Senaste nytt

SAS - Det här gjorde Ni inte så bra!

hco

Medlem
Traska bort till SAS bagageservice och fick beskedet att väskan var i München men att den skulle komma med nästa plan till Arlanda vilket den gjorde och att den troligen skulle köras ut under lördagen. Lördag,söndag och måndag har nu gått och ingen väska i sikte och ingen från Bring har ej heller hört av sig om utkörning.

Det här är egentligen en BRING -
Det här gjorde Ni inte så bra!


Stannade förbi SAS Luggage Service på T5 för att följa upp min lost luggage report från i måndags.

Har följt väskorna med SmartThings och de ankom Arlanda T5 strax efter lunch i torsdags. Nån gång under tidig morgon i dag (fredag) flyttades väskorna till i närheten av T2. Det betyder tydligen att de överlämnats till Bring.

Personen på Luggage Service T5 var väldigt trevlig och hjälpsam. Bekräftade att väskorna var hos Bring. Försökte både ringa upprepade gånger samt maila till Bring medan jag väntade. Frågade även kollegan om han hade pratat med någon på Bring senaste timmen.

Efter en 15-20 min (var ändå OK för mig att investera för att chansa på att de fick tag på någon på Bring) började jag tröttna och Lost Luggage-medarbetaren bekräftade att ingen svarar på Bring. Föreslog mig att ta fredag kväll och ja, lika bra.

Utkörningen med Bring från Arlanda är under all kritik. Bagade kan bli försenat och jag har alltid upplevt personalen på bagage-service på ARN som mycket hjälpsamma (tänk er att ha ett servicejobb där ALLA ni träffar har ett klagomål) men i sista steget brister det.

Får se hur lång tid väskorna blir hos Bring då.
Men jag är ändå på bra humör på hemvägen. Ser man någon göra så mycket den kan under förutsättningarna så blir jag glad.

Jag har inget bra tips i din situation - mer än att skaffa Airtags eller annan spårningsgrunka så att man slipper stå 40 minuter vid bandet och vänta på bagage som aldrig kommer.

Word.
 

STO-ARN

Medlem
Självklart kan man inte bete sig hur man vill. Jag spetsade till det lite. Det är dock otroligt svårt i Sverige att avsluta en anställning utan att den anställde gjort något extremt illojalt eller aktivt motarbetat företaget. Men som sagt, ska hålla fingrarna i styr och inte komma in på politik. :)
Fast inte enligt EU261/2004 där är det när dörren öppnas som gäller. Inte när flygplanet stannar vid gate.
Tydligen finns rättsfall med Germanwings, där det oberopades, när flygplansdörr öppnades. Dock angavs först i detta fall, flygtiden när flygplanets satte hjulen i marken, på landningsbanan. (En tid som cirkulerar på t.ex. appen Flightradar24) Där blir det ju en stor diff, jämfört med när dörren öppnas. Problemet är att bland flygbolagen (i alla fall inom Europa), så loggas bara "Block-off & Block-on" = när flygplanet har stannat = hjulen slutat rulla, vid t.ex. en gate. Ingen tid loggas, när ev. flygplansdsörren öppnas. (Och en flygplansdörr kan öppnas långt innan en brygga anslutits, alternativa en flygplanstrapp ansluts till dörren.) Här blir tidsangivelsen i så fall hårklyveri - den enda loggade tiden är när flygplanet stannat...
 

JPE

Medlem
Det här är egentligen en BRING -
Det här gjorde Ni inte så bra!
Tycker den passar här i och med att det är trots allt SAS du har en affärsrelation med. Väljer SAS att samarbeta med bolag som är undermåliga är det trots allt SAS som har ansvaret. Om det var dålig mat på flyget skulle man ju klaga på/till SAS, inte den underleverantör som lagar maten. :)
 

palmen

Moderator
Tydligen finns rättsfall med Germanwings, där det oberopades, när flygplansdörr öppnades. Dock angavs först i detta fall, flygtiden när flygplanets satte hjulen i marken, på landningsbanan. (En tid som cirkulerar på t.ex. appen Flightradar24) Där blir det ju en stor diff, jämfört med när dörren öppnas. Problemet är att bland flygbolagen (i alla fall inom Europa), så loggas bara "Block-off & Block-on" = när flygplanet har stannat = hjulen slutat rulla, vid t.ex. en gate. Ingen tid loggas, när ev. flygplansdsörren öppnas. (Och en flygplansdörr kan öppnas långt innan en brygga anslutits, alternativa en flygplanstrapp ansluts till dörren.) Här blir tidsangivelsen i så fall hårklyveri - den enda loggade tiden är när flygplanet stannat...
Jag har haft något fall där vi landat 2:55 sena och dörren öppnats 3:02 och fått ut ersättning utan problem.

Huruvida flygbolaget "är snälla" eller faktiskt har koll på tider låter jag vara osagt. Det är flygbolaget som har bevisbördan dessutom och inte resenären, så om de inte kan bevisa att dörren öppnades tidigare kommer det dömas i favör för resenären.
 

hco

Medlem
Har följt väskorna med SmartThings och de ankom Arlanda T5 strax efter lunch i torsdags. Nån gång under tidig morgon i dag (fredag) flyttades väskorna till i närheten av T2. Det betyder tydligen att de överlämnats till Bring.

Söndag fm levererat av Bring.
 
Idag fick jag en agent som inte ville jobba på 2-4-1 avdelningen. Kl va 17.05 så hon ville väll gå hem.
Fick en ändrad flygning på en award i Jan 2023 som jag ville justera. Men det var för långt fram för att hitta biljetter. Hon såg minsann inget, det finns inget, för långt fram. Trots att SAS star hade massa alternativ. Surt efter 2 timmar väntan. Men men kan ju inte få bra varje gång. Ringer igen imorgon tidigare.
 

Tockstew

Medlem
Idag fick jag en agent som inte ville jobba på 2-4-1 avdelningen. Kl va 17.05 så hon ville väll gå hem.
Fick en ändrad flygning på en award i Jan 2023 som jag ville justera. Men det var för långt fram för att hitta biljetter. Hon såg minsann inget, det finns inget, för långt fram. Trots att SAS star hade massa alternativ. Surt efter 2 timmar väntan. Men men kan ju inte få bra varje gång. Ringer igen imorgon tidigare.
Eller så väntar du till efter strejken.
 
Drygt 6 veckor efter lämnat claim angående inställd flight påminde jag igår att jag saknade kompensation, idag fanns det 2x€400 på kontot
Fick du svar på mailet också? Antingen hade SAS betalat ut precis innan du påminde eller så är det ett bevis på, trots påstådda långa handläggningstider, att de både kan läsa och hantera ersättningskrav omgående.
 
Fick du svar på mailet också? Antingen hade SAS betalat ut precis innan du påminde eller så är det ett bevis på, trots påstådda långa handläggningstider, att de både kan läsa och hantera ersättningskrav omgående.
Skrev ju i fel tråd, ska ju vara att SAS gjorde detta bra.
Påminde och fick svar att de ska behandla ärendet omgående.
 
  • Gilla
Reactions: hco
Toppen