Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

niksal

Medlem
Har jag rätt till kompensation? Mitt flyg hel-cph är försenat med en timme. Jag hinner inte till mitt flyg till yyz. Jag blir reroutad via FRA och landar i yyz 19.15 istället för 14.50. Bör tilläggas att jag inte fått meal vouchers eller något liknande och på longhaul blev min plats ändrad från 16a till 63g. Inte annan klass, men klart sämre plats.
 

Gnopps

Medlem
Har jag rätt till kompensation? Mitt flyg hel-cph är försenat med en timme. Jag hinner inte till mitt flyg till yyz. Jag blir reroutad via FRA och landar i yyz 19.15 istället för 14.50. Bör tilläggas att jag inte fått meal vouchers eller något liknande och på longhaul blev min plats ändrad från 16a till 63g. Inte annan klass, men klart sämre plats.
Du har rätt till mat & dryck i förhållande till väntetiden, så be om det. Det låter som KF lyckats boka om dig rätt väl om du kommer fram bara tre timmar senare, tror inte du kan yrka på kompensation enligt EU-rättigheterna för förseningen. Att du får sämre plats är trist men inte något som berättigar till kompensation. Blir din flygning dålig kan du ju skriva till KF och be om kompensation för det i så fall. Har du kollat online om det inte finns en bättre plats? Fråga vid gaten också!
 

niksal

Medlem
Ja, det är ju nog nästan 4,5 timmar senare som jag är framme. Jag har för mig 3 timmars försening räcker för kompensation, enligt detta:

Långa förseningar – Flyg
Jag kommer definitivt att skicka feedback till KF. Angående mat o dryck så sitter jag ju i loungen...

Flyger FRA-YYZ är rätt fullt med 7 platser lediga i Y och likaså 7 platser lediga i C (gjorde en dummy-bokning). De lediga platserna i Y är mittenplatser, 63G är ändå en gång-plats så det är bättre än en mittplats längre fram. Men de kunde ju göra en *G en tjänst och ge mig en plats i C :) Nej, det skulle ju ha varit service över förväntan.
 

agehall

Medlem
Du ska väl ha rätt till ersättning enligt EU261/2004. Gränsen för en klass 3 flygning går väl vid 4h, vilket du överskrider.
 

Gus

Medlem
Skulle flyga SAN-ORD-LHR-ARN i förra veckan, SAN-ORD med AA och resten med BA. Pga 7 h försening (tekniskt fel på planet enligt kapten) SAN-ORD missade vi alla anslutningar, blir reroutad SAN-ORD-HEL med AA och HEL-ARN med Finnair. Totalt 21 h sena till ARN. Har jag fattat rätt att jag inte kan kräva ersättning enl. EU261/2004 i och med att AA är ett icke-EU bolag? Eller kan jag ändå kräva ersättning enl. EU261/2004 i och med att BA tillhör EU och att vi egentligen skulle åkt sista sträckorna med dem? Vi fick en hotellnatt och matkuponger (typ till en cheeseburgare på McDonald´s) i Chicago.

Följdfråga: På flighten ORD-HEL med AA (economy) var vår elektronikpanel trasig. Hörlursuttaget fungerade varken för mig eller min sambo, vi kunde varken byta ljudkanal eller ändra volymen. I tillägg till detta kunde vi inte stänga av läslamporna vid våra platser (som blev påsatta då huvudljuset tändes i kabinen) så vi satt med ljuset i ansiktet i 8 timmar, ingen sömn där inte :p. Kan man få ersättning för detta? Vad i så fall? Har läst att man kan få miles. Jag är dock inte intresserad av AA-miles utan vill mycket hellre ha BA-avios, skulle det gå?
 

niksal

Medlem
Följer upp på mitt case. Skrev till Blue1 (tja, blev vidareguidad till SAS), och fick svar idag. Det var en lampa ovanför noshjulet som var trasigt, och måste bytas. Därför blev flyget försenat, och jag kunde inte hinna till mina flyg vidare. Enligt svaret är detta en extraordinär händelse som inte ger rätt till kompensation då flygbolaget inte hade möjlighet att undvika det inträffade.

Detta är väl ren goja? Prejudikaten som finns i denna tråd visar väl tydligt att Blue1/SAS är ersättningsskyldiga?

Tackar för erfarenheter och råd.
 

Gnopps

Medlem
Följer upp på mitt case. Skrev till Blue1 (tja, blev vidareguidad till SAS), och fick svar idag. Det var en lampa ovanför noshjulet som var trasigt, och måste bytas. Därför blev flyget försenat, och jag kunde inte hinna till mina flyg vidare. Enligt svaret är detta en extraordinär händelse som inte ger rätt till kompensation då flygbolaget inte hade möjlighet att undvika det inträffade.

Detta är väl ren goja? Prejudikaten som finns i denna tråd visar väl tydligt att Blue1/SAS är ersättningsskyldiga?

Tackar för erfarenheter och råd.
Det händer så gott som aldrig att flygbolagen ger passagerare dess rättigheter på första försöket, det är bara att stå på sig. Tekniska problem är inte alls per automatik extra-ordinärt: http://www.businessclass.se/sas-eur...judit-tillraecklig-kompensation.html#post6519
 

niksal

Medlem
Tack Gnopps! Jag tar detta vidare med SAS då. Jag hoppas jag inte behöver ta detta vidare till konsumentrådgivningen etc.
 

Alx

Medlem
Följer upp på mitt case. Skrev till Blue1 (tja, blev vidareguidad till SAS), och fick svar idag. Det var en lampa ovanför noshjulet som var trasigt, och måste bytas. Därför blev flyget försenat, och jag kunde inte hinna till mina flyg vidare. Enligt svaret är detta en extraordinär händelse som inte ger rätt till kompensation då flygbolaget inte hade möjlighet att undvika det inträffade.

Detta är väl ren goja? Prejudikaten som finns i denna tråd visar väl tydligt att Blue1/SAS är ersättningsskyldiga?

Tackar för erfarenheter och råd.

Ja det är absolut goja och rena falsarier i sann SAS-anda. Ett beteende som är pinsamt dåligt och visar hur lite flygbolagen bryr sig i lagar och regler.

Stå på dig och begär en utförlig redogörelse för hur SAS/Blue1 kan anse att normalt underhåll är extraordinära orsaker samt vilka åtgärder de vidtog för att undvika det inträffade och dess följder.
 

taxvalp

Medlem
Lägg ingen större energi på att fortsätta argumentationen när du fått ett nej. Sträck ut en hand genom att meddela att du tänker ta ärendet vidare till ARN och ge dem chansen att lösa det enkelt och lätt innan dess. Sannolikt händer inget. Sedan är det bara att skicka in ärendet till ARN och vänta - du lär få rätt. Mycket kan man anklaga SAS för - men de följer åtminstone ARN:s rekommendationer.
 
Toppen