansa Business till FRA/MUC med framförhållning. Swiss känns också som det är lite tight, medan Austrian via VIE har en del.

Om man har vouchers som gäller ut 2022 skulle jag söka från stora hubbar och boka det som finns för att sen ändra närmare inpå.
 
Håller helt med i ditt resonemang @Senator.

I mitt fall har jag en award bokad ARN-DPS ToR i dessa perioder med numera utgångna vouchers så den får ligga kvar.
Dyker det upp award så var min tanke att knipa ARN-IST som passar som ytterliggare en awardbokning. Kommer inte det så är min plan att köra en revenue biljett ARN-IST som matchar.
Hoppas sen på att få checka in bagage hela vägen om jag håller mig till TK så resan kan bli smidig ändå.
 
Har flygbolagen dragit undan de flesta bonusresor för nu?
pga av avbokade resor osv har jag nu 2st 2-4-1 vouchers ska använda innan 28 feb. Men hittar ju inget alls som funkar för när barnen är lediga..
Har nu också nästan 600 000 poäng att avverka.
Jag tycker inte SAS egna bonussök är så bra. Och ITA Matrix hittar inte bonusresor utan bara bäst pris?
Några tips som man vill hitta resor till solen för 2 vuxna och 2 barn över jul/nyår?
Jag vet typ sämsta perioden...

Seychellerna, Mauritius, Mexico, Maldiverna osv. står på önskelistan.
 

pswe

Medlem
Har flygbolagen dragit undan de flesta bonusresor för nu?
pga av avbokade resor osv har jag nu 2st 2-4-1 vouchers ska använda innan 28 feb. Men hittar ju inget alls som funkar för när barnen är lediga..
Har nu också nästan 600 000 poäng att avverka.
Jag tycker inte SAS egna bonussök är så bra. Och ITA Matrix hittar inte bonusresor utan bara bäst pris?
Några tips som man vill hitta resor till solen för 2 vuxna och 2 barn över jul/nyår?
Jag vet typ sämsta perioden...

Seychellerna, Mauritius, Mexico, Maldiverna osv. står på önskelistan.
Har du ens försökt läsa dig till det du frågar efter på forumet?
Var det någon del i första inlägget i den här tråden som du upplevde som otydlig?
 
Har flygbolagen dragit undan de flesta bonusresor för nu?
pga av avbokade resor osv har jag nu 2st 2-4-1 vouchers ska använda innan 28 feb. Men hittar ju inget alls som funkar för när barnen är lediga..
Har nu också nästan 600 000 poäng att avverka.
Jag tycker inte SAS egna bonussök är så bra. Och ITA Matrix hittar inte bonusresor utan bara bäst pris?
Några tips som man vill hitta resor till solen för 2 vuxna och 2 barn över jul/nyår?
Jag vet typ sämsta perioden...

Seychellerna, Mauritius, Mexico, Maldiverna osv. står på önskelistan.
Försöker du boka ev resor på dom kommande loven detta halvår då är du för sent ute. Försöker du boka resor under nästa halvår skulle jag även där säga att du nog e lite sent ute. Kanske finns lite skvätta men det mesta är nog taget
 

Senator

Moderator
Har flygbolagen dragit undan de flesta bonusresor för nu?
pga av avbokade resor osv har jag nu 2st 2-4-1 vouchers ska använda innan 28 feb. Men hittar ju inget alls som funkar för när barnen är lediga..
Har nu också nästan 600 000 poäng att avverka.
Jag tycker inte SAS egna bonussök är så bra. Och ITA Matrix hittar inte bonusresor utan bara bäst pris?
Några tips som man vill hitta resor till solen för 2 vuxna och 2 barn över jul/nyår?
Jag vet typ sämsta perioden...

Seychellerna, Mauritius, Mexico, Maldiverna osv. står på önskelistan.

Har du ens försökt läsa dig till det du frågar efter på forumet?
Var det någon del i första inlägget i den här tråden som du upplevde som otydlig?

Försöker du boka ev resor på dom kommande loven detta halvår då är du för sent ute. Försöker du boka resor under nästa halvår skulle jag även där säga att du nog e lite sent ute. Kanske finns lite skvätta men det mesta är nog taget

Om vi är lite mer konstruktiva och hjälpsamma så ser jag personligen att flaskhalsen just nu är ARN-XXX i Europa. Tre anledningar till detta: SAS har inte släppt hela vintertabellen 2022-23, samt att Lufthansa/SAS relationen verkar svår för tillfället och Turkish married segments . Det vill säga att det är svårt att hitta ARN-FRA/MUC som alltid hjälper när man vill resa.

Dock är destinationerna på önskelistan både väldigt populära, med få totala platser och vi talar om högsäsong. Det är osannolikt att hitta platser till dessa.

Jag är i samma situation och har hittat massor av platser till ställen vi vill åka till ut 27-28:e december och hem 5-7:e januari. Dock behöver resan börja från annan stad. Mitt problem är att övertyga min fru att åka fyra segment till destinationen

Jag har hittat krångliga resor till Cancun, men också massor av resor till Asien. Men inte med start på ARN.

En strategi är att boka det som finns sen hoppas på en ändring som öppnar för att själv kunna ändra närmare avresa. Det kommer jag göra…när jag övertygad frugan att det är värt det.
 

pswe

Medlem
Om vi är lite mer konstruktiva och hjälpsamma så ser jag personligen att flaskhalsen just nu är ARN-XXX i Europa. Tre anledningar till detta: SAS har inte släppt hela vintertabellen 2022-23, samt att Lufthansa/SAS relationen verkar svår för tillfället och Turkish married segments . Det vill säga att det är svårt att hitta ARN-FRA/MUC som alltid hjälper när man vill resa.

Dock är destinationerna på önskelistan både väldigt populära, med få totala platser och vi talar om högsäsong. Det är osannolikt att hitta platser till dessa.

Jag är i samma situation och har hittat massor av platser till ställen vi vill åka till ut 27-28:e december och hem 5-7:e januari. Dock behöver resan börja från annan stad. Mitt problem är att övertyga min fru att åka fyra segment till destinationen

Jag har hittat krångliga resor till Cancun, men också massor av resor till Asien. Men inte med start på ARN.

En strategi är att boka det som finns sen hoppas på en ändring som öppnar för att själv kunna ändra närmare avresa. Det kommer jag göra…när jag övertygad frugan att det är värt det.
Har inga problem att vara hjälpsam, men forumet blir snabbt ointressant om det innehåller mängder med repetitioner av samma information.
Ditt egna inlägg nu, är ett bra exempel på just detta, i stort sett samma resonemang och fakta skrevs i samma tråd två inlägg före den frågan jag reagerade på i morse.
 
Om vi är lite mer konstruktiva och hjälpsamma så ser jag personligen att flaskhalsen just nu är ARN-XXX i Europa. Tre anledningar till detta: SAS har inte släppt hela vintertabellen 2022-23, samt att Lufthansa/SAS relationen verkar svår för tillfället och Turkish married segments . Det vill säga att det är svårt att hitta ARN-FRA/MUC som alltid hjälper när man vill resa.

Dock är destinationerna på önskelistan både väldigt populära, med få totala platser och vi talar om högsäsong. Det är osannolikt att hitta platser till dessa.

Jag är i samma situation och har hittat massor av platser till ställen vi vill åka till ut 27-28:e december och hem 5-7:e januari. Dock behöver resan börja från annan stad. Mitt problem är att övertyga min fru att åka fyra segment till destinationen

Jag har hittat krångliga resor till Cancun, men också massor av resor till Asien. Men inte med start på ARN.

En strategi är att boka det som finns sen hoppas på en ändring som öppnar för att själv kunna ändra närmare avresa. Det kommer jag göra…när jag övertygad frugan att det är värt det.

TACK! Och sorry alla om jag upprepade en redan ställd fråga.
Jag kommer försöka leta från Köpenhamn och Göteborg också och se om jag kan trixa mig vidare till Cancun. Tack för tips! Jag tänker jag inte säger resvägen till frugan - bara målet :)
 
Ok sorry en dum fråga till som jag ej hittar när googlar. Vet ni när SAS vanligtvis släpper vintertabellen? Jag har för mig att det är 365 dgr innan men pga pandemin kanske det blir lite senare i år man kan se jan 2023 tex.
 

pswe

Medlem
Ok sorry en dum fråga till som jag ej hittar när googlar. Vet ni när SAS vanligtvis släpper vintertabellen? Jag har för mig att det är 365 dgr innan men pga pandemin kanske det blir lite senare i år man kan se jan 2023 tex.
Jag tror vi måste hålla isär släppa bonusplatser och släppa tidtabellen.
Platser släpps oftast ett visst antal dagar i förväg.
Tidtabellen hanteras på annat sätt och givet läget i världen är det nog svårare än vanligt för bolagen att planera, vilket gör att det är upplagt både för mer justeringar och senare beslut än vanligt. Vintertabellen är väl endast delvis laddad i systemen hittills, kommer röra sig mer framöver vilket ger mig hopp om att det tillkommer bonusplatser vid mer udda tillfällen i år än vanligt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen